eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy ew. przewalutowanie z CHF na EURO miałoby jakiś sens? › Re: czy ew. przewalutowanie z CHF na EURO miałoby jakiś sens?
  • Data: 2008-10-26 19:29:07
    Temat: Re: czy ew. przewalutowanie z CHF na EURO miałoby jakiś sens?
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert" <r...@r...pl> napisał w wiadomości
    news:ge29hl$k45$1@news.task.gda.pl...

    > Możesz napisać coś więcej na ten temat ?
    > Znasz przewidywania kursu na najbliższe powiedzmy kilka lat ?

    Nie znam takich przewidywań, a jeśli one istnieją to traktowanie ich
    poważnie uważam za nieracjonalne. Osoba otwierająca wątek chce niejako
    spekulować na parze EURCHF przy użyciu tragicznie mało płynnego instrumentu
    jakim jest kredyt hipoteczny. Do tego jeszcze chce zmienić walutę tego
    kredytu w takim kierunku, że spowoduje to podwyższenie bieżącego
    oprocentowania. Jak przypuszczam spłaca ten kredyt w jeszcze innej walucie
    (PLN), która to waluta jest najbardziej podatna na ataki spekulacyjne z tych
    trzech walut.

    Dodatkowo jest jeszcze kwestia kosztu podwójnego przewalutowania (spread),
    bo zapewne kredytu udzielał polski bank. O ewentualnym przyjmowaniu w tym
    kraju EUR nie piszę, bo różnie się to może potoczyć.

    > W perspektywie 20 lat pewnie i nie ma to sensu, ale co jeśli CHF pójdzie
    > znacznie do góry w przyszłym roku i może ktoś by skorzystał i
    > przewalutował na górce CHF->PLN ?

    Teraz można chyba raczej podejmować ryzyko przewalutowywania PLN-->CHF na
    pewien czas, i potem zrealizować ewentualny zysk wracając znowu na PLN za
    pewien czas, w przeciwnym kierunku to nie wiem... Od złożenia wniosku do
    podpisania umowy zapewne i tak minie kilka tygodni, w międzyczasie można się
    będzie rozejrzeć w sytuacji, w jakim kierunku to zmierza.

    Ale ogólnie są lepsze instrumenty do spekulacji na kursach. Natomiast co
    sądzę o argumencie "niższej raty" pisałem już nie raz. Mogą spore zmiany
    nastąpić na walutach w najbliższych latach, nie należę do osób, które wierzą
    żeda się to przewidzieć z fundamentów, z kresek czy z cykli, choć jest duża
    grupa osób, która w takie rzeczy wierzy. W szczególności za 10-20 lat,
    najważniejszymi walutami mogą być już waluty azjatyckie, a wzajemna relacja
    EURCHF może wtedy być jakaś całkowicie przypadkowa z dzisiejszego punktu
    widzenia.

    marekz