  • 11. Data: 2004-03-23 21:27:16
    Temat: Re: odpowiedzialność za błędny przelew
    Od: "Pulemiot" <p...@o...pl>

    > Jesli poda nowy numer rachunku - to po liczbie kontrolnej mozna sprawdzic,ze
    > sie rypnal.

    Niekoniecznie. Możemy mieć dwa przypadki:

    "rypnął się" i trafił w istniejący, prawidłowy numer rahunku.
    Prawdopodobieństwo ok. 1/10000 (dwie cyfry kontrolne w algorytmie IBAN, jedna
    kontrolna w numerze rozliczeniowym i jedna kontrolna w numerze rachunku), czyli
    szacując ilość przelewów w Polsce na ok. 3 000 000 dziennie i zakładając, że
    tych błędnych jest ok. 0,5%, czyli 15 000, to mamy ok. 1 - 2 takich sytuacji
    dziennie

    pomerdały mu się (mniej lub bardziej celowo) numery rachunków z nazwami
    rachunków (wziął numer z jednej faktury, a nazwę z drugiej) strasznie częsta
    syuacja przy wypełnianiu przelewów na zasadzie Ctrl V Ctrl C

    Pozdrawiam

    P.

  • 12. Data: 2004-03-26 21:38:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Pulemiot" <p...@o...pl> writes:

> [...]
    > jedna
    > kontrolna w numerze rozliczeniowym i jedna kontrolna w numerze rachunku),

    W numerze rachunku nie musi byc zadnych cyfr kontrolnych i bank
    dluznika nie moze tego sprawdzic.

    Natomiast, tak naprawde, trafienie w prawidlowy numer rachunku zalezy
    glownie od istnienia takiego numeru rachunku, wiec nalezaloby
    porownac ilosc istniejacych numerow rachunkow w polskich bankach
    (takich, na ktore mozna zrobic przelew) z iloscia kombinacji w numerze
    (zakladajac NRB jest to 10 ^ 26).

    Jesli zalozymy, ze w kraju jest np. 40 milionow numerow kont NRB
    - mysle, ze wzglednie dobre przyblizenie ze wzgledu na ludnosc,
    posiadanie przez kazdego klienta np. TPSA odrebnego numeru itd.
    - to szansa na trafienie bedzie rzedu 40 * 10 ^ 6 / (10 ^ 26) =
    1 / (2.5 * 10 ^ 18). Zycze powodzenia, nawet jesli przyjmiemy, ze
    pierwsze 8 cyfr numeru konta jest zerami i ze tam nie ma pomylki,
    a takze ze tych kont jest 10 razy wiecej.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 13. Data: 2004-03-27 23:08:44
    Od: "Pulemiot" <p...@o...pl>

> [...]
    > pierwsze 8 cyfr numeru konta jest zerami i ze tam nie ma pomylki,
    > a takze ze tych kont jest 10 razy wiecej.
    Jakby to powiedzieć "Jeśli fakty przeczą naszej teorii, tym gorzej dla faków".
    Tyle tytułem żartów. Prawda jest taka, że pomyłka w wykonaniu człowieka nie
    wygląda tak, jak losowanie w Totku. Najczęściej zdarzają się zamiany cyfr,
    zamiana 8 na 9, 6 na 8 i tym podobne. Myślę, że udało nam się zrobić
    ograniczenie "górne" i "dolne" prawdopodobieństwa pomyłki w numerze rachunku. A
    zgodnie z prawem wielkich liczb przypadki takie się zdarzają.

    Pozdrawiam

    P.

  • 14. Data: 2004-03-31 23:42:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Pulemiot" <p...@o...pl> writes:

    > Jakby to powiedzieć "Jeśli fakty przeczą naszej teorii, tym gorzej dla
    > faków".

    Eee tam.

    > Tyle tytułem żartów. Prawda jest taka, że pomyłka w wykonaniu człowieka nie
    > wygląda tak, jak losowanie w Totku. Najczęściej zdarzają się zamiany cyfr,
    > zamiana 8 na 9, 6 na 8 i tym podobne.

    Owszem. Pojedyncza zamiana - 0% :-)

    > Myślę, że udało nam się zrobić
    > ograniczenie "górne" i "dolne" prawdopodobieństwa pomyłki w numerze
    > rachunku. A
    > zgodnie z prawem wielkich liczb przypadki takie się zdarzają.

    Oczywiscie, przeciez prawdopodobienstwo nie jest zerowe.
    Poza tym te pomylki zdazaja sie na pewno czesciej w nie-NRB:
    przy numerze klasy XXXXXXXX-YYYYYC-12007-1-3 (czy jakos tak, nie
    pamietam dokladnie - YYYYYC jest jedyna zmienna dla roznych
    klientow i takich samych kont) jest to duzo latwiejsze.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH