  • 1. Data: 2013-03-07 20:35:01
    Temat: SK Bank i art. 105 prawa bankowego
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    Byłem w SK Banku i założyłem konto internetowe. Bardzo miła obsługa wyposażyła
    mnie w stosowne regulaminy i tabele opłat i prowizji i czytam te tabele i widzę,
    że SK Bank liczy sobie 50 zł za "udzielnie informacji o obrotach i saldzie na
    rachunku w sprawach i na żądanie podmiotów, o których mowa w art. 105 ustawy
    prawo bankowe"!

    No to teraz czytam art. 105 prawa bankowego, który wymienia podmioty, które mogą
    domagać się informacji stanowiących tajemnicę bankową.

    Np. jak urząd skarbowy zażąda informacji o saldzie i obrotach to ja będę
    musiał za to zapłacić 50 zł? Jestem w szoku. Czy inne banki mają takie pozycje
    w swoich TOiPach? I czy te podmioty z art. 105 często żądają takich informacji?

    --
    TrzyLinie

  • 2. Data: 2013-03-07 21:28:18
    Temat: Re: SK Bank i art. 105 prawa bankowego
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    TrzyLinie <t...@o...pl> writes:

> [...]
    > w swoich TOiPach? I czy te podmioty z art. 105 często żądają takich informacji?

    Sprawdź czy tej opłaty nie ponoosi podmiot który o ową informację
    wnioskuje.

    KJ

    --
    http://sporothrix.wordpress.com/2011/01/16/usa-sie-k
    rztusza-kto-nastepny/

  • 3. Data: 2013-03-07 23:32:39
    Od: Konfabulator <k...@1...pl>

    On 7 Mar, 20:35, TrzyLinie <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > w swoich TOiPach? I czy te podmioty z art. 105 często żądają takich informacji?

    Ty poniesiesz tę opłatę, ale pocieszę Cię, że na własne życzenie.
    Skoro taki US może uzyskać informację tylko w ramach postępowania
    karnego-skarbowego, to do tego jeszcze Ty musisz odmówić udostępnienia
    tych danych US na żądanie, więc dopiero wtedy taka opłata może być
    nałożona.

    Inna sprawa jest z podmiotami badającymi kondycję banków, np.
    podmiotem upoważnionym jest BFG, ale on nie bada sytuacji finansowej
    Kowalskiego, ale zbiera dane o wysokości środków zgromadzonych
    globalnie na rachunkach. Stosując taki zapis TOiP to bank powinien
    taką opłatę brać od Ciebie okresowo, bo musi raportować takie rzeczy
    do KNF, BFG itp.

    Podsumowując. Taki zapis chroni bank wtedy, gdy jakiś podmiot chce
    konkretnych danych o Kowalskim i bank musi je przygotować za okres i
    przesłać. Taki Kowalski zawsze o tym wie wcześniej i sam wcześniej
    odmawia ich udostępnienia. Pozostałe znane mi przypadki nie są
    obciążane opłatami. Raczej wszystkie banki takie zapisy o
    przygotowaniu dokumentów dla podmiotów upoważnionych i zwykle nie
    ograniczają ich do art. 105.