  • 31. Data: 2009-05-19 10:59:05
    Temat: Re: kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci
    news:m3zld9qsaf.fsf@intrepid.localdomain...
    > sorden <s...@w...pl> writes:

    > Przyklad: ja pozyczam komus 1 kzl, ale poniewaz nie mialem zadnych
    > pieniedzy,
    Zly przyklad - sprzecznosc. Skoro nie masz, nie pozyczysz/

    >ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
    > (sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?

    Chyba, ze odwrocisz kolejnosc.

    W praktyce nie o to chodzi. Pozyczkodawcy (depozytodawcy) i pozyczkobiorcy
    sa roznymi osobami i obieg owych kwot nie zamyka sie wsrod dwoch osob.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 32. Data: 2009-05-19 11:02:39
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

    > Przyjrzyj sie temu jeszcze raz. Liczysz te same pieniadze wielokrotnie.
    > Znakomitej wiekszosci tych pieniedzy nie ma w obiegu - one sa
    > zdeponowane w bankach. Tym kredytom odpowiadaja depozyty.
    >
    > Odsetki, zyski, ryzyko itd. to oczywiscie inna sprawa, ale pieniadze
    > (kapital) tak cudownie sie nie rozmnaza.
    >
    > Przyklad: ja pozyczam komus 1 kzl, ale poniewaz nie mialem zadnych
    > pieniedzy, ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
    > (sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?
    > --
    > Krzysztof Halasa

    w ekstremalnym wypadku wystarczy was dwóch (ty masz zdolnosc prowadzenia
    banku), bank centralny i 1000pln,

    on przychodzi i wklada depozyt na 1000 do ciebie i jednoczesnie prosi cie o
    kredyt.
    ty mu dajesz kredyt 965, i trzymasz 35 w centralnym,
    on ma kase (dowolny cel kredytowy) i wklada ja ponownie do twojego banku
    jako depozyt i chce kolejny kredyt.
    ty nie martwiac sie o "ryzyko" ( w sumie niczym nie zykujesz, akcjami banku
    tylko) dajesz mu tym razem 965 -3,5%
    on ma kase 931 a ty znowu oddajesz do centralnego 33,71 itd.

    i tak po ilus tam "obrotach" udzielies w sumie koledze 27k kredytu, w banku
    masz jego depozyt na 28K,
    bank centralny ma 1000pln na wypadek gdyby znienacka chcial wziac od ciebie
    te 28K depozytu.

    george

  • 33. Data: 2009-05-19 11:02:58
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 19, 12:48 pm, "george" <g...@v...pl> wrote:
    > "BK" <b...@g...com> wrote in message

    n.googlegroups.com...

> [...]
    > napisalem.
    >
    > -------------
    > chcesz powiedziac ze umozliwienie "kazdemu kowalskiemu" budowy wlasnej
    > elektrowni atomowej bez zabezpieczen jest dobre dla spoleczenstwa (wynalazek
    > sam w sobie calkiem fajny) ?
    >
    > nalezy zrozumiec równiez ze pare osób moze wysadzic swiat w powietrze jesli
    > sie im na to pozwoli.
    > System jest zly bo pozwala na majstrowanie przy nim "nieodpowiedzialnych"
    > ludzi...
    > To nie jest mlotek, którym moze sobie kowalski palca rozwalic...

    Nie no to wlasnie zgadzamy. Ja nie uwazam, ze kreacja powinna
    funkcjonowac tak jak funkcjonuje. Ja poprostu uwzam, ze nalezy z niej
    korzystac odpowiedzialnie i racjonalnie. Tak jak z elektrowni
    atomowych. :)

    Jest elementarna roznica miedzy narzedziem, sposobem jego
    wykorzystania i osoba korzystajaca. To pierwsze jest oki. Z dwoma
    pozostalymi rzeczami mamy problem, zwlaszcza jesli chodzi o USA, bo
    akurat w Polsce dosc szybko usztywniono polityke kredytowa - ku chwale
    Ojczyzny :)

  • 34. Data: 2009-05-19 11:03:59
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    > pieniedzy, ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
    > (sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?

    I jeszcze jedno -w tym przykladzie pominales kwestie rezerwy obowiazkowej.
    Przy rezerwie obowiazkowej 0% nie ma ograniczen co do poziomu kreacji.
    Ulamek grosza wykreuje nieskonczenie wiele miliardow.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 35. Data: 2009-05-19 11:11:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    BK <b...@g...com> writes:

    > Powrot do systemu z przed stu [i wiecej lat]: likwidacja akcji
    > kredytowej, standardy zlota czy co tam jeszcze konserwatywne szkoly
    > austryjackie i inne takie promuja to nie tylko powrot do MALO
    > ryzykownego systemu ekonomicznego z przed stu lat, to takze powolny
    > powrot do tamtych standardow zycia - a to mi osobiscie srednio pasi.

    Bez przesady, wzglednie wysoki obecny standard zycia to nie zasluga
    kredytow, a tego, ze nauczylismy sie korzystac z maszyn itd. i nie
    wszystko juz trzeba dzwigac na wlasnym grzbiecie.

    Tzn. kredyty itd. sa pewnie niezbedne w obecnym ksztalcie systemu,
    w przeciwnym przypadku mielibysmy depozyty w skarpetach + totalny brak
    pieniedzy, i pewnie wszystko wymagaloby barteru. Tak w ogole pieniadze
    w teorii w ogole nie sa niezbedne.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 36. Data: 2009-05-19 11:16:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "SDD" <s...@t...pl> writes:

    > Zly przyklad - sprzecznosc. Skoro nie masz, nie pozyczysz/

    Przeciez tu nie ma zadnej sprzecznosci.

    > Chyba, ze odwrocisz kolejnosc.

    No i? W dalszym ciagu kreacja 2 kzl.

    > W praktyce nie o to chodzi. Pozyczkodawcy (depozytodawcy) i pozyczkobiorcy
    > sa roznymi osobami i obieg owych kwot nie zamyka sie wsrod dwoch osob.

    No to wezmy milion osob, z ktorych kazda pozyczy 1 kzl kolejnej w tym
    samym momencie. Wykreowalismy miliard zl?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 37. Data: 2009-05-19 11:16:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "george" <g...@v...pl> writes:

> [...]
    > masz jego depozyt na 28K,
    > bank centralny ma 1000pln na wypadek gdyby znienacka chcial wziac od ciebie

    No i?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 38. Data: 2009-05-19 11:18:25
    Od: BK <b...@g...com>

    .

> [...]
    > Przy rezerwie obowiazkowej 0% nie ma ograniczen co do poziomu kreacji.
    > Ulamek grosza wykreuje nieskonczenie wiele miliardow.

    To nie rezerwa obowiazkowa ogranicza kreacje. Upraszczasz problem -
    jak tworcy money as debt - bo zapewne to jest zrodlo Twojej "wiedzy" o
    systemie. W tym filmie powtarzane jest magiczne zaklecie "kreacja" i
    "rezerwa obowiazkowa" tak jakby nic innego w naszym systemie nie
    istnialo.

    Kredyty - a wiec takze kreacje pieniadza - ogranicza nie tylko rezerwa
    obowiazkowa, ale tez wymogi kapitalowe, liczba depozytow i cena
    pieniadza na rynku. To jest znacznie bardziej skomplikowane niz
    mogloby sie wydawac.

  • 39. Data: 2009-05-19 11:20:56
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 19, 1:11 pm, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Bez przesady, wzglednie wysoki obecny standard zycia to nie zasluga
    > kredytow, a tego, ze nauczylismy sie korzystac z maszyn itd. i nie
    > wszystko juz trzeba dzwigac na wlasnym grzbiecie.

    Hehe i tak - i nie. Maszyny - caly postep - trzeba czyms finansowac.
    Kiedys wszystko musial finansowac krol z podatkow. Pieniadza bylo X i
    juz. Szedl na "dwor" i "wojne". Dzieki kredytowi - biznes jest w
    stanie finansowac sie "sam". Pieniadz poprostu stal sie dostepniejszy
    - mozna stworzyc cos praktycznie z niczego, trzeba tylko bulic odsetki
    bankowi :) Ale to i tak korzystniejsze rozwiazanie niz robic "nic" bo
    nie ma za co.

    Kredyt = dostep do pieniadza. Nie mozna przegiac z kredytowaniem ale
    brak kredytowania baaaardzo ogranicza postep.

  • 40. Data: 2009-05-19 11:21:25
    Od: "george" <g...@v...pl>

    > No i?

    co no i ? a o co pytales?