    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Date: 23 Jul 2002 18:09:16 +0200

    Maciek Pasternacki <j...@h...org.pl> writes:

    > Dlaczego?

    Poniewaz masy wola 5-cyfrowe hasla jednorazowe itp. Poniewaz masy
    nie sa w stanie wklepac np. do telefonu 128-bitowego hasha MD5.
    Poniewaz tak naprawde w tej chwili to nie wystarczy, by zabezpieczyc
    sie przed dzialaniem banku na szkode klienta. Poniewaz to i tak byloby
    rozwiazanie przejsciowe - wszyscy czekaja na podpis elektroniczny,
    i sie z pewnoscia doczekaja.

> [...]
    > pięciocyfrową liczbę. Mamy ln 10/ln 2 = 3,322 bita na cyfrę, razy
    > pięć to będzie 16,6 bitów na hasło. Przy siedmiu znakach
    > litery/cyfry, mamy ln (26*2+10 = 62)/ln 2=5,954 bitów na znak, razy
    > siedem to jest 41,68 bitów na hasło. Rzeczywiście, wciąż mało jak na
    > dzisiejszą moc obliczeniową. Chociaż, jak na jednorazy w systemie
    > OTPW, gdzie szansę trafienia możesz mieć jak jeden do kilkuset tysięcy
    > (wspomniany wyżej system z wybieraniem iluś cyfr z długiej tabeli może
    > być jakimś słabszym wariantem OTPW, co zresztą wcześniej opisałem).

    Ale co przez to zyskujesz? Nic. Zabezpieczyc sie przed bankiem nie jestes
    w stanie, bo to bank generuje Ci hasla i przesyla poczta. Nic nie stoi
    na przeszkodzie, by zaradny specjalista robil druga kopie "na wszelki
    wypadek".

    > A kto mi (a właściwie bankowi) zabroni wygenerować 64-, 48-, a nawet
    > 32-bitowy skrót SHA1 albo MD5? Że zamiast 128 bitów entropii będą 64?
    > Do jednorazów wystarczy. Powtarzam, nie widziałem rozwiązań haseł
    > jednorazowych stosowanych przez banki, byłem przekonany, że nie
    > stosują rozwiązań, które bym obśmiał, jakby ktoś mi sugerował
    > zabezpieczenie tym konta pocztowego, a co dopiero dorobku całego
    > życia... ;)

    Wbrew pozorom, roznica pomiedzy stosowanymi przez banki np. 5-cyfrowymi
    haslami jednorazowymi a np. 32 czy 64-bitowymi skrotami nie jest wcale
    taka duza - ani jedno, ani drugie nie zabezpiecza uzytkownika przed
    dzialaniem banku na jego szkode, oraz jedno i drugie dosc dobrze
    zabezpiecza uzytkownika przed dzialaniem osob trzecich.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator