  • 1. Data: 2002-05-10 18:29:03
    Temat: bezpieczenstwo e-bankow
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Witam!
    Od jakiegos czasu nurtuje mnie jedno pytanie. Mianowicie chcialbym sie zapytac,
    czy sa Wam znane jakies przypadki naruszenia bezpieczenstwa trzymanych w
    bankach elektronicznych srodkow. W szczegolnosci chodzi mi o banki polskie, ale
    o zagranicznych rowniez chetnie poczytam.
    Pozdrawiam

    -------
    MacieK

  • 2. Data: 2002-05-10 18:59:36
    Temat: Re: bezpieczenstwo e-bankow
    Od: "minik" <m...@m...net>

    > czy sa Wam znane jakies przypadki naruszenia bezpieczenstwa trzymanych w
    > bankach elektronicznych srodkow.
    Nie.

  • 3. Data: 2002-05-10 19:11:38
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Nie.

    Strażnicy naszych e-pieniędzy
    Wpadki internetowych banków zdarzają się, ale to jeszcze nie powód, aby
    mówić o braku bezpieczeństwa. Dla informatyków to priorytet.
    Piotr Karnaszewski
    Każdego, kto po raz pierwszy wchodzi do internatowego sklepu albo zakłada
    rachunek w internetowym banku, ogarnia ta sama wątpliwość. Czy na pewno moje
    pieniądze w wirtualnym świecie są bezpieczne? JeffHenley, wiceprezes Oracle
    uważa, że o bezpieczeństwie transakcji finansowych w globalnej sieci
    świadczy liczba internetowych banków. A jednak w sierpniu tego roku potrójną
    wpadkę zaliczył internetowy serwis brytyjskiego banku Barclays, działający
    właśnie na aplikacjach Oracle. Po wprowadzeniu nowej wersji programu część
    klientów zyskała dostęp do informacji o kontach innych. Kilka dni później
    wybuchł nowy skandal - niektórzy użytkownicy mogli na swych monitorach
    ujrzeć stan finansów swoich sąsiadów. Wkrótce potem okazało się, że po
    sprawdzeniu stanu swojego konta i wy-logowaniu się można spokojnie wrócić na
    stronę bez ponownego podawania hasła. Równie spektakularne wpadki w sieci
    miały w tym roku takie e-banki, jak Halifax, Egg czy UBS. A więc zaufać
    wirtualnym rachunkom?
    W natarciu
    Największą sławę w napadach na e-banki zdobyły sobie wirusy komputerowe.
    Miesiąc temu kolejną ich ofiarą padł szwajcarski bank UBS. Przyczepiony do
    maiła wirus "Resume" usiłował wykraść listę PIN-kodów klientów banku.
    Najczęściej ataki wirusów nie sąaż tak groź-
    ne, ale niepokojąca jest skala zjawiska. W ubiegłym roku aż 64 procent
    przedsiębiorstw na świecie dotknął jakiś wirus. Coraz częściej mówi się o
    rym, że XXI wiek powinien być ogłoszony wiekiem walki z wirusami
    komputerowymi. Amerykańscy informatycy zauważają ironicznie, że im dłużej
    udaje się uniknąć ataku wirusa, tym bliżej się jest od takiego przypadku.
    Popularnym sposobem na zdobycie dostępu do e-bankowych kont jest
    wprowadzenie do sieci "konia trojańskiego". To rodzaj podrobionej strony,
    stworzonej przez hackera, która tylko udaję witrynę internetowego banku.
    Profesor Andre Dos Santos z Uniwersytetu Santa Barbara, w ramach
    eksperymentu, zrobił taki fałszywy portal. Posiadacze internetowych
    rachunków, dokonując finansowych operacji, bez wahania zostawiali tam swoje
    dane: nazwę użytkownika, hasło i PIN, czyli wszystko, co wystarczy do
    opróżnienia ich konta na prawdziwej stronie banku. Przy okazji amerykański
    uczony stwierdził, że 5 procent z odkrytych przez niego numerów PIN okazało
    się najprostszą możliwą kombinacją cyfr: 1-2-3-4. Dla banków, których
    nąjwazniejszym problemem jest zyskai ufania klienta, to sytuacja
    katistro-falna. Jeszcze gorsze jest to, że są lekkomyślne narażenie
    bezpieczeństwa
    internetowych oddziałów często odpowiadają same banki. Tak było v, przy-
    padku angielskiego Barclaysa. W pierwszych komentarzach, po zawieszeniu
    internetowego serwisu, prac owni-cy banku odpowiedzialność za t; sytuację
    zrzucali na producenta oprogramowania - firmę Oracle, na kto -ej aplikacjach
    działa 90 procent komercyjnych witryn internetowych. Uszkodzenie serwisu
    nastąpiło bezpośrednio po wprowadzeniu nowej wersji oprogramowania. O
    niepowodzeniu zadecydował sposób zainstalowania aplikacji, który jest
    najsłabszym ogniwem w systemie komputerowym. W przypadku tak złożonej
    instytucji jak bank, integracja całego oprogramowania jest szczególnie
    trudna. Przez to klienci Barclaysa mieli dostęp do swoich kont bez podawania
    hasła i procedury logowania się. To najczęstsze utrapienie serwisów
    oferujących e-banking. System nie zamyka dostępu do opuszczanego przez
    użytkownika konta. Wykorzystują to wytrwali internauci. Nie posiadając
    hackerskiej wiedzy, próbują dostać się do rachunków wirtualnych banków
    najprostszą metodą, logując się na witrynie nawet po kilka tysięcy razy.
    Kluczem
    Czy wobec tylu zagrożeń płynących przez Internet, klientowi e-banku
    pozostaje tylko zlikwidowanie wirtualnego rachunku? Zdecydowanie nie. W
    sieci wypracowano kilka całkiem dobrych metod zabezpieczenia posiadaczy
    bankowych rachunków. Najważniejszą rolę odgrywa skuteczne spraw-
    Gazeta Bankowa 17 - 23 października 2000

    Mam jeszcze troche, ale grzebac mi sie nie chce :(

  • 4. Data: 2002-05-10 20:00:42
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "AMRA" <a...@a...com> wrote in message

    > Mam jeszcze troche, ale grzebac mi sie nie chce :(

    Szkoda. Moze okazaloby sie, ze jakis dziennikarz zrozumial, ze
    niebezpieczenstwo nie polega na tym, ze PIN kod ktos wykradnie, tylko na
    tym, ze w ogole czyms takim jak PIN kod posluguje sie przez Internet.

    Vizvary

  • 5. Data: 2002-05-10 20:27:18
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Szkoda. Moze okazaloby sie, ze jakis dziennikarz zrozumial, ze
    > niebezpieczenstwo nie polega na tym, ze PIN kod ktos wykradnie, tylko na
    > tym, ze w ogole czyms takim jak PIN kod posluguje sie przez Internet.

    Nie graj mi na ambicji ;) moze kiedys ;)))) A juz dwie a moze i wiecej osoby
    naocznie widzialy ;)))) ze moze byc cos fajnego hi hi hi