    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Wojciech Bancer <w...@g...com>
    Subject: Re: będa wyższe emerytury!
    Date: Wed, 31 Mar 2021 13:43:46 +0200

    On 2021-03-31, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > To jeszcze milej. Jest gdzieś jakieś porównanie tych wynalazków?
    > Wychodzi na to, że trzeba to od razu sprzedawać.

    Nie można sprzedać. To nadal jest "OFE", nadal nie możesz tymi środkami
    dysponować, nadal będą nimi zarządzać towarzystwa emerytalne, tylko będą
    miały nowe nazwy i zapis w ustawie że środki są prywatne (tak jakby zapisu
    w ustawie nie dało się zmienić).

    > Choć oczywiście zawsze można sobie te 15% oszczędzić i "przenieść wszystko
    > do ZUS" - i tak łaska władzuchny, że domyślną opcją jest zajumanie 15%,

    Dokładnie. Już gdzieś się pojawiały wyliczenia, że odrobienie tych 15%
    zajmie ok. 10 lat. A ZUS przez ostatnie 10 lat dzięki hojnej
    rewaloryzacji był bardziej opłacalny.

    Minusem przejścia do ZUS jest niestety to, że akcje które miały fundusze
    nie zostaną umorzone, tylko znacjonalizowane, czyli przekazane w
    zarządzanie do PFRu (który ma zarządzać Funduszem Rezerwy
    Demograficznej). Jak tego będzie odpowiednio dużo, to skarb państwa
    będzie miał znaczące udziały w kilku spółkach więcej, a więc i wpływ na
    działalność spółek. Można o tym poczytać:

    https://innpoland.pl/166725,reforma-ofe-a-prywatne-s
    polki-moze-im-grozic-nacjonalizacja
    https://businessinsider.com.pl/finanse/likwidacja-of
    e-moze-oznaczac-faktyczna-nacjonalizacje-niektorych-
    spolek/1b3fjfv

    W przyszłości też nie ma co liczyć, że ZUS nie będzie dobrze
    rewaloryzowany, bo przecież to decyzja polityczna, a wśród polityków nie
    mamy klasy myślącej trzeźwo, tylko klasę demagogiczną. Jedynym
    zagrożeniem może być tutaj ew. wprowadzenie emerytury maksymalnej.

    > Tylko musisz być od nich sprytniejszy - albo w zmowie - żeby wiedzieć,
    > kiedy te zyski zrealizować.

    To proste. Ja sobię robię raz w roku przelew i przerzucam to do IKZE :)

    > Już wielu było takich, co uwierzyli w "40% komu? Tobie!" - ostatnio np.
    > syndyk szukał wierzycieli amber gold, żeby im oddać po 10% z tego, co umoczyli.
    > Ciekawe, że prywatne piramidy są zakazane, a rządowe nie.

    Ale to nie jest piramida. Te ~40% wynika z tego, że pracodawca jest
    zmuszony te 1.5% dać.

    Ty płacisz 2%, pracodawca 1.5%.
    Przy wypłacie "z dowolnego powodu" potrącany jest chyba ZUS 30% od kwoty
    którą wpłacił pracodawca i 19% od kwoty którą fundusz na tym kapitale
    dla Ciebie zarobił.

    Czyli żeby ładnie to pokazać:

    - od 5000 zł ty wpłacasz 100 zł
    - pracodawca dopłaca 75 zł (75%)
    - przy wypłacie od kwoty wpłaconej przez pracodawcę odliczamy 30%,
    zostaje ok. 50 zł, czyli 50%.

    Więc nawet z lekką stratą funduszu jesteś do przodu (stąd moje 40%).
    Czysta matematyka.

    A wypłacać można co jakiś czas.

    --
    Wojciech Bańcer