  • 1. Data: 2006-07-25 18:30:14
    Temat: kredyt mieszkaniowy w zl a WIBOR.
    Od: "WS" <s...@p...wp.pl>

    Witam ,

    zdecydowalem sie na kredyt w wysokosci 80 tys na 25 lat w
    zlotówkach. Pochodzilem po bankach , ciekawa oferta jest oferta
    NORDEI , ale nie bardzo wiem o co chodzi w WIBORZE.

    Generalnie - chce miec jak najbardziej stala rate i nie chce
    niespodzianek takich, ze rata z 5 % nagle mi sie zmienia na 5,5% a
    potem na 6% , potem na 7% i tak w nieskonczonosc. Myslalem , ze
    jak sie bierze kredyt w zlotówkach to tego ryzyka nie ma , a jednak
    widze ze jest - jakis WIBOR . Szperam , szukam informacji ale nie
    bardzo wiem jak powiazac ten WIBOR z sytuacja ekonomiczna Polski i
    kursem zlotego wzgledem innych walut. Jak sie zmieni WIBOR jesli
    jakis oszolom rzadzacy w Polsce nagle wprowadzi takie zmiany , ze
    w miesiac bedziemy 100 lat za murzynami a zlotówka tak spadnie ,
    ze bedziemy zarabiac po 100$ miesiecznie ? I jak sie zmieni ,
    jesli zlotówka sie wzmocni nagle ze bedziemy zarabiac po 5000$
    miesiecznie ( oczywiscie w zlotówkach ) Generalnie - co wplywa na
    to , ze rata z WIBOREM gwaltownie sie zmienia.

    pozdrawiam
    Ws

  • 2. Data: 2006-07-25 18:51:35
    Temat: Re: kredyt mieszkaniowy w zl a WIBOR.
    Od: "Tract" <t...@g...pl>

    WS <s...@p...wp.pl> napisał(a):
    > zdecydowalem sie na kredyt w wysokosci 80 tys na 25 lat w
    > zlot=F3wkach. Pochodzilem po bankach , ciekawa oferta jest oferta
    > NORDEI , ale nie bardzo wiem o co chodzi w WIBORZE.

    Z WIBORem sprawa jest prosta, ale niestety nie jest tak jak bys chcial.
    Oprocentowanie twojego kredytu bedzie wynosic: marża banku + WIBOR
    Np. 1% + 4,26% = 5,26%
    O ile marża się nie zmieni (masz jakąwynegocjujesz) to WIBOR się zmienia i
    nie masz na niego wpływu, czyli może się okazać, że za rok będzie wynosił
    np. 5,26% wowczas twoje oprocentowanie bedzie wynosic:
    1% + 5,26% = 6,26% czyli wzrosnie, ale jezeli WIBOR spadnie zmniejszy sie
    twoje oprocentowanie.
    Jezeli nie chcesz ponosic ryzyka zwiazanego ze zmiana WIBORu musisz wziac
    kredyt o stalym oprocentowaniu (takie tez sa), ale o ile teraz w PLN przy
    zmiennym oprocentowanie czyli marża + WIBOR orpocentowanie bedzie wynosic
    okolo 5,26% to stale bedzie wynosilo 8%, wiec sie raczej nie oplaca, bo
    WIBOR az tak nie wzrosnie - wiec zmienne i tak bedzie lepsze (chociaz kto
    wie).

    Podam Ci jednak inny przyklad jak bralem kredyt w zlotowkach to WIBOR byl
    6,26% moja marża była 1% wiec mialem oprocentowanie 7,26%, a ze mam zmienne
    oprocentowanie t jak WIBOR spadl do 4,26% to mam teraz 5,26%. Wiec jak sam
    widzisz to dziala w dwie strony.

    Tract

  • 3. Data: 2006-07-25 20:23:53
    Od: "WS" <s...@p...wp.pl>

> [...]
    > oprocentowanie t jak WIBOR spadl do 4,26% to mam teraz 5,26%. Wiec jak sam

    A od jakich czynników zależy zmiana WIBORU , co ma na niego wpływ
    że rośnie lub spada ?

  • 4. Data: 2006-07-25 20:28:57
    Od: "Robert" <r...@a...pl>

    Generalnie - co wplywa na
    to , ze rata z WIBOREM gwaltownie sie zmienia.

    oj nie panikuj, WIBOR zmienia sie kazdego dnia, ale nie sa to zmiany
    gwaltowne,

    jezeli bierzesz kredyt w pln (80 000 zl podchodzi jeszcze pod ustawe
    o kredycie konsumenckim) to dobrze, ze oprocentowanie
    wynosi WIBOR + marza, Twoim zadaniem bedzie wynegocjowanie
    jak najnizszej marzy z bankiem

    generalnie WIBOR okresla cene (oprocentowanie) po jakim banki sa
    sklonne udzielac pozyczek innym bankom, jeste spora korelacja
    pomiedzy poziomem WIBOR a stopami % NBP, te ostatnie sa zwiazane
    z poziomem inflacji, zatem jezeli inflacja bedzie w naszym kraju nadal
    malala
    (chociaz nie rosla) to wartosc WIBOR rowniez bedzie coraz nizsza

    potwierdzam co napisal przedmowca, sa kredyty o stalej stopie %, ale
    aktualnie jeszcze nominalnie sa dosc drogie

    pozdr.
    RobertS

  • 5. Data: 2006-07-25 20:58:50
    Od: "WS" <s...@p...wp.pl>

> [...]
    > malala
    > (chociaz nie rosla) to wartosc WIBOR rowniez bedzie coraz nizsza

    A jesli ktos nagle wpadnie na pomysl , ze zlotowka jest za silna i
    nalezy ja oslabic wzgledem innych walut , aby przyciagnac inwestorow ,
    to WIGOR sie zwiekszy czy zmniejszy ? Bo w tym przypadku jakbym wzial
    kredyt walutowy to wydaje mi sie , ze rata kredytu w obcej walucie
    podskoczy mi. A co wowczas z kredytem w zlotowkach , jesli zlotowka
    zostanie oslabiona ?

  • 6. Data: 2006-07-25 21:05:35
    Od: "Robert" <r...@a...pl>

> [...]
    > kredyt walutowy to wydaje mi sie , ze rata kredytu w obcej walucie
    > podskoczy mi. A co wowczas z kredytem w zlotowkach , jesli zlotowka

    nie mieszkamy w Mozambiku, aby krajowa waluta mogla byc w tak znaczacy
    sposob
    sterowana....

    a po drugie zarowno na slabej jak i mocnej walucie ktos zyskuje a ktos
    traci...

    gdybys wzial kredyt w walucie, splacal go w walucie i jeszcze zarabial w
    walucie
    to nic by cie to nie obchodzilo, natomiast gybys kredyt walutowy splacal w
    zlotowkach,
    wtedy raty (nominalnie) bylyby wyzsze

    kurs rodzimej waluty wzgledem innych walut nie ma wplywu na poziom splaty
    kredytu
    zlotowkowego

  • 7. Data: 2006-07-31 11:09:37
    Od: "MrMrooz " <m...@g...pl>

    Robert <r...@a...pl> napisał(a):

    > kurs rodzimej waluty wzgledem innych walut nie ma wplywu na poziom splaty
    > kredytu
    > zlotowkowego
    No bezpośrednio to nie, ale jak wartość złotówki spadnie o połowę i EUR będzie
    kosztowało 6 PLNów to na 99% WIBOR podskoczy - czy o 50% czy więcej to nie
    wiem. I tak w końcu oprocentowanie kredytu mu wzrośnie.

    Jakoś nie mogę sobie przypomnieć banku, który da stałe % na 25 lat - maks to
    chyba 5.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 8. Data: 2006-07-31 12:21:53
    Od: "RobertS" <r...@x...pl>

    > Jakoś nie mogę sobie przypomnieć banku, który da stałe % na 25 lat - maks
    > chyba 5.

    NYKredit przypadkiem nie oferuje kredytow ze stala stopa na dluzszy czas?

    pozdr.
    RobertS

  • 9. Data: 2006-07-31 13:12:36
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    RobertS wrote on 2006-07-31 14:21:
    ..
    > NYKredit przypadkiem nie oferuje kredytow ze stala stopa na dluzszy czas?
    Masz rację, tyle, że tylko w Euro i w wysokości od 5,8% do 6,3% rocznie
    - IMHO bardzo dużo.
    http://tinyurl.com/qrfkl

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 10. Data: 2006-07-31 19:38:31
    Od: Marcin Kaminski <m...@g...art.pl>

    Uzytkownik WS napisal dnia 2006-07-25 22:58:

> [...]
    > kredyt walutowy to wydaje mi sie , ze rata kredytu w obcej walucie
    > podskoczy mi. A co wowczas z kredytem w zlotowkach , jesli zlotowka

    Jeśli bank centralny zacznie skupować obce waluty za złotówki na masową skalę,
    nastąpi deprecjacja złotówki. Jednocześnie na rynku pojawi się nadmiar złotówek,
    co powinno się przełożyć na spadek ceny pieniądza. Doprowadzi to do spadku
    WIBOR-u. Jeśli jednak jednocześnie bank centralny podniesie swoje stopy
    procentowe, bankom bardziej będzie się opłacać handel pieniądzem z centralą niż
    z innymi bankami i WIBOR wzrośnie, tak jak pisał ktoś wcześniej.

    Poza tym WIBOR jest wrażliwy na inflację - jej wzrost przełoży się na wzrost
    WIBORu. Poza tym WIBOR ustalany jest na rynku jako wypadkowa działań ludzi, więc
    ich oczekiwania z pewnością będą odgrywać ważną rolę w kształtowaniu się WIBORu.
    Chodzi o oczekiwania odnośnie inflacji, wzrostu i innych kluczowych czynników
    ekonomicznych.

    / |_/ ||_/ Marcin Kamiński marcin.kto?k...@g...art.pl
    / || \\

    "Mądry człowiek jest w stanie przewidzieć to, czego nie można jeszcze zobaczyć.
    Głupiec jest ślepy nawet wówczas, gdy dowody zostały odkryte przed jego oczyma."