  • 1. Data: 2002-04-30 09:49:09
    Temat: Uwaga, wwwłamanie!
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Tak nazywa sie arykulik w dzisiejszej Wyborczej "Komputer" na str. 5 a temat
    bezpieczeństwa bankowosci internetowej.

    Z najnizszym stopniem zabezpieczen mozna sie zgodzic - samo ID i haslo - tylko
    dlaczego o citibanku autor wspomina na boczku ze zamieniono 4 cyfrowy PIN na
    dluzszy. metoda zabezpieczen pozostala taka sama i citi powinien widniec obok
    LG

    Do Najwyzszego stopnia zabezpieczen mozna juz miec uwagi - np ze stron e-pko
    mozna przejsc na inne a ktos wroci i wyczysci ci konto jesli czas od opuszczenia
    e-pko nie bedzie za dlugi. Oni sprawadzaja klienta tylko raz na dzien dobry
    podczas gdy np e Integrum kazda operacja finansowa musi byc tokenem
    potwierdzona.

    Osobny rozdzial to zaliczenie Fortisa do niskich zabezpieczen i stwierdzenie np
    "... klucz publiczny zwany inaczej certyfikatem elektronicznym". Mysle, ze jak
    wejda do użytku karty kryptograficzne do bezpiecznego przechowywania klucza i
    podpis elektroniczy zacznie stosowac wiecej ludzi t i dziennikarze naucza sie
    wreszcie ze kryptografia asymetryczna jest bezpieczniejsza od symetrycznej.
    *** blad ***

  • 2. Data: 2002-04-30 10:16:53
    Temat: Re: Uwaga, wwwłamanie!
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    uwaga, co do terminologii:
    szyfrowanie moze byc:
    - konwencjonalne (jeden klucz)
    - z para kluczy (publiczny i prywatny)

    szyfrowanie z para kluczy moze byc
    - symetryczne (obydwa klucze moga byc kluczem prywatnym),
    - asymetryczne (tylko jeden z kluczy moze byc prywatny)

  • 3. Data: 2002-04-30 12:57:39
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "bromden" <
    >szyfrowanie moze byc:
    >- konwencjonalne (jeden klucz)
    (............)
    > - symetryczne (obydwa klucze moga byc kluczem prywatnym),

    to rozumiem ze symetryczne lepsze bo wieksza prywatnosc ;-)))))
    sorry, ale jezeli sa dwa klucze jednakowe to jakby ich nie nazywal to dla mnie
    jest to przypadek ze 2 osoby posluguja sie tym samym kluczem, wiec z twoja
    terminologia jest cos nie tak
    *** blad ***

  • 4. Data: 2002-04-30 18:45:04
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > sorry, ale jezeli sa dwa klucze jednakowe to jakby ich nie nazywal to dla mnie

    troche nie zajarzyles,
    ale nie bede ci odbieral przyjemnosci ...

  • 5. Data: 2002-04-30 18:54:53
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "blad" <b...@W...pl> napisał
    w wiadomości news:3cce68cf$1_1@news.vogel.pl...
> [...]
    > dlaczego o citibanku autor wspomina na boczku ze
    zamieniono 4 cyfrowy PIN na
    > dluzszy. metoda zabezpieczen pozostala taka sama

    Widac maja repekt przed "dużym" ;-))

> [...]
    > mozna przejsc na inne a ktos wroci i wyczysci ci
    konto jesli czas od opuszczenia
    > e-pko nie bedzie za dlugi. Oni sprawadzaja

    Czy podonie może być z mbnkiem, po zalogowaniu do
    mbanku mozna przejść do: spisu treści, regulaminu
    czy regulamin (otwieraja się w nowym oknie)

    > Osobny rozdzial to zaliczenie Fortisa do niskich
    zabezpieczen i stwierdzenie np
    > "... klucz publiczny zwany inaczej certyfikatem
    elektronicznym".

    Może im chodzi o sposób generowania takiego klucza
    ale o to gdzie jest generowany (przeglądarka,
    aplet, w banku, centrum) chociaz nie wiem jak to
    jes w Fortisie.

    Sark

  • 6. Data: 2002-04-30 19:48:38
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Sark" <w...@p...onet.pl> wrote in message

    > Może im chodzi o sposób generowania takiego klucza
    > ale o to gdzie jest generowany (przeglądarka,
    > aplet, w banku, centrum) chociaz nie wiem jak to
    > jes w Fortisie.
    >
    > Sark

    Gdzie by nie byl klucz generowany, certyfikatem nie bedzie nigdy.
    Vizvary

  • 7. Data: 2002-04-30 20:23:01
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "bromden" <b...@p...gazeta.pl> wrote in message

    > troche nie zajarzyles,
    > ale nie bede ci odbieral przyjemnosci ...

    Bo tez niepotrzebnie sie czepiasz niuansow.
    Cytujmy klasykow:
    "Kryptografia asymetryczna, czyli kryptografia "klucza publicznego"..."
    "wiadomość można odszyfrować, ale z pomocą innego klucza! Innego oznacza, że
    nie da się go odtworzyć z pomocą klucza szyfrującego (stąd określenie
    ,,kryptografia asymetryczna'')."

    Praktycznie cala popularna literatura korzysta z tego skrotu myslowego.

    W tym sensie asymetria powstaje w wyniku zroznicowania dostepnosci do
    kluczy. Z punktu widzenia algorytmu RSA w wersji klasycznej klucze sa
    symetryczne (to co szyfruje jeden klucz, deszyfruje drugi i tak samo jest w
    druga strone) wiec kryptografia (algorytm+klucze) jest symetryczna.

    Vizvary

  • 8. Data: 2002-05-01 10:27:31
    Od: "Zulak" <z...@p...onet.pl>

    Witam,

    > Tak nazywa sie arykulik w dzisiejszej Wyborczej "Komputer" na str. 5 a
    temat
    > bezpieczeństwa bankowosci internetowej.
    Czy mozna go znalesc w sieci? Szukalem na stronach gazety, ale nic nie
    znalazlem :(
    Dzieki za info,
    Krzysiek

  • 9. Data: 2002-05-01 12:19:16
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Zulak"
    > Czy mozna go znalesc w sieci? Szukalem na stronach gazety, ale nic nie
    > znalazlem :(

    nie ma, tak jak slynnego rankingu bankow internetowych z 2 IV
    *** blad ***

  • 10. Data: 2002-05-01 21:01:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "blad" <b...@W...pl> writes:

> [...]
    > wreszcie ze kryptografia asymetryczna jest bezpieczniejsza od symetrycznej.

    Nie mozna tego stwierdzic. One sa po prostu do roznych zastosowan.
    Natomiast zarowno klucz publiczny, jak i certyfikat elektroniczny
    sa zwiazane raczej z kryptografia asymetryczna - certyfikat to wlasnie
    podpisany przez kogos klucz publiczny (wiec dziennikarz wcale nie byl
    daleki prawdy).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator