    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [press] "Rzeczpospolita" - ranking kart kredytowych
    Date: Sun, 22 May 2005 23:51:05 +0200
    <428d788a$0$32566$f69f905@mamut2.aster.pl> <d6jupq$qdg$1@inews.gazeta.pl>
    <3q2ri0qzm8fk$.fmexjdode3fg.dlg@40tude.net>
    <d6k10o$4hi$1@inews.gazeta.pl>
    <cf7imdqnf2ub.af2skm3dx85g$.dlg@40tude.net>
    <d6k1nf$4hi$3@inews.gazeta.pl>
    <1basa0c0qxoem$.1qw82hdwgcwuv.dlg@40tude.net>
    <d6lcb0$jqm$1@inews.gazeta.pl> <d6litc$d1i$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d6lk74$p7f$1@inews.gazeta.pl> <d6n0q7$6uv$1@news.onet.pl>
    <d6ngk3$3ej$1@inews.gazeta.pl> <d6nhkv$4fa$1@news.onet.pl>
    <d6nkgq$gvb$1@inews.gazeta.pl> <d6nl00$qhb$1@news.onet.pl>
    <d6nlqd$l28$1@inews.gazeta.pl> <d6nooi$3ft$1@news.onet.pl>
    <d6nrn1$dl5$1@inews.gazeta.pl> <m...@d...localdomain>
    <d6p7n7$7eu$1@inews.gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> writes:

    > Nie masz racji. Bank zarabia na obrotach, a nie na wysokości limitu.
    > Taka karta jest żadnym ryzykiem dla banku, a może przyciągnąć tysiące,
    > które wygenerują zysk.

    Niestety, limit ogranicza wydatki a wiec i zysk banku. Przy limicie
    100 zl bank do takiej karty tylko doklada.

    > Nie musi pokrywać. Pokrywa na początku.
    > Jeżeli dany klient nie przekracza limitu, spłaca regularnie to co ma,
    > to można mu bez ryzyka podnieść limit po kilku miesiącach.

    Po kilku miesiacach? To bez sensu, ani bank ani normalny klient nie
    bedzie czekal kilku miesiecy by w koncu karta zaczela byc sensowna.
    BTW: przekraczanie limitu moze byc wlasnie powodem do jego podniesienia.
    To zreszta logiczne, jesli ktos przekracza limit, to widocznie jest
    niewystarczajacy, trzeba tylko upewnic sie ze nie ma zagrozenia splaty.
    O ile przekroczenie limitu moze byc trudne, o tyle wykorzystywanie
    limitu (i splacanie go) w duzej czesci bardzo czesto powoduje
    w praktyce jego podniesienie.

    > Nie.
    > Wypukłe i na dodatek kredytowe.
    > Przyciągnie mnóstwo młodych ludzi. Ci którzy z takim limitem nauczą
    > się umiejętnie z karty korzystać są najlepszym materiałem na
    > przyszłych klientów.

    Bardzo watpie, nie ma zadnego mechanizmu ktory moglby to sprawic.
    Obawiam sie ze w obecnej chwili wydawanie takich kart bez zadnej
    praktycznie weryfikacji spowodowaloby po prostu wzrost ilosc fraudow.
    Ktos zamierzajacy zrobic fraud moze poczekac kilka miesiecy, to tylko
    normalny klient nie bedzie czekal.

    > Jeżeli popatrzyłbys na statystyki to kredyt na karcie zaciągają ludzi,
    > którzy nie mają kasy, bo jest to dla nich najszybsza droga do
    > zaciągnięcia kredytu.

    To oczywiste. Zastanow sie, dla kogo sa kredyty? Dla ludzi, ktorzy
    nie maja kasy.
    Wylaczajac moze kredyty splacane w GP i inne, ktorych koszt jest zerowy
    lub nizszy od zwyklych zyskow lokacyjnych/inwestycyjnych,
    nikt normalny nie bierze kredytu jesli moze zaplacic gotowka.
    To oczywiscie nie ma nic wspolnego z bieda czy tez jej brakiem.

    > Ale to dalej nie ma żadnego znaczenia w porównaniu z całą resztą
    > dołączona do pakietu karty kredytowej.

    Alez ma zasadnicze znaczenie. Znasz takie pojecie jak "plynnosc"?
    KK z dlugim GP moze taka bardzo poprawic. Plynnosc nie jest
    bezposrednio zwiazana z tym, czy ktos jest biedny czy nie.

    > Moi znajomi nie biorą. Biorą ci, którzy albo nie mają kasy i KK
    > traktują jako dodatkowe źródło pieniedzy, co jest całkowitą ułudą, bo
    > za kilka miesiecy mają problem jak ją spłacić nawet minimum.
    > Banki tylko na to czekają.
    > Albo biorą tacy, dla których jest to po prostu zabawa.

    Na tej samej zasadzie mozna napisac ze zaden kredyt sie nie oplaca.
    Jednak ludzie jakos te kredyty biora, bo chca miec domy, samochody,
    firmy itd. I jakos nie wydaje mi sie by na tym tak bardzo tracili.

    > Akurat kredytowe i charge niewiele się tu różnią, z wyjątkiem tego, że
    > jedne musisz spłacić w całości, a drugie możesz spłacić w całości.

    Roznia sie jednak przyczynami powstania - to, o czym napisales,
    spowodowalo wprowadzenie kart charge. Przypuszczalnie, gdyby od
    poczatku rozliczenia odbywaly sie online, nie byloby kart charge.

    > Ja myślę o wcześniejszych czasach niż ty.

    Bardzo watpie.

    > Ale to jest zmiana ostatniego roku lub dwóch.

    Co z tego? To jest obecna sytuacja, a wiec nie zostalo tak do dzis.
    --
    Krzysztof Halasa