  • 1. Data: 2003-08-13 12:00:21
    Temat: SKOK + BIK = KŁOPOTY - pomóżcie !!!
    Od: "Kuba" <b...@p...onet.pl>

    Witam !
    Potrzebuje pomocy, mianowicie kiedyś popełniłem głupotę, tzn. zostałem
    członkiem SKOK-u (Stefczyka) . Z członkowstwa w tym dziadostwie zrezygnowałem w
    maju tego roku (oczywiście spłacając swoje zobowiązania, co więcej, zostały
    moje składki których dotąd nie mogę odebrać). W lipcu złożyłem wniosek o kredyt
    w swoim banku i ZONK ! Okazało się że decyzja jest odmowna. Czujnie domyślając
    się o co może chodzić wysłałem wniosek do BIK-u o udostępnienie informacji o
    mojej osobie. Niedawno przyszła odpowiedź i zdębiałem !!! Teraz się nie dziwie
    dlaczego bank nie udzielił mi kredytu. Według tego wniosku stan na początek
    sierpnia jest taki że mam cztery kredyty w SKOK-u na łączną kwotę zaległości
    10000 zł ! Okazuje się że figurują tam oba moje spłacone (w tym jeden jeszcze w
    zeszłym roku) kredyty i co śmieszniejsze dwa razy kredyt którego byłem żyrantem
    (faktycznie nie spłacony jeszcze) - ale dlaczego dwa razy, co śmieszniejsze na
    różną kwotę zaległości ?!! Myślę o różnych możliwościach, nie wyłączając drogi
    sądowej, przecież w tej chwili żaden bank kredytu mi nie udzieli !!!
    Na razie chcę szybko sprawę odkręcić muszę więc wysmarować pismo do SKOK-u,
    stąd pytania :
    -- Co właściwie ma być w tym piśmie, na jakie ustawy, paragrafy mam się powołać?
    -- Jak mogę zweryfikować czy SKOK poprawił (tzn. usunął) moje dane z BIK-u.
    Następny raz moge przecież wysłać wniosek do BIK-u DOPIERO ZA PÓŁ ROKU !!!
    -- A tak w ogóle to co ja im mogę zrobić. Tzn. czy oni (SKOK) są zupełnie
    bezkarni, nie odpowiadają za dane wysyłane do BIK-u ???
    -- Czy żyrowanie kredytu też podlega umieszczeniu w BIK-u??? To chore, przecież
    jak kredytobiorca spłaca kredyt to nie obniża to w żaden sposób mojej zdolności
    kredytowej, a tymczasem na wniosku nie ma żadnej adnotacji że to nie ja wziąłem
    kredyt. A ciekawe co byłoby gdyby osoba która go wzięła spłacała go
    nieregularnie??? To ja poniósłbym tego konsekwencje ?!!!
    POMÓŻCIE ! Może ktoś miał podobne "przygody".
    Pzdr. Kuba

  • 2. Data: 2003-08-13 12:49:46
    Temat: Re: SKOK + BIK = KŁOPOTY - pomóżcie !!!
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > kredyt. A ciekawe co byłoby gdyby osoba która go wzięła spłacała go
    > nieregularnie??? To ja poniósłbym tego konsekwencje ?!!!

    Wg mnie zyrowanie kredytu polega na postawieniu sie w gotowosci do jego
    splacenia. Dlatego zyrant powinien byc traktowany na rowni z
    splacajacym. Bo przeciez ten pierwszy moze kiedys przestac splacac i
    zyrant bedzie musial to przejac. Zadna wiec roznica, czy jestes zyrantem
    czy kredytobiorca ...

    Przypomina mi sie jak kilka dni temu napisalem, ze nie podzyruje nikomu
    kredytu ;)

    Natomiast udzielanie falszywych informacji podpada juz typowo pod kodeks
    cywilny i mozesz po prostu pojsc do sadu. Na poczatek wezwij SKOK do
    wyprostowania informacji - wszystko na pismie z poswiadczeniem odbioru.
    Najlepiej idz do nich z dwoma egzemplarzami wezwania, niech ci podbija
    odbior. Napisz tam o falszerstwie i zagroz sadem i obciazeniem ich
    kosztami, itp itd. Gorzej bedzie jesli cie po prostu oleja ... Najlepiej
    byloby jakby ich od razu odwiedzil jakis pyskaty adwokat ;-))))))

  • 3. Data: 2003-08-13 21:03:21
    Od: "Krab" <k...@h...pl>

    Użytkownik "Kuba" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > -- Co właściwie ma być w tym piśmie, na jakie ustawy, paragrafy mam się
    powołać?

    na zadne paragrafy sie nie powoluj ! zaznacz, ze jest to pismo
    przedprocesowe w zawiazku z dokonanym falszerstwem oraz o jakie koszty
    bedziesz ich przed sadem scigal
    - koszt zastepstwa sadowego i sadowe
    - koszt ponownego uzyskania zaswiadczenia z biku
    - inne jesli potrafisz je w przyszlosci udowodnic
    wyznacz 30dniowy termin napawienia szkody (nie odpowiedzi!)

    ps
    najwieksze matoly pracuja w lukas banku - poniewaz nie zalatwiasz sprawy w
    lukasie, wiec jest szansa, ze osiagniesz swoj cel bezprocesowo :-)

  • 4. Data: 2003-08-13 21:11:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Po przeczytaniu Twojego postu znalazłem stronę BIK i po jej przeczytaniu
    doszedłem do następującego wniosku. Firma ta opiera swoje działanie na
    prawie bankowym i ustawie o ochronie danych osobowych, a przynajmniej tak
    pisze, więc pewnie innych unormować w tym zakresie nie ma. Dla porządku
    poszukałem i nie znalazłem. Fakt, że szukałem dość pobieżnie, ale jakby były
    to by pewnie w dziale prawo to umieścili. Prawo bankowe niewiele zawiera
    wytycznych określających ich działania poza przyzwoleniem na przekazywanie
    im danych. Więcej znajdujemy w drugiej z przywołanych ustaw, którą w skrócie
    dalej nazywam ustawą. No i ten ich cały regulamin jest mocno niezgodny z tą
    ustawą:

    1. Nie wiem skąd oni wzięli to, że możesz się zwracać do nich raz na 6
    miesięcy. Ja w ustawie nic takiego nie znalazłem. A ponieważ Ty nie
    podpisywałeś z nimi umowy, w której mógłbyś ewentualnie zgodzić się
    dobrowolnie na takie ograniczenie Twoich uprawnień, to pozostaje stosować
    art. 32-35 ustawy i tyle. Ich regulamin, to mogą sobie stosować dla siebie,
    a nie w odniesieniu do Twojej osoby. Zresztą zastanawiam się, czy nawet
    dobrowolną klauzulą można by wyłączyć ustawę w tym zakresie, ale to w tym
    wypadku bez znaczenia. Tak więc zapytania możesz kierować do nich nawet co
    tydzień, o ile tylko wykażesz interes prawny w takim żądaniu. I zapytanie
    kierujesz nie na ich blankiecie tylko na blankiecie z ustawy.

    2. Zgodnie z art. 35 powołanej ustawy, to jeśli Ty wykażesz, że ich dane są
    złe, to oni muszą to poprawić. Ich oświadczenie, że masz sobie to załatwić z
    bankiem należy uznać za dowolne i nie oparte na obowiązującym prawie. Jeśli
    masz dokumenty świadczące o spłaceniu tych dwóch kredytów, o których oni
    piszą, to wyślij im kserokopie i zażądaj sprostowania. Jeśli tego nie
    uczynią to zastosuj par. 2 tego artykułu, czyli pismo do GIODO. I tyle. Nie
    baw się z bankiem, bo to nie ma sensu i jedynie wydłuży czas. Jeśli mają
    ochotę to weryfikować, to niech sami ustalają z bankiem. Ewentualnie możesz
    wysyłając pismo do nich jedną kopię wysłać do wiadomości bankowi.

    3. Nie potrafię się odnieść do zawarcia tam informacji o poręczeniu. Tutaj
    jestem skłonny przychylić się do wniosku Krzyśka PP, że jednak jest to w
    jakimś tam stopniu ewentualnie również obciążenie dla Twojej zdolności
    kredytowej. No ale oczywiście raz, a nie dwa razy i to też powinni w trybie
    opisanym w pkt. 2 sprostować na podstawie Twojego pisma.

    4. W piśmie do nich powołując się na przytoczone przeze mnie przepisy prawa
    możesz ewentualnie napomknąć, że umieszczając tego typu informacje na
    stronie internetowej zahaczają o przestępstwo opisane w art. 54 ustawy, w
    szczególności udzielając fałszywych informacji co do uprawnień osoby, której
    dane osobowe przetwarzają. Ponadto, o ile nie zostałeś poinformowany o
    umieszczeniu Twoich danych w BIK, to również naruszono moim zdaniem art.
    25.1 ustawy, co w konsekwencji rodzi ponownie odpowiedzialność karną z art.
    54 ustawy. Z Twojego postu wnioskuję, że nie zostałeś przez nich
    poinformowany o ujęciu Cię w bazie danych, tylko sam wpadłeś na ich trop.

    Generalnie BIK jest podmiotem gospodarczym jak każdy inny i wydawane przez
    niego regulaminy nie mogą pozostawać w sprzeczności z obowiązującym prawem.
    Tak więc proponowałbym jednak stosować się do obowiązującego prawa, a ich
    procedury pominąć, chyba że nie pozostają w sprzeczności z tym prawem. Jeśli
    wyślesz do nich żądanie, to mają obowiązek odpowiedzieć w ciągu 30 dni. Nie
    sądzę, by na takie dictum oponowali i pewnie dokonają stosownej korekty w
    bazie danych. Ja bym zażądał jeszcze od nich informacji, komu udostępnili
    tych fałszywych danych. Możesz się jedynie domyślać, że pewnie bankowi w
    którym starałeś się o kredyt. Ale czort wie, kto tam jeszcze w międzyczasie
    się do nich zwracał w tej sprawie i teraz uważa Cię za nieuczciwego klienta.
    Teoretycznie obowiązek sprostowania danych w tych pochodnyuch bazach danych
    spoczywa na BIK-u, ale wnosząc po ich regulaminie, to są raczej mało
    solidni. Ja bym jednak sprawdził to za jakiś czas. Bo może się okazać, że w
    BIK sprostujesz, ale inne bazy danych będą Cię dalej zawierać. Jeśli
    odmówią, to pismo do GIODO powinno sprawę wyjaśnić. Nie sądzę, by całe
    zamieszanie trwała więcej, niż dwa góra trzy miesiące.

    Natomiast dość sceptycznie podchodzę do ewentualnego odszkodowania.
    Musiałbyś wykazać poniesione straty oraz ich bezpośredni związek z błędnymi
    zapisami w bazie danych. A to wydaje mi się tak trudne, że aż niemożliwe.
    Jeśli nawet udowodnisz, że bank w którym starałeś się o kredyt zaczerpnął
    informacje od BIK, to jeszcze musiałbyś udowodnić, że to właśnie na
    podstawie tej błędnej informacji nie udzielił kredytu oraz, że gdyby była
    ona rzetelna, to otrzymałbyś kredyt. A to dopiero pół sukcesu. Teraz należy
    dowieść wysokości strat poniesionych w skutek nieotrzymania kredytu. Jakoś
    czarno to widzę w praktyce i osobiście odradzam.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 5. Data: 2003-08-14 06:21:51
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    > 1. Nie wiem skąd oni wzięli to, że możesz się zwracać do nich raz na 6
    > miesięcy.

    ależ oni nie twierdzą, że możesz się starać raz na sześć miesięcy. twierdzą,
    że BEZPŁATNIE możesz się starać raz na sześć miesięcy - w innym przypadku
    płacisz

    > 2. Zgodnie z art. 35 powołanej ustawy, to jeśli Ty wykażesz, że ich dane

    > złe, to oni muszą to poprawić.

    ale jak to wykazać ? musiałby zanieść oświadczenie banku, że nie zalega z
    kredytem

> [...]
    trybie
    > opisanym w pkt. 2 sprostować na podstawie Twojego pisma.

    zarówno poręfczniee jak i posiadanie np. dodatkowej karty kredytowej obciąża
    twoją zdolność kredytową i taka informacja powinna być w BIK

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 6. Data: 2003-08-14 06:51:02
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > 1. Nie wiem skąd oni wzięli to, że możesz się zwracać do nich raz na 6
    > miesięcy. Ja w ustawie nic takiego nie znalazłem.
    ustawa o ochronie danych osobowych

    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt

  • 7. Data: 2003-08-14 09:01:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | ustawa o ochronie danych osobowych

    Podaj artykuł, bo jeszcze raz to przeczytałem i nie znalazłem.

  • 8. Data: 2003-08-14 09:07:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | ależ oni nie twierdzą, że możesz się starać raz na sześć miesięcy.
    twierdzą,
    | że BEZPŁATNIE możesz się starać raz na sześć miesięcy - w innym przypadku
    | płacisz

    Już druga osoba twierdzi to samo. Podajcie mi artykuł, który o tym mówi, bo
    ja go nie mogę znaleźć.

    | ale jak to wykazać ? musiałby zanieść oświadczenie banku, że nie zalega z
    | kredytem

    A samo rozliczenie kredytu nie wystarcza? Na koniec kredytu z reguły bank
    przysyła.

    | zarówno poręfczniee jak i posiadanie np. dodatkowej karty kredytowej
    obciąża
    | twoją zdolność kredytową i taka informacja powinna być w BIK

    A tutaj się zgadzam.

  • 9. Data: 2003-08-14 11:45:35
    Od: "Kamil Jonca (newsy)" <k...@p...onet.pl>

    On 2003-08-14 11:07, Robert Tomasik wrote:

    > Już druga osoba twierdzi to samo. Podajcie mi artykuł, który o tym mówi, bo
    > ja go nie mogę znaleźć.

    Art 32 ust 5

    KJ

    --
    JID: kjonca (małpa) chrome (kropka) pl
    Matryca: OK (na razie)

  • 10. Data: 2003-08-14 13:46:31
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Kuba <b...@p...onet.pl> wrote:
    > -- Co właściwie ma być w tym piśmie, na jakie ustawy, paragrafy mam się powołać?

    Na Kodeks Cywilny i art. 415.

    > -- Jak mogę zweryfikować czy SKOK poprawił (tzn. usunął) moje dane z BIK-u.
    > Następny raz moge przecież wysłać wniosek do BIK-u DOPIERO ZA PÓŁ ROKU !!!

    SKOK ma Ci przedstawić raport, żeś czysty.

    > -- A tak w ogóle to co ja im mogę zrobić. Tzn. czy oni (SKOK) są zupełnie
    > bezkarni, nie odpowiadają za dane wysyłane do BIK-u ???

    Ależ odpowiadają za wszelkie szkody jakie Ci tym wyrządzili.
    Podobną sprawę miałem z DB 24, z tym, że DB24 bardzo łądnie się
    zachował - załatwił sprawę błyskawicznie, bez żadnego szemrania z
    przeprosinami i zadośćuczynieniem. Nie powiem, że nie urósł w mych
    oczach, bo urósł - pomylić się każdy może, natomiast to jak z pomyłki
    się wychodzi jest bardzo ważne - DB24 przeszedł tą próbę zwycięsko.

    > -- Czy żyrowanie kredytu też podlega umieszczeniu w BIK-u??? To chore, przecież
    Tak.

    > jak kredytobiorca spłaca kredyt to nie obniża to w żaden sposób mojej zdolności
    > kredytowej, a tymczasem na wniosku nie ma żadnej adnotacji że to nie ja wziąłem

    Wydaje Ci się.

    > kredyt. A ciekawe co byłoby gdyby osoba która go wzięła spłacała go
    > nieregularnie??? To ja poniósłbym tego konsekwencje ?!!!
    Tak, ponióśłbyś. Żyrant to niebezpieczna funkcja

    --