  • 21. Data: 2006-12-20 22:42:15
    Temat: Re: Z kartą czy z gotówką do USA?
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    news:m3r6uub6cu.fsf@defiant.localdomain...

    > Przeciez porownujemy mechanizmy dzialajace w Polsce i w USA.
    > Polskiego przelewu mi nie cofna, to nie jest polecenie zaplaty.

    Więc ci mowię, że w amerykańskim ci cofną.

    > A klient w tym czasie czeka. Jasne, moze zaplacic gotowka, ale gotowka
    > nie jest korzystna z innych powodow (zwlaszcza wieksza).

    Klient nie czeka, towar wysyla się po otrzymaniu czeku, bo inaczej klient
    nigdy więcej juz niczego w tym sklepie nie kupi i pójdzie do konkurencji.
    Ewentualny fraud zapłaci ubezpieczenie lub wrzuci sie w koszty.

    > Zeby porownac polskie przelewy i np. amerykanskie czeki, trzeba wziac
    > pod uwage m.in. polskie realia.

    co ty bredzisz. jakie polskie realia do realizacji amerykańskiego czeku.

    > To nie ma dla mnie zadnego znaczenia, nie chodzi o plynnosc finansowa.

    no to o co chodzi.

    > Nawet jesli dowiem sie prawie od reki, ze czek jest ok, to i tak
    > bedzie to duzo pozniej niz przy przelewie.

    dalej nie wiem o co ci chodzi. skoro na płynności ci nie zależy, to co za
    różnica kiedy ten czek wyladuje w banku.

    > Czek jest ok (zarowno w USA jak i w Polsce) jesli mam zaufanie do
    > tego, kto go wystawil. Przelew tego nie wymaga.

    Mnie tam zaufanie do tego kto wystawił czek mało interesuje.
    Mnie interesuje zaufanie do instytucji, które mi zwróci towar lub kasę, a
    delikwenta, który wystawia lewe czeki skopie po tyłku.

  • 22. Data: 2006-12-20 22:46:35
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@p...waw.pl> napisal(a):

    > Przeciez porownujemy mechanizmy dzialajace w Polsce i w USA.
    > Polskiego przelewu mi nie cofna, to nie jest polecenie zaplaty.

    Momencik. Czyli mam rozumieć, że w USA nie ma czegoś takiego jak
    polski przelew? Że wpisuję numer rachunku, kwotę i kasa leci? Albo że
    jest coś podobnego, ale mało kto z tego korzysta i wszyscy wolą czeki?
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 23. Data: 2006-12-20 22:51:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Więc ci mowię, że w amerykańskim ci cofną.

    Dlatego tez porownuje polski przelew i amerykanski (ale tez moglby
    byl polski) czek.

    > Klient nie czeka, towar wysyla się po otrzymaniu czeku, bo inaczej klient
    > nigdy więcej juz niczego w tym sklepie nie kupi i pójdzie do konkurencji.
    > Ewentualny fraud zapłaci ubezpieczenie lub wrzuci sie w koszty.

    Tak sie robi przy malych zakupach (zreszta wtedy raczej placi sie
    karta), ale nie myslisz chyba ze to dziala takze przy wiekszych.
    Skladka na ubezpieczenie musialaby wynosic 100%, a wrzucenie
    w koszty = powazne klopoty.

    > Mnie tam zaufanie do tego kto wystawił czek mało interesuje.
    > Mnie interesuje zaufanie do instytucji, które mi zwróci towar lub kasę, a
    > delikwenta, który wystawia lewe czeki skopie po tyłku.

    Obawiam sie ze widzisz tylko wycinek sprawy - zakupy nie zawsze
    ograniczaja sie do kupna TV, chocby nie wiem jak duzego.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 24. Data: 2006-12-20 23:06:39
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> wrote in message

    > Momencik. Czyli mam rozumieć, że w USA nie ma czegoś takiego jak
    > polski przelew?

    i tak i nie. z przewagą na nie.

    > Że wpisuję numer rachunku, kwotę i kasa leci?

    Nie. Nie da się. Przynajmniej nie tak jak o tym myslisz w Polsce.
    Albo przynajmniej nie tak prosto.

    > Albo że
    > jest coś podobnego, ale mało kto z tego korzysta i wszyscy wolą czeki?

    Czeków tez juz nikt nie woli. Chociaż jak najbardziej sie w obrocie i to
    dosyc sporym.
    Troche to inaczej funkcjonuje niż w Polsce.
    Powiedziałbym tak bardziej z epoki kamienia łupanego, ale działa bardzo
    sprawnie i to jest plus tego wszystkiego.

  • 25. Data: 2006-12-20 23:21:43
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <w...@g...pl.invalid> napisal(a):

    > Nie. Nie da się. Przynajmniej nie tak jak o tym myslisz w Polsce.
    > Albo przynajmniej nie tak prosto.

    To jak się to robi?

    Bo dla mnie polskie przelewy są tak naturalne, że aż nie potrafię
    sobie wyobrazić czegoś innego. Każdy ma "skrzynkę" (rachunek bankowy)
    o pewnym numerze, skrzynki są w bankach, banki się dogadały i za
    pomocą wspólnej platformy na życzenie właściciela skrzynki przesuwają
    kasę do innej. Dzisiaj w dobie Internetu całość poczynając od
    dyspozycji nadawcy odbywa się elektronicznie. No przecież prościej i
    logiczniej się nie da. Nie wiem, jak można by to ulepszyć, chyba
    tylko robiąc online'owy Elixir.

    P.S. Piątkowe czeki u bossa to powiedzmy nie mają wyraźnych wad,
    przynajmniej dopóki się cotygodniowego jeżdżenia z czekiem do banku
    nie uważa za problem. Natomiast jak odbywają się rozliczenia między
    przedsiębiorcami? Kupuję towar za $100k i co wtedy? Walizka z dolarami,
    jak na filmach? Czek na 100k?

  • 26. Data: 2006-12-21 04:06:08
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > dyspozycji nadawcy odbywa się elektronicznie. No przecież prościej i
    > logiczniej się nie da. Nie wiem, jak można by to ulepszyć, chyba

    Można np. wypisac gościowi czek, wrzucić w kopertę i wysłać. :)
    To jest "najszybsza" metoda jeśli chodzi o proste "przelewy".
    jest jeszcze coś co sie nazywa monay order.
    Idziesz na pocztę wpłacasz kasę, dostajesz papierek i ten papierek wysyłasz
    gościowi. On idzie na poczte i zamienia go na gotówkę.
    Bardziej popularne niż czeki osobiste, bo poczta gwarantuje ci, że kasa w
    postaci gotówki na pewno u nich jest i na pewno za money order dostaniesz
    gotówkę do ręki. Po wpisaniu nazwiska adresata nikt inny go nie zrealizuje,
    więc kradzieże tez nie wchodzą w grę.

    Możesz jeszcze pójść do banku i na miejscu zlecić wire transfer czyli
    przelew elektroniczny.
    kosztuje zwykle kilkanaście dolarów.

    Natomiast naprawdę nie ma potrzeby przesyłania kasy przelewami.
    Doskonale funkcjonuje polecenie zapłaty, firmy same sobie ściągają kasę z
    konta.
    Albo płaci się rachunki podając numer karty kredytowej i firmy obciążają
    rachunek karty.
    Niewiele jest momentów, w którym musisz cos gdzieś komus zapłacić inaczej
    niż opłata za rachunek.
    A jeśli już to paypal wypełnia tą lukę.
    Aha, kartę kredytową spłacasz wysyłając czek do banku. :) Chociaż w zasadzie
    wiekszość banków ma już dostep przez internet gdzie możesz podac nr rachunku
    bankowego i sami sobie ściągną.

    > P.S. Piątkowe czeki u bossa to powiedzmy nie mają wyraźnych wad,
    > przynajmniej dopóki się cotygodniowego jeżdżenia z czekiem do banku
    > nie uważa za problem.

    Można wysłac poczta, albo zlecić od razu przelew na konto.

    > Natomiast jak odbywają się rozliczenia między
    > przedsiębiorcami? Kupuję towar za $100k i co wtedy? Walizka z dolarami,
    > jak na filmach? Czek na 100k?

    przelewy jako takie jak najbardziej istnieją, ale nie są za darmo, ani za
    grosze.
    Firmy oczywiście z nich korzystaja, ale dla pospolitego luda to po prostu
    nie jest potrzebne skoro karta kredytowa robi za wszystko.
    W USA bardzo łatwo jest obciążyć czyjśc rachunek, więc jego numer jest
    strzeżony równie pilnie jak u nas pin do karty.
    Pytanie się kogoś u numer rachunku bankowego do popełnienie grubej gafy.
    Upublicznienie np. czeku który dostałes od kogoś w ramach zapłaty jest w
    wielu stanach karane.
    A, spotkałem się raz z czymś takim jak przelew.
    Należało go złożyc na 5 dni do przodu.
    Kasa i owszem 5 dni przed terminem płatności zniknęła z konta. Została
    przelana "gdzieś" tam.
    Po czym adresat w ciągu tych 5 dni dostał do domu papierowy czek do
    zrealizowania od firmy która pośredniczyła w tym "przelewie".
    Ameryka nie jest 100 lat do przodu, Ameryka nie jest tez 100 lat za
    murzynami. Ameryka jest po prostu 100 lat w bok.