    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Siła waluty a eksport
    Date: Thu, 15 Sep 2011 14:06:36 +0200

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2011-09-15_9:17
    próbuje wycofać sie "na upatrzone pozycje" dokonując
    reinterpretacji stwierdzeń oczywistych w kierunku nieoczywistych :-)
    A robi to tak:

    > gdzie jest napisane, że "silna waluta jest *przyczyną* silnego
    > eksportu"? Ja tam widzę tylko argumenty, że silna i stabilna

    Zwyczajnie. A gdybym zakładał że wycofując się Polemista będzie
    czepiać się szczegółów to napisałbym:
    "I wysnuwa z tego wniosek, że to silna waluta jest jedną z
    *przyczyn* silnego eksportu. No żesz ty..."
    Twierdzę, że nie zmienia to faktu, że to bzdura.

    > Nie. "Mocna waluta nie jest niekorzystna dla eksportu".

    Hm, dalej nie do obrony. Mamy jeszcze problem z kwantyfikatorem.
    Stwierdzenie "wzmocnienie waluty jest szkodliwe dla eksportu"
    zawiera domyślnie kwantyfikator ogólny (bo dotyczy procesów
    powtarzalnych, ale jednak). Czyli cała teza powinna brzmieć
    "wzmocnienie waluty *zawsze* jest szkodliwe dla eksportu".
    Po zaprzeczeniu "wzmocnienie waluty *niekiedy* nie jest szkodliwe
    dla eksportu".

    I na takie stwierdzenie przystaję. Ale napisałeś "mocna waluta nie
    jest niekorzystna dla eksportu" co niestety nie zgadza się z
    powyższym. Mogłeś napisać "*niekiedy* mocna waluta nie jest
    niekorzystna dla eksportu" - z tym bym się zgodził.

    > tak właśnie sądzę,

    Ja bym nie twierdził, że oni są głupi... ;-)

    > choć być może chodzi im tylko o to, żeby ten
    > "peak" spłaszczyć i skrócić, bo sądzą, że mógłby on trochę
    > "popsuć" w krótkim okresie (zanim produkcja dostosowałaby się
    > do zmienionych cen: niższych importu i wyższych eksportu).

    A z tym zgodzić się mogę bez problemu! :-)
    I nawet jest to pewne, jako że podobne interwencje (znaczy:
    państwa przeciwko wzmacnianiu się własnej waluty) już bywały i
    niezmiennie kończyły się w *długim* okresie _fatalnie_ :-)

    Pozdr.

    witrak()