    From: "emka" <e...@o...eu>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    Date: Mon, 16 Feb 2009 19:08:40 +0100

    Bardzo proszę o opinię w poniższej sprawie.

    06/2007 - zaciągnięcie kredytu na budowę domu w kwocie 152 000 CHF po kursie 2,22 zł
    (kwoty bardzo zaokrąglone dla ułatwienia), a konkretnie wypłata I transzy w wysokości
    92 000 CHF czyli 204 240 PLN.
    Do wypłaty pozostaje II transza = 60 000 CHF.

    07/2007 - 12/2008 - budowa domu doprowadzona do etapu "stan surowy, zamknięty" koszty
    poniesione rzeczywiste = 212 565 PLN (zatwierdzone przez bank)

    01/2009 - złożona przez nas dyspozycja wypłaty II transzy po kursie 2,96 zł czyli ok.
    178 000 PLN. No i tu zaczynają się schody - bank odmawia wypłaty II transzy kredytu
    tłumacząc się tzw. niedoinwestowaniem budowy w wysokości 44 800 PLN nie podając
    żadnych konkretów. Przysyła jedynie zestawienie poniesionych kosztów (podany powyżej,
    sporządzony na podstawie wizyty rzeczoznawcy i kilku wykonanych przez niego zdjęć
    oraz zapisów z dziennika budowy dość lichy kosztorys) oraz tajemniczy zapis:
    - do wypłaty 133 200 PLN,
    - do zakończenia inwestycji 178 000 PLN

    Domyślam się w końcu w czym rzecz. Otóż II transza , czyli owe 60 000 CHF wypłacane
    po kursie podpisania umowy kredytowej warta byłaby właśnie ok. 133 200 zł, ale teraz
    warta jest 178 000 PLN. To jest owa różnica 44 800 PLN i owo rzekome
    niedoinwestowanie. Pytanie tylko na jakiej podstawie bank może w ten sposób
    postępować? Różnice kursowe to ryzyko, które poniosłam ja (dlatego dziś spłacam
    wyższe raty od wyższego kapitału) ale i bank (dlatego musi mi wypłacić II transzę w
    wyższej kwocie). Nie bardzo rozumiem dlaczego miałabym z własnej kieszeni wydobyć owo
    44 800 PLN (skąd zresztą?), "doinwestować" budynek i dopiero wtedy liczyć na należną
    mi kwotę wynikającą wprost z umowy? Przeciez to nie ja ponoszę odpowiedzielność za
    to, ze kurs franka wzrósł i II transza w przeliczeniu na złotówki wzrosła. W dodatku
    rzeczywiste koszty jakie poniosłam przy budowie domu, wręcz przewyższają kwotę
    pierwszej wypłaconej transzy, więc tym bardziej nie rozumiem takiego toku
    rozumowania.
    W umowie nie znalazłam żadnych ustanowień na ten temat. Umowa mówi wyraźnie o
    wypłacie dwóch transz bez uwzględniania ryzyka kursowego.

    Czy ktoś spotkał się z podobną sytuacją? Czy bank może postępować w ten sposób?
    Przecież gdyby dziś kurs franka był niższy, niż przy zaciąganiu kredytu, to jako II
    transzę dostałabym mniej złotówek, niż w umowie i nie miałabym nawet prawa jęknąć, że
    to niesprawiedliwe ;-)

    Dziękuję z góry za pomoc i opinie.
    Pozdrawiam
    Emka