eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiZagubione pieniadze z przelewu › Re: Zagubione pieniadze z przelewu
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsgat
    e.onet.pl!niusy.onet.pl
    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zagubione pieniadze z przelewu
    Date: 15 Dec 2002 22:48:38 +0100
    Organization: Onet.pl SA
    Lines: 72
    Message-ID: <0...@n...onet.pl>
    References: <atij48$19b$1@news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: newsgate.test.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: newsgate.onet.pl 1039988918 27509 192.168.240.245 (15 Dec 2002 21:48:38 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 15 Dec 2002 21:48:38 GMT
    Content-Disposition: inline
    X-Mailer: http://niusy.onet.pl
    X-Forwarded-For: 62.87.139.108, 213.180.130.13
    X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.5; Windows 98; ADAX PERSONAL COMPUTER)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:217884
    [ ukryj nagłówki ]

    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > news:0516.0000037d.3dfcca34@newsgate.onet.pl...
    > > >
    > > > > Niestety mam podobny problem, miedzy Fortis Bankiem a Bankiem Slaski.
    > > > > Przelew zaginal ponad rok temu i zadna ze stron nie kwapi sie do
    > > > > wyjasnienia.
    > [...]
    > > Bezpośrednio odpowiedzialny jest bank, który wysyła. Jak on to robi, czy
    > za
    > > pomocą KIR (w Polsce), czy też posłańca pieszego to zupełnie zlecającego
    > nie
    > > musi interesować. To przecież bank wysyłający bierze opłatę za wysyłkę.
    >
    > I tu sie mylisz. W tym wypadku w transakcji biora udzial 2 banki [nie
    > jestesmy w stanie na podstawie tych danych okreslic gdzie 'zaginal'
    > przelew]. W takim wypadku ma tu zastosowanie Art 64 Ustawy Prawo Bankowe
    >
    > <cite>
    > Art. 64.
    > Jeżeli polecenie przeprowadzenia rozliczenia pieniężnego złożone przez
    > posiadacza
    > rachunku bankowego jest wykonywane przez  kilka  banków,  każdy z tych
    > banków
    > ponosi wraz z pozostałymi solidarną odpowiedzialność wobec posiadacza
    > rachunku
    > za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem polecenia.
    > Wolny od odpowiedzialności jest bank,  który  udowodni,  że szkoda nie
    > powstała z
    > jego winy.
    > </cite>
    >
    > Tak wiec aby ktorykolwiek bank mogl zostac zwolniony z odpowiedzialnosci
    > musi udowodnic, ze wina nie lezala po jego stronie. Nalezy takze pamietac,
    > ze transakcje sa dokonywane za posrednictwem KIR-u i NBP [ze blad nastapil
    > wlasnie wlasnie w tym miejscu jest najmniej prawdopodobne].
    >
    > > Trzeba wziąść zaświadczenie z banku, do którego się wysyłało (że przelew
    > nie
    > > dotarł) i przekazać je do banku wysyłającego.
    >
    > Hm... dluznik nie moze wystapic bezposrednio do banku wierzyciela o
    > udostepnienie danych o wplywach na konto osoby trzeciej [wierzyciela]. A w
    > zasadzie to bank wierzyciela nie moze takiej informacji udostepnic, poniewaz
    > dane takie sa objete tajemnica bankowa. Oczywiscie nie ma tego problemu
    > jezeli wierzyciel [odbiorca] i dluznik [nadaawca] to ta sama osoba.
    >
    > Maciej
    >
    Przyznam, że nie rozumiem Twojej wypowiedzi. Rozważmy następującą sytuację.
    **************************
    Osoba A składa w banku X przelew do banku Y na konto swojego wierzyciela B.
    Po pewnym czasie B informuje A, że nie otrzymał kasy. Co ma zrobić osoba A?
    **************************
    Ja uważam, że osoba A powinna otrzymać od B zaświadczenie wydane przez bank Y,
    że przelew do nich nie wpłynął. Następnie, zaświadczenie to powinna przedłożyć
    w banku X, z którym formalnie jest związana "umową wykonania przelewu". Dalej
    wszystkie czynności powinien wykonać bank X. W przypadku Polski powinien
    interweniować w KIR, któremu zapłacił za usługę. Czy bank Y może interweniować
    w KIR, że do niego nie wpłynął przelew, który powinien otrzymać???. Jak to
    sobie wyobrażasz!
    Przecież to nie bank Y zlecił KIRowi usługę ale bank X.
    Wobec powyższego w całości potrzymuje swoją wcześniejszą wypowiedz.
    Pozdrowienia Tensor1.
    PS. Niedawno miałem takie zdarzenie. Kolega stwierdził, że nie otrzymał pensji
    na ROR. Kolega pracuje w firmie, posiadającej rachunek w banku X a sam ma
    rachunek w banku Y. Jak uważasz, kto, jak i gdzie powinien interweniować?
    Dla ułatwienia: Firna twierdzi, że odpowiedni przelew złożyła w swoim banku
    (tzn. banku X).


    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1