  • 1. Data: 2015-02-04 20:03:47
    Temat: [przeliczniki] Tanie wypłaty z bankomatu poza EU
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Zrobiłem dzisiaj koleżance symulację (wyjazd do Tajlandii), więc wrzucę
    też tu na grupę do zapoznania się. Pod lupę wziąłem dwa banki - ostatnią
    Eurobankową nowość konto prestige oraz uwaga... PKO BP.
    Zanim zabrałem się do obliczeń to od razu wiedziałem kto przegra ale w
    sumie różnica nie jest szalona i trochę jestem zaskoczony.

    Najpierw musiałem sprawdzić PKO BP. Okazało się że koleżanka ma konto
    bez granic a tam w regulaminie dla karty debetowej mamy:

    § 52.
    1. Operacje dokonane w walutach obcych, dla których
    PKO Bank Polski SA prowadzi tabelę kursów, są przeliczane
    przez PKO Bank Polski SA z waluty operacji na walutę polską,
    według ustalonych kursów sprzedaży dla pieniądza
    obowiązujących w dniu dokonania operacji. Tabela kursów
    PKO Banku Polskiego SA prezentowana jest w oddziałach
    PKO Banku Polskiego SA lub w agencjach
    PKO Banku Polskiego SA i na stronie internetowej
    PKO Banku Polskiego SA (www.pkobp.pl).
    2. Operacje dokonane w walutach obcych, dla których
    PKO Bank Polski SA nie prowadzi tabeli kursów, są przeliczane
    na euro według kursów i reguł stosowanych przez organizację
    płatniczą, której znak akceptacji umieszczony jest na karcie,
    a następnie przeliczane na walutę polską zgodnie z ust. 1.

    Tabela PKO wygląda dzisiaj (04.02.2015) wygląda tak:
    EUR Kupno 4.0439 PLN
    EUR Sprzedaż 4.2940 PLN

    a np Alior kantor tak:
    EUR 4,1694 SELL
    EUR 4,1934 BUY

    Także PKO kasuje średnio 10 gr na jednym euro czyli jakieś około 3%
    więcej niż kantor aliora.

    Teraz obliczenia dla VISA
    http://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-r
    ates
    1 THAI BAHT = 0.1139460692 POLISH NEW ZLOTY
    1 THAI BAHT = 0.0272267421 EURO

    czyli 100 THAI BAHT
    eurobank:
    100 THAI BAHT = 11,39460692 PLN + 1% = 11,39460692 + 0,1139460692 =
    11,5085529892 zł
    pko
    100 THAI BAHT = 2,72267421 EUR x 4,2940 = 11,6911630577 zł

    W jednym i drugim banku wypłaty z bankomatów są darmowe na cały świecie,
    więc zdecydowana przewaga na kantorem aliora.
    Nie mam już czasy sprawdzić jak wypadłby w tym porównaniu kantor aliora.
    Pytanie jest zasadniczo takie, że złotówka mocno się osłabiła do dolara
    ale już euro powróciło mniej więcej na swój kurs. Jeżeli THAI BAHT nie
    wzmocnił się do złotówki tak jak dolar to można założyć że aktualnie
    kantor aliora i jego karta USD to nie jest najlepsze rozwiązanie do
    płacenia poza EU.

    Xenocide

  • 2. Data: 2015-02-04 20:17:44
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-02-04 o 20:03, xbartx pisze:
    > też tu na grupę do zapoznania się. Pod lupę wziąłem dwa banki - ostatnią
    > Eurobankową nowość konto prestige oraz uwaga... PKO BP.

    Nowością konto EB nie jest. Co najmniej od 6 lat działa.

    > Tabela PKO wygląda dzisiaj (04.02.2015) wygląda tak:
    > EUR Kupno 4.0439 PLN
    > EUR Sprzedaż 4.2940 PLN
    >
    > a np Alior kantor tak:
    > EUR 4,1694 SELL
    > EUR 4,1934 BUY

    A na przykład Cinkciarz.pl tak:
    EUR 4,167 Sell
    EUR 4,168 Buy.

    Kantor Aliora w tej samej chwili (dziś były duże wahania):
    EUR 4,1504 sell
    EUR 4,1762 Buy

    > Także PKO kasuje średnio 10 gr na jednym euro czyli jakieś około 3%
    > więcej niż kantor aliora.

    Kupione na Cinkciarz.pl euro możesz za darmo przelać do Aliora.

    > W jednym i drugim banku wypłaty z bankomatów są darmowe na cały świecie,
    > więc zdecydowana przewaga na kantorem aliora.

    Może warto rozważyć płatność kartą.

> [...]
    > wzmocnił się do złotówki tak jak dolar to można założyć że aktualnie
    > kantor aliora i jego karta USD to nie jest najlepsze rozwiązanie do

    Tu jest przewaga kantoru. Wiesz za ile kupiłeś EUR czy USD, zatem wiesz,
    ile kosztuje Cię towar. Przy ostatnich dynamicznych zmianach kursu można
    się trochę zdziwić, gdy przyjdzie rozliczenie. W Aliorze pierwsza
    wypłata za granicą jest darmowa, co może też rozwiązać problem, jeśli
    koniecznie ktoś chce na miejscu zaopatrzyć się w lokalną walutę. Raz a
    konkretnie. Chociaż nie sądzę, by z wymianą USD był tam problem.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-02-04 20:48:29
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2015-02-04 o 20:03, xbartx pisze:

    > W jednym i drugim banku wypłaty z bankomatów są darmowe na cały świecie,

    To błędne założenie może przekreślić cały trud włożony w obliczenia,
    w Tajlandii raczej nie znajdziesz darmowego bankomatu, do każdej
    wypłaty dolicz 150 THB.

    Jeśli więc ma wyjść tanio to najlepiej wypłacić gotówkę za jednym razem,
    ale to przecież bez sensu bo zamiast tego lepiej wyjechać z gotówką
    w postaci banknotów 100 EUR i wymienić je w kantorze na miejscu.

  • 4. Data: 2015-02-05 08:40:59
    Od: " 666" <...@...6>

    Widać debetówki PKO są różne, bo są tez rozliczane przez USD i z prowizją
    (niemałą) za wypłaty z bankomatów, ale same kursy wymiany niezłe.

  • 5. Data: 2015-02-05 18:12:16
    Od: xbartx <b...@h...net>

    W dniu 04.02.2015 o 20:48, MarcinF pisze:

    > To błędne założenie może przekreślić cały trud włożony w obliczenia,
    > w Tajlandii raczej nie znajdziesz darmowego bankomatu, do każdej
    > wypłaty dolicz 150 THB.

    Znajomy był cały grudzień 2014 r. w Tajlandii (zresztą nie pierwszy raz)
    i z tego co mówił nigdy nie poniósł tego typu opłaty (nie wiem ile
    wypłacał razy i gdzie). Także masz 100% pewności, że ta opłata dotyczy
    wszystkich bankomatów?

    Xenocide

  • 6. Data: 2015-02-05 19:17:54
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2015-02-05 o 18:12, xbartx pisze:

> [...]
    > i z tego co mówił nigdy nie poniósł tego typu opłaty (nie wiem ile
    > wypłacał razy i gdzie). Także masz 100% pewności, że ta opłata dotyczy

    Wszystkich nie, aktualnie podobno Citi nie pobiera tej opłaty.

    http://www.dontworryjusttravel.com/asiapacific/thail
    and/avoid-the-150-baht-atm-fee/

  • 7. Data: 2015-02-06 23:01:01
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 4 lutego 2015 20:48:33 UTC+1 użytkownik MarcinF napisał:

    > To błędne założenie może przekreślić cały trud włożony w obliczenia,
    > w Tajlandii raczej nie znajdziesz darmowego bankomatu, do każdej
    > wypłaty dolicz 150 THB.

    Aeon i Citi - bez oplat.
    Aeon jest malo, Citi w ogole tylko kilka bankomatow przy oddzialach w Bangkoku, poza
    stolica chyba nic nie ma.

  • 8. Data: 2015-02-07 18:24:06
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2015-02-06 o 23:01, Krzysiek pisze:

    > Aeon i Citi - bez oplat.
    > Aeon jest malo, Citi w ogole tylko kilka bankomatow przy oddzialach w Bangkoku,
    poza stolica chyba nic nie ma.

    Aeon wprowadził opłatę rok temu, a Citi ma w Tajlandii 3 bankomaty.
    http://www.aeon.co.th/aeon/en/fee-payment/aeon-atm-f
    ee