  • 21. Data: 2021-12-10 08:49:26
    Temat: Re: oprocentowanie lokat wzrośnie?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-12-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > przestana "drukowac" pusty pieniadz, to znow spadnie.

    A myślisz, że mogą przestać? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 22. Data: 2021-12-10 12:07:50
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 gru 2021 o 21:00, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Płacę za wywóz śmieci niewiele mniej, niż wydaję na to, co
    > stanie się śmieciem...

    Oczywiście to łgarstwo -- na leki wydaję miesięcznie ~120 pln,
    co stanowi (poza opłatami mieszkaniowymi -- za używanie własnego
    mieszkania) lwią ;) część moich wydatków...

    Uprzedzając wszystkowiedzących ;) (kiedyś wyjawiali mi, że
    nie mogę mieć własnego mieszkania, bo w RP takich nie ma)
    ww. mieszkanie jest moje, zbudowane od razu jako moje,
    opisane notarialnie, nieobciążone kredytami czy innymi
    tp. moimi zobowiązaniami...

    Opłaty mieszkaniowe nieustannie rosną od niepamiętnych czasów,
    bez względu na przyrosty [i zarosty?] PKB, oficjalne inflacje,
    polityczną opcję władającą suwerenem itd...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 23. Data: 2021-12-10 12:08:48
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 gru 2021 o 08:47, Wojciech Bancer pisze:

    > Takie rzeczy to na IKE się trzyma :)

    Co daje IKE? Rezygnację z dobrodzieja?
    Przy zabieraniu nie odbiorą?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 24. Data: 2021-12-10 13:11:14
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 gru 2021 o 08:49, Wojciech Bancer pisze:

    > A myślisz, że mogą przestać? :)

    Zmniejszą tempo druku -- drukarki przegrzałyby
    się, gdyby tak szybko pracowały zbyt długo...

    O zupełnym zaprzestaniu druku mowy nie ma!!!

    Tak skonstruowano ten świat, by:
    - jedzenie jełczało
    - stal rdzewiała
    - woda parowała
    - puchnące systemy operacyjne domagały się coraz większych
    i coraz szybszych komponentów (CPU, GPU, HDD, SSD...)
    - ludzie starzeli się i umierali...

    Tedy i oszczędności muszą tracić swą wartość...

    -=-

    Mając stosowną wiedzę i umiejętności, możemy lokować szmal
    w akcje wznoszących się firm, by pomnażać nasze majątki
    (lub choćby te majątki bronić przed pustym dodrukiem,
    czyli rozcieńczaniem wartości) lub inwestować w swe
    własne (raczej nie jest to łatwe) interesy...

    Dlaczego inwestowanie we własne interesy nie jest łatwe?

    Weźmy taki internet -- ćwierć wieku temu (tamtej i tamtemu)
    wystarczyłby miedziany Ethernet 1Gb/s (osprzęt wówczas był
    już tani) do sensownej egzystencji... Dziś telefoniczne SoCe
    sięgnęły po 10Gb/s, co oczywiście stawia pod znakiem zapy_tania
    przydatność miedzianego życia/świata/łączenia...

    Ile kosztuje koncesja na 5G? Ile infrastruktura? Jak łatwo
    pozyskać nowych klientów?...

    Przed laty impulsywni ludzie płacili kilka stówek (przykładowo
    ja -- ~400pln, ale znałem sporo osób podobnych) miesięcznie,
    więc rzucali się ochoczo na jakiekolwiek alternatywne rozwiązania...
    Dziś dookoła jest tak dużo dostawców, że biznes może być
    opłacalny tylko wtedy, gdy NAPRAWDĘ ;) OFERUJE coś ciekawego...

    Każdy as bierze raz -- niełatwo uczciwie zaistnieć na rynku własnym
    pomysłem czy pracowitością... Zwłaszcza w noekomunistycznej RP,
    gdzie zazwyczaj ważne są koneksje i łapówki nie zaś: konkurencyjność,
    wiedza, doświadczenia, możliwości, uczciwość... Trzeba straszliwie
    silnego kopa, by pokonać: ,,merytorycznych'', ,,profesjonalnych'',
    ,,wykształconych'' (jak Bernacka, Dziób, Popławska...), ideologicznie
    słusznych (teraz w Polsce rzymskokatlickie duchowieństwo decyduje
    o ideologicznej słuszności), uczciwych (jak CzJakubowicz z jego
    świtą politycznych trolli czy MMorawiecki) a i ten straszliwie silny
    kop niekoniecznie zda egzamin w państwie Prawa i Sprawiedliwości,
    gdzie sędzia Sądu Apelacyjnego swym uzasadnieniem klasyfikuje swój
    wyrok jako sprzeczny z prawem...

    - wyrok oparty jest o opinie biegłych
    (cokolwiek biegli zeznają -- tak jest!!!)
    - biegli są dobrzy, bo są dobrzy w innych sądowych sprawach
    - biegła Dziób popełniła fatalny błąd, ale w innej sprawie,
    a nie można spraw ze sobą mieszać...

    Na szczęście w Polsce jest giełda papierów wartościowych -- można
    legalnie inwestować... Na nieszczęście -- trzeba nieco znać się na
    tej giełdowej rzeczywistości, by w niej zarabiać, nie zaś tracić...

    -=-

    Różne światy:

    - w USA za nietakt (delikatnie ujmując) uznano wykorzystanie
    wiedzy pozyskanej ,,państwowo'' do lokowania prywatnych pieniędzy
    (władcy po audycie sprzedali akcje firm padających podczas
    takich pandemii i kupili akcje firm typu Tesla, czyli
    nadużyli wiedzy/informacji...)

    - w UE za nietakt (delikatnie ujmując) uznano wykorzystanie przez
    polityków okazji do zarabiania na pandemii (nakazano politykom
    zwrócenie szmalu legalnie zarobionego kosztem pandemii) zwykli
    ludzie mogli zarabiać, ale nie politycy...

    - w RP pieniądze władcom się po prostu należą, więc (poczynając
    od głowy państwa, przechodząc przez różne szczeble władzy aż
    do lokalnych władców) rządzący powielili swe uposażenia...
    choć tak sobie ;) napracowali się walką skierowaną przeciwko
    owej pandemii... by było jasne -- nie piszę tutaj o wzrostach
    opartych o ,,średnie krajowe'' itp. wskaźniki...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 25. Data: 2021-12-10 13:19:53
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-12-10, Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    wrote:

    [...]

    > Co daje IKE? Rezygnację z dobrodzieja?
    > Przy zabieraniu nie odbiorą?

    To że podatek jest pobierany dopiero przy wypłacie środków, a nie przy
    naliczeniu odsetek. O ile oczywiście nie spełniasz warunków do wypłaty
    bez podatku.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 26. Data: 2021-12-10 13:51:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 gru 2021 o 13:19, Wojciech Bancer pisze:

    > To że podatek jest pobierany dopiero przy wypłacie
    > środków, a nie przy naliczeniu odsetek. O ile
    > oczywiście nie spełniasz warunków do wypłaty > bez podatku.

    Kiedyś funkcjonowało powiedzenie:
    ,,jak w ruskim banku -- nie przepadną, ale i nie pobierzesz''...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 27. Data: 2021-12-10 14:02:36
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-12-10, Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    wrote:

    > Kiedyś funkcjonowało powiedzenie:
    > ,,jak w ruskim banku -- nie przepadną, ale i nie pobierzesz''...

    Można pobrać wcześniej.
    Po prostu dopiero w momencie wypłaty naliczany jest podatek.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 28. Data: 2021-12-10 14:26:03
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 gru 2021 o 14:02, Wojciech Bancer pisze:

    > Można pobrać wcześniej.
    > Po prostu dopiero w momencie wypłaty naliczany jest podatek.

    Więc to, co poza IKE zabiera dobrodziejstwo
    nie przepada, lecz i nie daje się zabrać...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 29. Data: 2021-12-12 16:06:58
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Wojciech Bancer" <w...@g...com> napisał w
    wiadomości news:slrnsr6hf9.1rl.wojciech.bancer@pl-test.org...
> [...]
    >
    > To że podatek jest pobierany dopiero przy wypłacie środków, a nie przy
    > naliczeniu odsetek. O ile oczywiście nie spełniasz warunków do wypłaty

    IKE Obligację biorą prowizję za prowadzenie (licho wie za co) procentowo
    od wartości, maks. 200zł/rok.
    Daliby po prostu nieopodatkowane obligacje...
    Przypominam, że pozbawienie OFE części obligacyjnej tłumaczone było
    kosztami...

    Arek

  • 30. Data: 2021-12-12 18:11:09
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"
    <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> napisał w wiadomości

    > Niewiele z tego pojmuję a zaciekawiłeś mnie.
    >
    > Czy mógłbyś to rozwikłać, czyli podać, ile konkretnie
    > otrzymał ktoś, kto (przykładowo) wiosną 2020 r. kupił
    > obligacje czteroletnie na kwotę (przykładowo) 100pln.

    Zależy czy wczesną wiosną, czy późną...
    Żeby inflacja + podatek nie zeżarły zysków, powinno być:
    inflacja < (inflacja + marża) * (1-podatek)
    inflacja < marża/podatek - marża
    dla późnej wiosny 2020:
    4-letnie inflacja < 3,20%
    10-letnie inflacja < 4,26%

    > Ile już otrzymał i ile dopiero otrzyma przy jakimś sensownym
    > (typu: inflacja w grudniu br. będzie na pułapie 8%;
    > w styczniu 2022 r. -- 9%; w lutym 2022 r. wyhamuje;
    > by w marcu 2022 r. spaść w okolice 8%...)
    > uwzględnieniu: inflacji, marży, podatku naszego dobrodzieja
    > (bo chyba zysk jest tak opodatkowany) i kosztów obsługi...

    > Dlaczego?

    Wyliczenia nie uwzględniają 1. roku nisko oprocentowanego.
    Trzeba przez 3 kolejne lata nadrobić stratę z 1. roku: 1,3%*0,81
    minus inflacja ok. 3%. A przy niższej inflacji oprocentowanie też spada...
    Sumaryczny zysk dopiero przy inflacji w 3 kolejnych latach <1,7%
    Ktoś na taką liczy?

    >Czy banki dają lepsze warunki?

    Nie znam.
    Chyba, że dadzą kredyt na dużo bardziej zyskowny interes...

    Arek