  • 1. Data: 2004-01-16 09:23:50
    Temat: te same kredyty w roznych bankach
    Od: "mobik" <m...@s...pl>

    Jestem sobie takim szarym czlowieczkiem co to zainteresowal sie oferta
    kredytu hipotecznego.

    Oczywiscie rozeznanie zaczalem od internetu, pozniej zlapalem za sluchawke i
    zaczalem dzwonic.
    Jeden bank, drugi, siodmy....
    Szczerze mowiac nie wiem wiele wiecej niz wiedzialem na poczatku poza tym,
    ze np.
    bank A zaproponowal mi rate poczatkowa w wysokosci 1000pln
    bank B - 950pln
    a bank C - 700pln

    Szczerze mowiac jako trzezwo myslacy czlowiek, w mysl nic za darmo probuje
    odkryc gdzie bank C pokrywa sobie to, co jawnie zarabiaja banki B i A. Moze
    Wy poczciwi ludzie mi to powiecie?
    Pewnie wielu z Was ma kredyty - moze powiecie w ktorych bankach i ocenicie
    swoj 'poziom zadowolenia'?
    Moze macie jakies sugestie na co w pierwszym rzedzie zwracac uwage? O co
    pytac?
    Ja nie jestem finansista i potrzebuje takich rad :)

    pozdro mobik

  • 2. Data: 2004-01-16 13:31:27
    Temat: Re: te same kredyty w roznych bankach
    Od: "Grzegorz" <g...@o...pl>

    OK
    zaproponowali Ci różne raty, ale sprawdź, czy:
    - wszystkie 3 propozycje są w tej samej walucie
    - mają taki sam okres spłaty (np. 20 lat)
    - jakie są wymagane zabezpieczenia.

    Wskazówki co do cech kredytu
    - w PLN (mimo wszystko...);
    - stopa procentowa zmienna związana np. z WIBOR + marża, ale nie jakiś tam
    WIBOR 6-miesieczny, ale maximum 3 miesięczny;
    - bezpłatne przewalutowanie,
    - bezprowizyjne nadpłaty lub wcześniejsza spłata kredytu,
    - karencja w spłacie kredytu.

    W zależnosci od wkładu własnego (np, kredyt stanowi 70% wartości
    mieszkania), waluty i długości kredytu banki zaoferują Ci różne stopy
    procentowe, a tym samym, różne raty miesięczne.

    Przykładowo w Kredyt Banku dla kredytu z wkładem własnym <40% oprocentowanie
    wynosi WIBOR3M+1,5% marży, czyli dzisiaj 7,2%, a 3 mies. temu niecałe 7%, za
    3 miesiące pewnie spadnie, bo widać, że WIBOR spada.
    Taki sam kredyt dzisiaj oferuje mi BPHPBK ale oprocentowany na poziomie ok.
    7.88% czyli dużo więcej - nie doczytałem na ich stronach, czy jest to
    oprocentowanie związane z WIBOR-em lub innym wskaźnikiem. Kiedyś miałem
    kredyt w innym banku (teraz KB) i oprocentowanie było ustalane przez bank
    (decyzja prezesa). WIBOR spadał, a kredyt ten nie nadążał za spadkami
    WIBOR-u.
    Hmm... jest jeszcze kredyt ze stałym oprocentowaniem <<ale tylko na
    mieszkania na ryku pierwotnym (oraz budowlany)>> z dopłatami rządowymi.
    Państwo dopłaca do odsetek powyżej stopy proc. 6.5%. Tzn, bierzesz kredyt w
    Banku komercyjny i gdy WIBOR+marża > 6.5% płacisz odsetki tylko na poziomie
    6.5%, ale jak kiedyś WIBOR+marża spadnie poniżej 6.5% to kredyt staje się
    droższy niż rynkowy. Musisz poszperać na www, jakie banki to oferują.
    Podobno rząd ma obniżyć tą stopę proc.z 6.5 do 6.0%.

    Aha, KB płaci za Ciebie ubezpieczenie na życie. Jakby co to z ubezpieczenia
    spłacany jest kredyt.
    Warto jeszcze sprawdzić gdzie można się ubezpieczyć od okoliczności
    sprawiających, że nie możesz spłacić kredytu - utrata pracy, ciężka choroba
    itd... wówczas bank/ubezpieczyciel przejmuje za Ciebie spłacanie rat
    kapitałowo-odsetkowych.

    Ostatnia uwaga, jeżeli dobrze zarabiasz to kredyt wyjdzie taniej (niższa
    suma odsetek za cały okres spłaty), jeżeli wybierzesz opcję spłaty "raty
    malejące". Wówczas co miesiąc spłacasz stałą kwotę kapitału kredytu +
    odsetki, które z miesiąca na miesiąc maleją, Ale początkowo raty te będę o
    wiele wyższe niż przy "sałych ratach kapitałowo-odsetkowych".

    Jakby co do pytaj - dużo się pisało na liście.
    Grzegorz

  • 3. Data: 2004-01-16 13:49:56
    Od: "mobik" <m...@s...pl>

    > OK
    > zaproponowali Ci różne raty, ale sprawdź, czy:
    > - wszystkie 3 propozycje są w tej samej walucie
    > - mają taki sam okres spłaty (np. 20 lat)
    > - jakie są wymagane zabezpieczenia.

    Pytalem o kredyt zawsze na 20 lat dla tej samej (przykladowej) inwestycji i
    zawsze w Euro.

    > Wskazówki co do cech kredytu
    > - w PLN (mimo wszystko...);

    Dlaczego w PLN?
    A jesli waluta to jaka?

    > - stopa procentowa zmienna związana np. z WIBOR + marża, ale nie jakiś tam
    > WIBOR 6-miesieczny, ale maximum 3 miesięczny;

    No na tym znam sie najmniej.
    Marza o ktorej piszesz to prowizja banku? Bo jesli tak to mam 2 warianty -
    raz jest doliczana do kredytu a raz jest do zaplaty jednorazowo - co wybrac?

    > - bezprowizyjne nadpłaty lub wcześniejsza spłata kredytu,

    Tu tez mam zaglostke.
    Bo spotkalem sie z takim podejsciem, ze oczywiscie moge placic wiekszo kwote
    co miesiac ale wtedy po prostu place raty wprzod i nic to nie zmienia w
    kredycie.
    Czy jesli mam np. extra 10 tys. i chce to wplacic na poczet splaty kredytu
    to musze kazdorazowo zawrzec aneks do umowy?
    No i czy po takim aneksie mi ten kredyt przekalkuluja na nowo?

    > W zależnosci od wkładu własnego (np, kredyt stanowi 70% wartości
    > mieszkania), waluty i długości kredytu banki zaoferują Ci różne stopy
    > procentowe, a tym samym, różne raty miesięczne.

    To juz wiem.

> [...]
    > kredyt w innym banku (teraz KB) i oprocentowanie było ustalane przez bank
    > (decyzja prezesa). WIBOR spadał, a kredyt ten nie nadążał za spadkami

    No wiesz... Ale z drugiej strony rozne banki rekalmuja sie bardzo niskim
    oprocentowaniem a jak mi pozniej symuluja kredyt to wychodzi jakas
    horendalna suma - tak bylo w przypadku GE Capital i PEKAO BP - ktorych raty
    odstaja od reszty i to calkiem sporo.
    Dlatego pytam o kruczki bo czasami warto doplacic za brak problemow pozniej.
    Ale jak juz placic to musze wiedziec za co.

    > Hmm... jest jeszcze kredyt ze stałym oprocentowaniem

    Wiem. Wezme ze zmiennym.

    > Aha, KB płaci za Ciebie ubezpieczenie na życie. Jakby co to z
    ubezpieczenia
    > spłacany jest kredyt.

    Wlasnie - wszyscy zadaja cesji polisy. Ale wartosc mojej polisy jest warta
    mniej niz kredyt.
    Czy to oznacza, ze musze zawrzec druga polise?
    Czy to musi byc polisa na zycie? czy nie moze byc to zwykle ubezpieczenie na
    wypadek smierci na okreslona kwote?

    No tak. To tez wazne.
    Ile takie ubezpieczenie kosztuje?

    Dzieki za pomoc.

    mobik

  • 4. Data: 2004-01-19 08:14:19
    Od: "Grzegorz" <g...@o...pl>

    dużo pisania - odpiszę jak znajdę trochę czasu...