  • 1. Data: 2006-12-21 11:56:37
    Temat: współfinansowanie kredytu hipotecznego?
    Od: "Darek" <t...@o...pl>

    Witam,

    Znajomi starają się o kredyt hipoteczny za zakup mieszkanie, jednak ich "jawne"
    dochody są za niskie. Poprosili nas abyśmy byli współfinasujacymi ich kredyt, ponoć
    istnieje coś takiego PKO BP. Czy ktoś z grypowiczów wie co takiego jest takiego?

    Za pół roku chcemy sami starać się o kredyt hipoteczny i obawiam się, że wtedy ja nie
    będę miął zdolności kredytowej bo jestem "wciągnięty" w inny kredyt.

    Czy mam racje? Kto mi pomoże..

    Biorą kredyty na 30 lat, wiec nie wiadomo co będzie za 10 lat?

    Darek

  • 2. Data: 2006-12-21 12:19:34
    Temat: Re: współfinansowanie kredytu hipotecznego?
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Darek wrote:
> [...]
    > współfinasujacymi ich kredyt, ponoć istnieje coś takiego PKO BP. Czy
    > ktoś z grypowiczów wie co takiego jest takiego?

    Zamiast 2 osób w kredycie jest 4, nic nadzwyczajnego.

    > Za pół roku chcemy sami starać się o kredyt hipoteczny i obawiam się, że
    > wtedy ja nie będę miął zdolności kredytowej bo jestem "wciągnięty" w
    > inny kredyt.

    To zależy od Twoich zarobków, i kwot obu kredytów.

    > Czy mam racje? Kto mi pomoże....
    >
    > Biorą kredyty na 30 lat, wiec nie wiadomo co będzie za 10 lat?

    W szczególności zastanów się, czy w ciągu owych 30 ta znajomość się nie
    popsuje, oni brykną za granicę, a Ty zostaniesz z ich kredytem na
    głowie. To czarny scenariusz, ale, podobnie jak w przypadku
    poręczycieli, wcale nie nierealny.

    Naprawdę nie może ich rodzina wspomóc w tym kredytcie ?
    KJ

  • 3. Data: 2006-12-21 12:39:26
    Od: "Darek" <t...@o...pl>

    > Zamiast 2 osób w kredycie jest 4, nic nadzwyczajnego.

    a właścicielem mieszkania są 2 osoby czy mogą być 4?

  • 4. Data: 2006-12-21 13:12:10
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Darek wrote:

    > a właścicielem mieszkania są 2 osoby czy mogą być 4?

    Nie ma związku. Tzn. w opisywanej przez Ciebie na początku sytuacji
    pewnie byłoby tak, ze
    1)wasi znajomi byliby właścicielami mieszkania,
    2) wasi znajomi + wy bylibyście kredytobiorcami
    3) na mieszkaniu waszych znajomych byłaby wpisana hipoteka na bank

    KJ

  • 5. Data: 2006-12-21 13:22:16
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Darek wrote:

    > Znajomi starają się o kredyt hipoteczny za zakup mieszkanie, jednak ich
    > ,,jawne" dochody są za niskie. Poprosili nas abyśmy byli

    A "niejawne"? Niektóre banki biorą pod uwagę także te niejawne dochody.

    > współfinasujacymi ich kredyt, ponoć istnieje coś takiego PKO BP. Czy
    > ktoś z grypowiczów wie co takiego jest takiego?

    Bierzecie jeden kredyt w 4 osoby i jesteście za niego solidarnie
    odpowiedzialni. Jak oni nie będą płacić, to wy będziecie musieli.

    Jeśli powiedzmy za rok znajomi dostana podwyżkę pensji, to można was
    odłączyć od długu.

    > Za pół roku chcemy sami starać się o kredyt hipoteczny i obawiam się, że
    > wtedy ja nie będę miął zdolności kredytowej bo jestem ,,wciągnięty" w
    > inny kredyt.

    To całkiem prawdopodobne.

    Karol

  • 6. Data: 2006-12-21 13:32:05
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Karol S wrote:
    [,....]

    > Jeśli powiedzmy za rok znajomi dostana podwyżkę pensji, to można was
    > odłączyć od długu.

    Naprawdę wierzysz w to, że bank dobrowolnie zgodzi się pozbyć 2 jeleni
    mogących płacić :) ?

    KJ

  • 7. Data: 2006-12-21 13:54:31
    Od: "Domian" <d...@o...pl>

    Zastanów się ja Ci dobrze radzę, z rodziną strach wejść w taki układ a
    jeszcze ze znajomymi.
    Do tego kredyt na wiele lat, nie ma pewności, że wasze malżeństwa będe
    jeszcze istniały - znam to z autopsji :-(

  • 8. Data: 2006-12-21 14:16:39
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Domian wrote:
> [...]
    > Do tego kredyt na wiele lat, nie ma pewności, że wasze malżeństwa będe
    > jeszcze istniały - znam to z autopsji :-(

    Ale dlaczego piszesz to do mnie, a nie do autora wątku?

    KJ

  • 9. Data: 2006-12-22 14:28:53
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Kamil Jońca powiada w dniu 2006-12-21 14:12:

> [...]
    > 2) wasi znajomi + wy bylibyście kredytobiorcami
    > 3) na mieszkaniu waszych znajomych byłaby wpisana hipoteka na bank

    dodałbym - ...a w razie czego - wy spłacacie kredyt, bo tak bankowi
    wygodniej, a znajomi mieszkająm sobie spokojnie :)

    T.

  • 10. Data: 2006-12-22 14:35:00
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Karol S powiada w dniu 2006-12-21 14:22:

    > A "niejawne"? Niektóre banki biorą pod uwagę także te niejawne dochody.

    Tzn. konkretnie - które? Bo ja usiłowałem przekonać do tego kilka
    banków, okazując dowody na dochody wyższe niż deklarowane (np. suma
    comiesięcznie spłacanych rat różnych kredytów, KK itp. w ciągu dwóch czy
    trzech lat była regularnie wyższa od dochodu netto) i jakość nie chcieli
    tego brać pod uwagę.

    > Bierzecie jeden kredyt w 4 osoby i jesteście za niego solidarnie
    > odpowiedzialni. Jak oni nie będą płacić, to wy będziecie musieli.

    Dlatego jest to sensowna opcja gdy w kredycie np. dla młodego małżeństwa
    uczestniczą rodzice ze swoimi dochodami. Ale nie zdobyłbym się aż na
    taką uprzejmość wobec znajomych - chyba, że otrzymałbym stosowne
    zabezpieczenie.

    > Jeśli powiedzmy za rok znajomi dostana podwyżkę pensji, to można was
    > odłączyć od długu.

    No. A jak obniżkę - to się sami odłączą, a uprzejmi/naiwni przejmą spłaty :)

    > To całkiem prawdopodobne.

    Zwłaszcza, jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z terminowością spłat -
    wówczas całe towarzystwo trafia do BIKu i żegnaj wymarzony domku...

    T.