  • 1. Data: 2002-10-02 14:52:32
    Temat: USA i TIN
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    OK.... widze, ze wszyscy sie nagle napalili na otwarcie konta w Stanach.
    Banki amerykanskie nie sa AZ TAK cudowne i piekne jakby sie wydawalo,
    ale coz pozwole Wam samemu doswiadczyc tej "przyjemnosci"

    Mala podpowiedz: rozumiem, ze otwieraac w banku macie zamiar cos z tymi
    pieniedzmy robic (czyli np jakies trasfery). Radze sie dowiedziec jak to
    jest i ile to bedzie kosztowac (za wyslanie ..... oraz za OTRZYMANIE
    takie transferu.... tak tak.,... za otrzymanie). Wiele bankow
    amerykanskich oferuje "bill pay" albo cos podobnego. Radze sie
    dowiedziec jakiego rodzaju platnosci mozna tym wykonac.

    Jak juz pewnie wszyscy tutaj sie zorientowali aby otworzyc rachunek w
    Stanch nalezy miec jakis tajemniczy numerek SSN. Jest to numer... hmmm
    ...powiedzmy cos w rodzaju naszego PESELA/NIPA. Kazdy obywatel USA ma
    taki numer. Jesli jestes rezydentem USA tez mozesz taki numer otrzymac.
    Kiedys wydawano go osobom studiujacym w USA ale wiele oddzialow Social
    Security Administration przestalo wydawac go, gdzy 99% studentow nie
    moze pracowac (studjujacy w USA moga jednak probowac).

    POdobnym celom sluzy TIN (Tax Identification Number). Jest on wystawiany
    osobom zagranicznym, ktorzy nie moga dostac SSN. Aby uzyskac TIN nalezy
    wyslac odpowiedni formularz do urzedu skarbowego. LInk do tego
    formularza wraz z instrukcja ponizej:

    http://www.irs.gov/pub/irs-fill/fw7.pdf

    Dal zapalencow:
    - nie ma koniecznosci posiadania SSN czy TIN przy otwarciu rachunku.
    Mozna probowac znalezc bank ktory tego nie wymaga. Z ostatnich
    informacji wynika, ze Bank of America nie wymaga ..... ALE... wymaga
    osobistego stawiennictwa w oddziale.

    Jesli ktos ma wiecej pytan to odpowiem na priv. Prawdopodobnie (jeszcze
    nie wiem jak bede mial z dostepem do internetu w WWie) nie bede w stanie
    odpowiedziec w ciagu najblizszych 2 tygodni, gdyz lece do Polski.

    AP

  • 2. Data: 2002-10-02 15:25:39
    Temat: Re: USA i TIN
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    No to dzięki, w imieniu wszystkich zainteresowanych :-)
    Przypuszczam, że pytań może się trochę nazbierać w miarę zgłębiania
    problemu - jak np. czy SSN i TIN są równoprawne w bankach, czy też ten
    drugi nakłada w praktyce jakieś ograniczenia, itp itd.

    Pix

  • 3. Data: 2002-10-03 10:53:40
    Od: "Vario" <j...@w...pl>

    Ja zalozylem miesiac temu konto w USA. Dokladnie w Polish and Slavic Credit
    Union w NY. Mam legalna Social Security, prawo jazdy.
    Zalozylem bez problemu. Do tego jest to bardzo korzystne. Zalozylem lokate
    na 12 miesiecy gdzie jest stala stopa procentowa 3:15 w skali roku. Tu w
    Polsce mielam juz ponizej 1% w PKO SA i teraz zamierzam przelac wszystkie
    pieniadze do USA, bo trzymanie USA tu w Polsce to wylacznie strata czasu. Na
    savings w PSCU jest okolo 2,5% w skali roku. Bank jest gwarantowany
    federalnie do 100 tys dolarow.
    Przelew z Polski to koszt 0,5 procenta od sumy przelewu plus $20 na koszty
    bankowe, ale tanszy sposob to kupno czeku bankierskiego i wyslanie go do
    banku w USA wraz z ksiazeczka lub mozna kogos tam poprosic aby wplacil na
    rachunek.
    Co do podatku to w USA zysk z lokaty wlicza sie do tax, ale przy takich
    niskich sumach jak ja zarabiam tam 15-20tys rocznie z zona to praktycznie
    nic sie nie placi.

  • 4. Data: 2002-10-04 10:37:38
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    "Vario" <j...@w...pl> wrote in message news:anh7ik$des$1@news.gazeta.pl...
    > Ja zalozylem miesiac temu konto w USA. Dokladnie w Polish and Slavic
    Credit
    > Union w NY. Mam legalna Social Security, prawo jazdy.

    Patrz, ja tez mam legalne prawo jazdy i PESEL...
    Jak sie MA SSN to mozna. Nas tu bardziej interesuje jak zalozyc konto bez
    SSN, bo 99% Polakow nie ma czegos takiego
    :-)

    A, to juz ciekawe, dzieki

    Michal.

  • 5. Data: 2002-10-04 13:25:14
    Od: z...@p...onet.pl

    > http://www.irs.gov/pub/irs-fill/fw7.pdf

    do jakiego urzędu to trzeba wysłać? na jaki adres?
    lub w jaki inny sposób przekazać?

  • 6. Data: 2002-10-04 13:52:41
    Od: "Vario" <j...@w...pl.SPAM>

    "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> wrote in message

    > Credit
    >
    > Patrz, ja tez mam legalne prawo jazdy i PESEL...
    > Jak sie MA SSN to mozna. Nas tu bardziej interesuje jak zalozyc konto bez
    > SSN, bo 99% Polakow nie ma czegos takiego

    Ale aby zalozyc konto w F.P.S.C. nie musisz miec S.S., tam wystarczy jedynie
    wazna wiza

  • 7. Data: 2002-10-04 13:52:53
    Od: "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl>

    z...@p...onet.pl wrote:

    > do jakiego urzędu to trzeba wysłać? na jaki adres?
    > lub w jaki inny sposób przekazać?

    Masz to wyraźnie napisane w instrukcji do formularza:

    wysłać wraz z potwierdzonymi kopiami dokumentów pod adres:

    Internal Revenue Service
    Philadephia Service Center
    ITIN Unit
    P.O. Box 447
    Bensalem, PA 19020

    albo osobiście złożyć w biurze IRS.

    --
    Marek "Barbidu" Barbaszynski m...@i...com.pl
    ----- The signature has been optimized away.

  • 8. Data: 2002-10-04 13:57:42
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > Ale aby zalozyc konto w F.P.S.C. nie musisz miec S.S., tam wystarczy
    jedynie
    > wazna wiza

    Ale ja jestem w Polsce... :-)
    Michal.

  • 9. Data: 2002-10-04 14:22:23
    Od: z...@p...onet.pl

    > wysłać wraz z potwierdzonymi kopiami dokumentów pod adres:

> [...]

    tak zapytam. jestem w polsce (szczecin). w jaki sposób mam te dokumenty
    potwierdzić?

  • 10. Data: 2002-10-04 14:45:42
    Od: z...@p...onet.pl

    > wysłać wraz z potwierdzonymi kopiami dokumentów pod adres:

    czy zamiast tego moge załączyć ważny dokument (np. legitymacje studencką)?