    From: yayco <y...@n...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: oszczedzanie po 150 zl na miesiac?
    Date: Sun, 03 Jun 2007 12:37:50 +0200

    Lukas pisze:
    > Witam proponuję program oszczędnościowy w Aegon. Umożliwia on systematyczne
    > oszczędzanie po min. 200 zł miesięcznie i inwestowanie zgromadzonego
    > kapitału w jednostki funduszy inwestycyjnych. Jest ot program długoterminowy
    > (min. 10 lat). W przypadku zainteresowania podpisaniem programu lub pytań
    > proszę o kontakt mailowy lub telefoniczny. Umowe można podpisać osobiście
    > lub za pośrendictwem poczty.
    >
    > Specjalista ds. Programów Inwestycyjnych
    > Łukasz Kurnik

    Pomijając różne inne wady Aegona (patrz: archiwum), dobrze by było,
    gdyby jego doradcy umieli czytać. Ze zrozumieniem.
    Jeśli ktoś pisze, że może przyoszczędzić 100-150, to oferta zaczynająca
    się od 200 miesięcznie jest trochę bez sensu, nieprawdaż?

    Odpowiadając zaś autorce pierwszego posta: wiele zależy od horyzontu
    czasowego. Jeśli jest on wystarczająco długi, to inwestycje w fundusze
    są zasadniczo opłacalne. Jeśli krótki - niekoniecznie.
    W zasadzie można samemu wpłacać do funduszy, najlepiej za pośrednictwem
    mbanku lub multibanku ze względu na brak opłat za zakup i zbycie (i
    proszę mi nie pisać, że są opłaty - są, ale tylko te, które w każdym z
    funduszy są wliczane w cenę jednostki i z punktu widzenia nabywcy są
    pomijalne). Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy fundusz akceptuje tak
    niskie wpłaty.
    Przyzwoity program systematycznego oszczędzania oparty o niezły fundusz
    parasolowy ma Lukas, ale tam pierwsza wpłata do dowolnego subfunduszu
    nie może być niższa niż 500 zł, kolejne mogą być po 100 zł. Przy tego
    typu programie nie ma opłat za zakup jednostek, a opłata za zbycie jest
    regresywna, po 10 latach = 0%.
    Przy innych funduszach i tak niskich kwotach fundusze IMHO nie są dobrym
    wyborem, bo opłaty zeżrą zysk (zazwyczaj im niższa wpłata tym wyższa opłata.
    Prywatnie radził bym, dla tak niskich wpłat, wybrane fundusze via mbank
    (albo multibank), a w drugiej kolejności program systematyczny Lukasa.

    --

    **** Never argue with an idiot. ****
    **** They drag you down to their level ****