  • 1. Data: 2004-02-19 06:58:59
    Temat: Zabezpieczenia w banku online
    Od: "Catalyst" <c...@i...pl>

    Witam serdecznie :)

    Chcę zapytać Was czy uważacie że system zabezpieczeń (id uzytkownika + 2
    hasła) jest wystarczający. Ja uważam że nie. Ostatnio udało mi się
    "wycyganić" od pewnej osoby wszystkie dane które potrzebne są do wykonania
    przelewu i wogóle uprawniają do pełnego dostępu do konta. Winą za taki
    stan rzeczy obarczam ubogi system zabezpieczeń banku - DWA (a nawet 100)
    STATYCZNE hasła są piękną dziurą w zabezpieczeniach konta. Czy uważacie że
    to jest w porządku? Czy wszyscy którzy używają konta przez WWW aby
    zwiększyć swoją mobilność i mieć dostęp do pieniędzy zawsze i wszędzie
    (tak, nawet w kafejce internetowej w Chinach) muszą być specami od
    zabezpieczeń systemów informatycznych? Moim zdaniem to zadaniem BANKU jest
    zapewnienie takiego poziomu zabezpieczeń, że 60 letni Pan lub Pani (nie
    obrażając nikogo) może bezpiecznie korzystać z oferty.

    Pozdr
    CAT

    ---

  • 2. Data: 2004-02-19 07:30:06
    Temat: Re: Zabezpieczenia w banku online
    Od: "Catalyst" <c...@i...pl>

    "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    > Użytkownik "Catalyst" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > IMHO wystarczającym zabezpieczeniem są albo hasła jednorazowe albo hasła
    > generowane przez tokeny.
    Ano. Zdrapki etc uważam za poprawne zabezpieczenia.

    > Oczywiście do tego trzeba pilnować swojej prywatności - tak haseł jak i
    > samego środowiska komputerowego z którego łączymy się z bankiem.
    Co do środowiska to rozwalają mnie slogany "w dowolnym czasie, z dowolnego
    miejsca na świecie". Jeno warunkiem jest że masz laptopa i miejsce do
    wpięcia się do Sieci ;)

    CAT

    ---

  • 3. Data: 2004-02-19 07:35:02
    Od: "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl>

> [...]

    Oczywiście do tego trzeba pilnować swojej prywatności - tak haseł jak i
    samego środowiska komputerowego z którego łączymy się z bankiem.

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 4. Data: 2004-02-19 08:08:19
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    > Co do środowiska to rozwalają mnie slogany "w dowolnym czasie, z dowolnego
    > miejsca na świecie". Jeno warunkiem jest że masz laptopa i miejsce do
    > wpięcia się do Sieci ;)

    Telefon komórkowy z GPRS i Bluetooth i Notebook z Bluetooth i nigdzie się
    nie musisz "wpinać"...
    OnLine 24 godziny na dobę...
    Ewentualnie Bluetooth możesz zastąpić IrDą lub kabelkiem, choć to już mniej
    komfortowe rozwiązanie...
    --
    Jarosław Chmielewski [alias: Chmielu]
    [Nie "masz" Novell-a, tylko NetWare...

  • 5. Data: 2004-02-19 08:30:17
    Od: "Franz " <f...@g...pl>

    Catalyst <c...@i...pl> napisał(a):

    > Ostatnio udało mi się "wycyganić" od pewnej osoby wszystkie dane które
    > potrzebne są do wykonania przelewu i wogóle uprawniają do pełnego dostępu
    > do konta.
    Sparafrazuje Klasyka: zlamales czlowieka, nie zabezpieczenie.

    > Winą za taki stan rzeczy obarczam ubogi system zabezpieczeń banku - DWA (a
    > nawet 100) STATYCZNE hasła są piękną dziurą w zabezpieczeniach konta. Czy
    > uważacie że to jest w porządku?
    Można to łatwo zmienić tylko nikomu się nie chce, zresztą chodzi też o pewien
    wymiar praktyczny - szlag mnie trafia jak nie mogę znalezc karty zdrapki,
    wiec nie wiem co bym zrobil gdybym mial jeszcze dodatkowa :)

    IMHO pozyteczna rzecza byloby wprowadzenie opcjonalnego 'inteligentnego'
    systemu kontroli opartego np. na definiowanych przez uzytkownika 'tajnych
    slowach'.
    Wykonanie przelewu wymagaloby np. podania nie tylko hasla ze zdrapki albo
    kodu z tokena ale tez 'tajnego slowa'. Brak podania takowego lub podanie
    blednego powodowal by alert - np. kontakt telefoniczny operatora lub
    odroczenie operacji do czasu sprawdzenia osoby. Zabezpieczenie identyczne jak
    przy monitoringu mienia.
    Niektore systemy platnicze stosuja taką identyfikacje - domagają się np.
    losowo podania roku lub miesiaca urodzenia. Bardzo proste i bardzo skuteczne.

    > Moim zdaniem to zadaniem BANKU jest
    > zapewnienie takiego poziomu zabezpieczeń, że 60 letni Pan lub Pani (nie
    > obrażając nikogo) może bezpiecznie korzystać z oferty.

    A jak zapomną tego, no... hasła ;)?

    --
    Franz

  • 6. Data: 2004-02-19 17:00:57
    Od: "Daniel M.J." <q...@c...pbz>

> [...]
    > Co do środowiska to rozwalają mnie slogany "w dowolnym czasie, z dowolnego
    > miejsca na świecie". Jeno warunkiem jest że masz laptopa i miejsce do

    A kto mowi ze bez komputera i bez sieci? Niby jak, telepatycznie?

    Slogan moze i jest juz wytarty, ale akurat calkiem sluszny jest. Lacznosc z
    Internetem mozesz miec via telefon satelitarny nawet w bazach alpinistow
    polozonych kilka kilometrow nad poziomem morza wiec nie wiedze ograniczen.

    Daniel

  • 7. Data: 2004-02-19 23:06:48
    Od: "Knecht" <a...@p...onet.pl>

    Dbanie o bezpieczeństwo klienta powinno również stanowić element polityki
    bezpieczeństwa banków, przyniesie to obopólną korzyść i podniesie poziom
    zaufania klientów do usług e-bankingu.

    http://www.zabezpieczenia.com.pl/podstrony/artykuly_
    cale_tresc.htm#e-banking

    Pozdrawiam
    Knecht

  • 8. Data: 2004-02-19 23:32:08
    Od: sebol <l...@s...pl>

    Catalyst wrote:

> [...]
    > zapewnienie takiego poziomu zabezpieczeń, że 60 letni Pan lub Pani (nie
    > obrażając nikogo) może bezpiecznie korzystać z oferty.

    Tu mamy do czynienia z pewna niefrasobliwoscia uzytkownikow ekonta. IMO
    najwygodniejszym i pewnym rozwiazaniem bedzie przejscie na biometryczne
    zabezpieczenia. Rozwiaze to problem z odpowiednia zlozonoscia hasla i
    zarazem prostota do zapamietania oraz latwoscia do przenoszenia i
    odpornoscia na kradziez. Mysle ze to nastapi w ciagu biezacego
    dziesieciolecia. Amen :)

    --
    l...@s...pl