    From: Maciek Pasternacki <j...@h...org.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Date: Wed, 17 Jul 2002 13:28:22 +0200

    Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> writes:

    > Nie, to nawet nie o to chodzi. Tego nie da sie tak zrobic "dla mas".

    Dlaczego?

    > Wlasnie. Dla osoby, ktora wlamala sie do domu z wlaczonym komputerem
    > i strona z np. mBanku roznica miedzy takimi haslami i 5-znakowymi
    > bedzie niezauwazalna (bo albo wlamywacz znajdzie kartke z haslami,
    > albo jej nie znajdzie i najwyzej zasili zaklad energetyczny).
    > Dla komputera, ktory mialby to polamac, roznica bedzie oczywiscie
    > wielokrotna - ale i tak zajmie to tylko chwile.

    Mówiąc o łamaniu haseł chyba nie mamy na myśli włamywacza znajdującego
    kartkę z hasłami, bo to jest oczywiste, że wtedy długość hasła nie ma
    znaczenia. Dlatego do jednorazów powinien być jakiś stały pin czy
    prefix password jak w OTPW. Dla programu łamiącego... hm... weźmy
    pięciocyfrową liczbę. Mamy ln 10/ln 2 = 3,322 bita na cyfrę, razy
    pięć to będzie 16,6 bitów na hasło. Przy siedmiu znakach
    litery/cyfry, mamy ln (26*2+10 = 62)/ln 2=5,954 bitów na znak, razy
    siedem to jest 41,68 bitów na hasło. Rzeczywiście, wciąż mało jak na
    dzisiejszą moc obliczeniową. Chociaż, jak na jednorazy w systemie
    OTPW, gdzie szansę trafienia możesz mieć jak jeden do kilkuset tysięcy
    (wspomniany wyżej system z wybieraniem iluś cyfr z długiej tabeli może
    być jakimś słabszym wariantem OTPW, co zresztą wcześniej opisałem).

    > Teoretycznie moglaby byc taka mozliwosc, ale:

    To nie była jakakolwiek sugestia z mojej strony, raczej taka dość
    losowa myśl.

    > Tzn. ile? Ludzie maja sklonnosc do uzywania slabych kluczy (entropia
    > w wymyslanych przez nich haslach to cos w stylu np. 2 bitow / znak).
    > Hasla generowane losowo przez komputer sa oczywiscie lepsze, ale
    > trudniejsze do zapamietania/zapisania, i naprawde nie moga byc
    > specjalnie dlugie, jesli maja dzialac (postaw sie w sytuacji helpdesku).

    Jak są jednorazowe (ze zdrapką), to nawet nie trzeba
    ,,wygwiazdkowywać'' pola do wpisywania hasła. W hasłach
    jednorazowych, paradoksalnie można osiągnąć większą entropię
    pojedynczego hasła niż w hasłach ,,zwykłych''.

    > Tak przypuszczam. Taki hash MD5 zapisany w postaci dziesietnej mialby
    > tylko ok. 128/10*3 = czterdziesci cyfr. Przy SHA1 tylko drobne 50 cyferek.

    A kto mi (a właściwie bankowi) zabroni wygenerować 64-, 48-, a nawet
    32-bitowy skrót SHA1 albo MD5? Że zamiast 128 bitów entropii będą 64?
    Do jednorazów wystarczy. Powtarzam, nie widziałem rozwiązań haseł
    jednorazowych stosowanych przez banki, byłem przekonany, że nie
    stosują rozwiązań, które bym obśmiał, jakby ktoś mi sugerował
    zabezpieczenie tym konta pocztowego, a co dopiero dorobku całego
    życia... ;)

    Pozdrawiam,
    --Washington Irving

    --
    __ Maciek Pasternacki <m...@j...fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
    `| _ |_\ / { ...For I was born with a habit, from a sign,