  • 1. Data: 2004-08-02 18:26:08
    Temat: Pytanie dot. prawa bankowego
    Od: Jancio <j...@p...fm>

    Witam Grupowiczki i Grupowiczów,

    Mam pytanie dotyczące następującej sytuacji:
    Mam rachunek w banku A, a moja koleżanka w banku B. Robię przelew ze
    swojego konta na jej. Czy mogę dowiedzieć się w banku B (w którym nie
    mam żadnego rachunku), kiedy dyspozycja (przelew) z mojego konta zostal
    zaksięgowany (wpłynął) na jej rachunek. Moj bank A moze podac mi jedynie
    informację dot. daty wyjścia środkow.
    Będę bardzo wdzięczna za odpowiedzi, zwlaszcza te zawierające wskazanie
    podstawy prawnej, na ktorą moglabym się powołać, zwacając się do banku B
    o powyższą informację.
    Dodam, że jest to kwestia sporna o odsetki ;) Załóżmy, że spłacam owej
    koleżance dług. Miałam zapłacić jej 10 dnia, środki ode mnie wyszły 5, a
    ona twierdzi, że na jej konto wpłynęły dopiero 15.
    Pozdrawiam
    Ania

  • 2. Data: 2004-08-02 18:40:30
    Temat: Re: Pytanie dot. prawa bankowego
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Mon, 02 Aug 2004 18:26:08 GMT, Jancio <j...@p...fm> wrote:

    >Dodam, że jest to kwestia sporna o odsetki ;) Załóżmy, że spłacam owej
    >koleżance dług. Miałam zapłacić jej 10 dnia, środki ode mnie wyszły 5, a
    >ona twierdzi, że na jej konto wpłynęły dopiero 15.

    skoro to ona domaga się odsetek, to niech pokaże Ci wyciąg bankowy
    stwierdzający opóźnienie.
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2004-08-02 19:15:10
    Od: Jancio <j...@p...fm>

    Jarek Andrzejewski wrote:

    > skoro to ona domaga się odsetek, to niech pokaże Ci wyciąg bankowy
    > stwierdzający opóźnienie.

    Dzięki za odpowiedź :)
    Chyba jednak muszę uscislic problem, poniewaz niestety sprawa wygląda
    dokladnie odwrotnie:
    Zawarłam z koleżanką Alą umowe, że co miesiąc na jej konto przeleje 10
    zł, które ona przekaze nieposiadającej rachunku kolezance Oli. W
    sytuacji gdyby owych pieniędzy Oli nie przekazala, mam prawo zgodnie z
    naszą umową zażądać od Ali odsetek naliczonych _od dnia wplywu pieniędzy
    na jej konto_ do dnia ich zwrotu na moje konto. W interesie Ali nie lezy
    podanie mi tej daty, poniewaz uniemozliwia mi to naliczenie umownych
    odsetek i dochodzenie należności. Czy w tej sytuacji, będąc dysponentką
    przelewu na konto Ali, nie mogę sprawdzić w jej banku, kiedy pieniądze
    wpłynęły na jej rachunek?
    pozdrawiam
    Ania

  • 4. Data: 2004-08-02 19:17:37
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    >przelewu na konto Ali, nie mogę sprawdzić w jej banku, >kiedy pieniądze
    wpłynęły na jej rachunek?

    Z jakiego banku przelewales Ty pieniadze?
    Bank realizuje platnosc najpozniej w ciagu 3 dni roboczych (zazwyczja miesci
    sie w dwoch, albo nawet tego samego dnia przekazuje kase). Dlatego kolezanka
    sciemnia raczej, a dowiedziec sie w jej banku raczej nie masz szans.

  • 5. Data: 2004-08-02 19:24:23
    Od: Jancio <j...@p...fm>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Z jakiego banku przelewales Ty pieniadze?

    Nazwy banków nie mają najmniejszego znaczenia. Istotne jest znalezienie
    podstawy prawnej do ustalenia daty wpływu środków, które ja (umownie
    "ja") przelalam na konto kogoś, z kim zostala zawarta umowa z takim
    zapisem, o ktorym bylo wczesniej.

> [...]
    > sie w dwoch, albo nawet tego samego dnia przekazuje kase). Dlatego kolezanka
    > sciemnia raczej, a dowiedziec sie w jej banku raczej nie masz szans.

    "kolezanka" to tez okreslenie zastepcze. Możesz sobie wstawić "firma",
    "pośrednik", "podmiot" itp. Konieczne jest ustalenie daty, kiedy
    otrzymali srodki - żeby naliczyć odsetki zgodnie z umową.

    pozdrawiam
    Ania

  • 6. Data: 2004-08-02 19:31:56
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Mon, 02 Aug 2004 19:15:10 GMT, Jancio <j...@p...fm> wrote:

> [...]
    >na jej konto_ do dnia ich zwrotu na moje konto. W interesie Ali nie lezy
    >podanie mi tej daty, poniewaz uniemozliwia mi to naliczenie umownych

    skoro wiąże Was umowa, to być może sąd zmusi ją do tego. Albo zażądaj
    odsetek od następnego dnia roboczego po wysłaniu przelewu.

    >odsetek i dochodzenie należności. Czy w tej sytuacji, będąc dysponentką
    >przelewu na konto Ali, nie mogę sprawdzić w jej banku, kiedy pieniądze
    >wpłynęły na jej rachunek?

    IMHO nie, bo bank Ali nie ma podstaw, aby podać Ci informacje na temat
    jej rachunku.
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 7. Data: 2004-08-02 19:57:49
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Mon, 02 Aug 2004 21:31:56 +0200, Jarek Andrzejewski
    <j...@d...com.pl> wrote:

    >IMHO nie, bo bank Ali nie ma podstaw, aby podać Ci informacje na temat
    >jej rachunku.

    Bankowi wrecz nie wolno udzielic takiej informacji - naruszylby
    tajemnice bankowa i kolezanka Ala (np. bedaca z toba w zmowie ;))
    moglaby domagac sie odszkodowania.
    Skoro zawarles sobie taka dziwna umowe, to trzeba bylo w niej
    zastrzec, ze kolezanka Ala zobowiazuje sie do udokumentowania daty
    wplywu na konto (np. poprzez pokazanie wyciagu bankowego).

    G.

  • 8. Data: 2004-08-03 07:02:19
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Jancio wrote:
    > Dodam, że jest to kwestia sporna o odsetki ;) Załóżmy, że spłacam owej
    > koleżance dług. Miałam zapłacić jej 10 dnia, środki ode mnie wyszły
    > 5, a ona twierdzi, że na jej konto wpłynęły dopiero 15.

    po co sie klocic o odsetki, nawet za 5 dni
    czy kolezanka ktora ma pretensje ze przelew przyszed o 5 dni za pozno ma ta
    umowe zarejestrowana i oficjalnie udzielila co pożyczki i pobiera od ciebie
    odsetki
    Jesli umowa jest zarejestrowana (pewnie jakies podatki od tego placi) to zaplac
    jej za te 5 dni. Dla przykladu 5 dni od 10tys po 5% to jakies 6,8zl

    Jesli umowa nie jest zgloszona do US to niech kolezanka najpierw ja zarejestruje
    a potem sie upomina - i wtedy grzecznie jej zwroc brakujace odsetki
    *** blad ***

  • 9. Data: 2004-08-03 15:25:33
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    blad wrote:
> [...]
    > a potem sie upomina - i wtedy grzecznie jej zwroc brakujace odsetki

    A co ma rejestracja umowy (w ogóle co to takiego?) do dochodzenia na jej
    podstawie odsetek?

    KG

  • 10. Data: 2004-08-04 00:19:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jancio <j...@p...fm> writes:

> [...]
    > mam żadnego rachunku), kiedy dyspozycja (przelew) z mojego konta
    > zostal zaksięgowany (wpłynął) na jej rachunek.

    Legalnie, to nie.

    > Moj bank A moze podac
    > mi jedynie informację dot. daty wyjścia środkow.

    W takim razie nie da sie tego sprawdzic.

    Natomiast w ogole bank A powinien, najprosciej chyba w trybie
    reklamacji, byc w stanie taka informacje z banku B wydobyc
    i przedstawic swojemu klientowi. Ale to raczej przy znacznych
    sumach (bo tylko wtedy te odsetki wyjda znaczace), a wtedy, zwlaszcza
    w przypadku podejrzen, ze beda klopoty, lepiej uzyc sorbnetu
    lub innej metody szybkiego transferu.
    --
    Krzysztof Halasa