  • 1. Data: 2013-12-06 19:06:35
    Temat: Sprzedaż eServisu
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Za 113mln dolarów sprzedają 60% udziałów,
    czyli pozbywają się wpływu na spółkę, która ma 30% udział w rynku w Polsce.
    Przeliczając na złotówki - rynek płatności kartami w PL w roku 2012
    szacowano na 30 mld euro
    czyli eServis "przepuszcza" ok 10mld euro. A rynek stale rosnący.
    Licząc nawet 1-2% prowizji wychodzi, że oddają
    za roczne/dwuletnie przychody spólki.

    Spółka przynosi zyski. To ma być to zdobycie zagranicznych rynków?
    Na co PKO BP zamierza wydać
    ten przypływ?
    Skończy się pewnie jak zwykle. Potrafi ktoś podać
    jakiegoś linka z większą ilością informacji nietypowych o tym.

  • 2. Data: 2013-12-06 19:40:06
    Temat: Re: Sprzedaż eServisu
    Od: Joossef <x...@g...com>

    W dniu 06.12.2013 o 19:06 cef <c...@i...pl> pisze:

    > Licząc nawet 1-2% prowizji wychodzi, że oddają
    > za roczne/dwuletnie przychody spólki.
    Na jakiej podstawie przeprowadziłeś te obliczenia?

    --
    Pozdrawiam,
    Joossef

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 3. Data: 2013-12-06 19:59:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Joossef wrote:

    > Na jakiej podstawie przeprowadziłeś te obliczenia?

    Normalnie. Tu podają:
    http://prnews.pl/wiadomosci/w-polsce-duzy-wzrost-war
    tosci-transakcji-kartowych-2974914.html

    a udziałem w rynku chwalą się na swoich stronach:
    http://www.eservice.com.pl/aktualnosci/art,151,eserv
    ice-numerem-jeden-na-rynku.html

    i powtarza to prasa wszędzie.

    A 1-2% założyłem - jeśli mają jeszcze inne przychody
    to nie sądzę, żeby diametralnie zmieniało obraz

  • 4. Data: 2013-12-06 21:10:56
    Od: Joossef <x...@g...com>

    W dniu 06.12.2013 o 19:59 cef <c...@i...pl> pisze:

> [...]
    > http://prnews.pl/wiadomosci/w-polsce-duzy-wzrost-war
    tosci-transakcji-kartowych-2974914.html

    > a udziałem w rynku chwalą się na swoich stronach:

    Co do powyższego, nie ma wątpliwości, że założenia są słuszne.

    > A 1-2% założyłem - jeśli mają jeszcze inne przychody
    > to nie sądzę, żeby diametralnie zmieniało obraz

    A tu juz się nie zgodzę - netto to max 0,5%.
    Pamiętaj, że IC + stałe opłaty dla banków i Visy/MC, pożera większość
    prowizji.
    Dzierżawa pokrywa koszt obsługi a marża w tej chwili jest naprawdę
    symboliczna.
    Tym bardziej, że eservice dawał na karty PKO BP prowizję z marżą liczoną w
    setnych częściach procenta.

    --
    Pozdrawiam,
    Joossef

  • 5. Data: 2013-12-06 21:31:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Joossef wrote:

    > A tu juz się nie zgodzę - netto to max 0,5%.
    > Pamiętaj, że IC + stałe opłaty dla banków i Visy/MC, pożera większość
    > prowizji.

    Racja.
    Jakoś automatycznie załozyłem, że te 2% zgarnia
    operator. Zapomniałem o bankach i pośrednikach.
    Ale i tak nie tyle cena wydaje się mała czy duża,
    tylko, że prosperujący, dochodowy biznes, się oddaje -
    tak jakoś w moim odczuciu za darmo.
    Nie jest to bank (żeby mówić o miliardach) ale jednak
    wydaje mi się, że coś tu nie tak jest.
    Rynek stale rosnący, ryzyko w branży niewielkie,
    koszty znikome ( o ile dobrze pamiętam pracuje tam ok 150 osób),
    a w dyrydmały, że chodzi o wejście na rynki inne jakoś nie wierzę.
    Dlaczego za cenę kontrolnego pakietu? (abstrahując od ceny)
    Chyba, że ktoś potrafi uargumentować, że jest inaczej.

  • 6. Data: 2013-12-06 23:21:42
    Od: Joossef <x...@g...com>

    W dniu 06.12.2013 o 21:31 cef <c...@i...pl> pisze:

> [...]
    > Dlaczego za cenę kontrolnego pakietu? (abstrahując od ceny)
    > Chyba, że ktoś potrafi uargumentować, że jest inaczej.

    A przypomnij sobie drogę jaką przeszedł Polcard, a jeszcze bardziej Elavon.
    Polcard też jest amerykański, a Elavon Amerykanie przekształcili z
    Cardpointu, który przehandlował za grosze BZ WBK.
    Wbrew pozorom polski rynek nie jest aż tak dochodowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Joossef

  • 7. Data: 2013-12-07 08:39:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 6 Dec 2013 19:06:35 +0100, cef napisał(a):
> [...]
    > czyli eServis "przepuszcza" ok 10mld euro. A rynek stale rosnący.
    > Licząc nawet 1-2% prowizji wychodzi, że oddają

    Oprocz przychodow sa tez koszty. I sprzedaja za 15 letni zysk.
    A tylko czesc prowizji do nich trafia, wiec sie to wydluza i zaczyna
    byc interesujaco.

    Albo ... kapital zakladowy 56 mln ... 700% zysku.

    > Na co PKO BP zamierza wydać ten przypływ?

    no wiesz - kredyt z miniratka przynosi jakies 25% zysku rocznie.

    J.

  • 8. Data: 2013-12-07 10:30:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Joossef wrote:

> [...]
    > przekształcili z Cardpointu, który przehandlował za grosze BZ WBK.
    > Wbrew pozorom polski rynek nie jest aż tak dochodowy.

    No to jest właśnie ta droga. Ani nie stanie się
    eServis firmą globalną od tego
    (tak jak Polcard jest tylko trybikiem w FirstData)
    a amerykanie jak się już dogadają ze sobą, to
    my jako polska część udziałów nie będziemy mieli nic do gadania.

  • 9. Data: 2013-12-07 12:39:13
    Od: Joossef <x...@g...com>

> [...]
    > a amerykanie jak się już dogadają ze sobą, to
    > my jako polska część udziałów nie będziemy mieli nic do gadania.

    Siedzę w tym kilkanaście lat - nigdy nie mieliśmy nic do gadania :)
    Do tego od wielu lat byliśmy poletkiem doświadczalnym przy wprowadzaniu
    nowych technologii, za co sami, zresztą, musieliśmy płacić i ponosić
    konsekwencje wykrywanych błędów.

    --
    Pozdrawiam,
    Joossef

  • 10. Data: 2013-12-07 13:45:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Joossef wrote:

    > Siedzę w tym kilkanaście lat - nigdy nie mieliśmy nic do gadania :)

    W branży tak, w spółce nie.
    Wybrano najprostsze wyjście.
    Za pięć, osiem lat już nie będzie tej spółki.