  • 1. Data: 2008-11-25 08:39:53
    Temat: euro technicznie
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Na gazecie:
    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,94425,59794
    58,.html?as=2&ias=3&startsz=x
    jest akapit:
    "Co z kredytami zaciągniętymi we frankach? Kredyty są denominowane we
    frankach, a spłacane w złotych. Dlatego operacja może być
    skomplikowana. Kredyt we frankach zostanie przewalutowany na złote (tu
    jest niebezpieczeństwo, że bank będzie chciał zarobić), a potem już bez
    opłat na euro."

    Powiem wprost, że ja tego nie rozumiem. Czy może jednak autor nie wie o
    czym pisze?
    KJ

  • 2. Data: 2008-11-25 09:02:49
    Temat: Re: euro technicznie
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > opłat na euro."
    >
    > Powiem wprost, że ja tego nie rozumiem. Czy może jednak autor nie wie o

    A co jest niezrozumiałe?

    Przy ewentualnym przechodzeniu na EUR będą dla takiego zobowiązania dwa
    przeliczenia. Najpierw na PLN ze spreadem banku czy tam innymi wymyślonymi
    opłatami (w interesie banku jest aby wyszło jak najwięcej PLN), a potem na
    EUR po sztywnym kursie.

    marekz

  • 3. Data: 2008-11-25 09:10:47
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "MarekZ" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > wymyślonymi opłatami (w interesie banku jest aby wyszło jak najwięcej
    > PLN), a potem na EUR po sztywnym kursie.

    Ale zobowowiązanie wynosi XXX CHF. Po co to przeliczać na EUR?
    KJ

  • 4. Data: 2008-11-25 09:18:26
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Ale zobowowiązanie wynosi XXX CHF. Po co to przeliczać na EUR?
    > KJ

    Autorowi być może chodziło o taką sytuację, że jako że to kredyt
    denominowany a nie walutowy, nie będzie mógł być kredytem nadal
    denominowanym do PLN, bo PLN przestanie istnieć. I banki mogą próbować
    wymusić taką operację: CHF --->(kurs banku) PLN --->(kurs sztywny)
    EUR --->(kurs banku) CHF. Na końcu znowu mamy kredyt w CHF, o ile nie
    chcieliśmy się przewalutować na EUR, tyle że tych CHF jest więcej.

    Zapewne jednak masz rację i jest to tylko coś w rodzaju tworzenia gazetowych
    sensacji i w realnym świecie się to nie zrealizuje.

    marekz

  • 5. Data: 2008-11-25 09:25:17
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik MarekZ napisał:

> [...]
    >
    > Zapewne jednak masz rację i jest to tylko coś w rodzaju tworzenia
    > gazetowych sensacji i w realnym świecie się to nie zrealizuje.

    Nie zrealizuje, bo żadnego euro u nas ni cholery nigdy nie będzie. W
    obecnej chwili wydaje mi się, że w 2012 dużo bardziej prawdopodobny jest
    wariant Kononowicza "nic nie będzie" :-P

    Przemek

  • 6. Data: 2008-11-25 09:30:05
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Przemysław Kowalik" <p...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:gggga3$ibk$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie zrealizuje, bo żadnego euro u nas ni cholery nigdy nie będzie. W
    > obecnej chwili wydaje mi się, że w 2012 dużo bardziej prawdopodobny jest
    > wariant Kononowicza "nic nie będzie" :-P

    Gdyby jednak kiedyś doszło do przyjęcia u nas EUR zanim ono w ogóle zniknie,
    to myślę, że banki wykażą się sporą pomysłowością aby przy tej okazji coś
    ugrać. Choć na pewno nie będzie im łatwo i ten sposób który podałem w
    poprzednim poście od razu widać, że jest mało perspektywiczny. Może raczej
    jakieś dziwne opłaty za aneksy będą (w końcu to nie z winy banku musi
    nastąpić przeliczenie).

    marekz

  • 7. Data: 2008-11-25 11:03:40
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Prawdopodobnie wczesniej rozwali się europejska unia walutowa.
    Już słyszycie neosocjalistę Sarkozy'ego "francuski przemysł samochodowy daje
    zatrudnienie 10% Francuzów".
    I dlatego np. zamkną produkcję najpierw w Polsce.
    Ich obchodzi tylko koniec własnego nosa (żeby brzydziej nie napisać).
    JaC

    -----

  • 8. Data: 2008-11-25 22:13:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> writes:

    > Autorowi być może chodziło o taką sytuację, że jako że to kredyt
    > denominowany a nie walutowy, nie będzie mógł być kredytem nadal
    > denominowanym do PLN, bo PLN przestanie istnieć.

    Ludzie, sprawdzcie sobie w koncu co to znaczy "denominowany" (polecam
    takze w jezykach obcych, jesli ktos ma watpliwosci).
    Co to w ogole znaczy "denominowany _do_ PLN"? Jesli kredyt jest
    denominowany _w_ CHF, to jego waluta sa franki (aktualne zadluzenie
    jest wyrazone, czyli wlasnie denominowane, w CHF), zlotowka nie ma
    z tym jakiegokolwiek zwiazku.

    Jesli umowa dopuszcza jedynie splacanie kredytu w zlotowkach, to po
    wprowadzeniu euro trzeba bedzie splacac w euro (bo zlotowki zostana
    zastapione przez euro), nie bedzie zadnego dziwnego przewalutowania
    CHF-PLN-EUR ani zadnych podobnych cudow. Waluta kredytu (CHF) nie
    zmieni sie przeciez po przyjeciu euro. Nie beda mialy zastosowania
    zadne sztywne kursy, a wylacznie kurs CHF->PLN przed przyjeciem euro,
    oraz kurs CHF->EUR po przyjeciu.

    > I banki mogą
    > próbować wymusić taką operację: CHF --->(kurs banku) PLN --->(kurs
    > sztywny) EUR --->(kurs banku) CHF.

    Chyba w Misiu Uszatku to tak bedzie :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2008-11-25 22:16:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> writes:

    > Może raczej jakieś dziwne opłaty za aneksy będą (w
    > końcu to nie z winy banku musi nastąpić przeliczenie).

    Kwestia tresci ustawy, ale to bardzo malo prawdopodobne. Aneksy
    praktycznie na pewno beda zbedne. Na Zachodzie takich rzeczy nie bylo,
    po prostu wszelkie wysokosci naleznosci i innych roszczen nalezalo
    przeliczyc samemu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2008-11-26 06:17:51
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

> [...]
    > denominowany _w_ CHF, to jego waluta sa franki (aktualne zadluzenie
    > jest wyrazone, czyli wlasnie denominowane, w CHF), zlotowka nie ma

    Powiedz to autorowi artykułu. Bo ja to rozumiem tak samo jak Ty.
    Tylko w GW inaczej.

    KJ