  • 1. Data: 2006-08-02 08:00:51
    Temat: Polskie banki łamią prawo europejskie
    Od: " mimad" <m...@g...pl>

    http://biznes.onet.pl/5,1350450,prasa.html

    Przepisy unijnego rozporządzenia nr 2560/2001, które ma na celu uproszczenie i
    obniżenie kosztów obrotu finansowego między krajami Unii Europejskiej nie są
    stosowane przez polskie banki.

    Obowiązujące w Polsce bezpośrednio rozporządzenie WE nr 2560/2001 z 19 grudnia
    2001 r., które weszło w życie 1 lipca 2003 r., ma na celu uproszczenie i
    obniżenie kosztów obrotu finansowego między krajami Unii. Polskie banki są
    zobowiązanie do przestrzegania tych przepisów, tak samo jak przepisów prawa
    polskiego. I co? I na tym zobowiązaniu się kończy, bo polskie banki, jak za
    czasów PRL, pobierają horrendalne opłaty za przelewy transgraniczne i to nie
    tylko za przelewy do innych krajów Unii, ale również za przelewy przychodzące
    z tych krajów. Rozporządzenie mówi, że opłaty za przelewy między krajami Unii
    nie mogą być wyższe od opłat za przelewy wewnątrz tych krajów.

    Wobec bardzo dynamicznego wzrostu obrotu handlowego Polski z krajami Unii,
    wzrósł automatycznie bardzo poważnie transgraniczny obrót finansowy, co
    spowodowało, że polskie banki, dosłownie zdzierając skórę z przedsiębiorców,
    zarabiają krocie tylko na samych tych opłatach.

    Banki poważnie szkodzą w ten sposób polskiej gospodarce, bowiem polscy
    przedsiębiorcy muszą wkalkulowywać te zbójeckie opłaty bankowe w ceny towarów
    i usług, co powoduje znaczne zmniejszenie ich konkurencyjności na rynkach
    Unii. Zagraniczni kontrahenci, którym polskie banki urywają z przekazywanych
    do Polski płatności spore, zupełnie nieprzewidywalne kwoty, szukają dostawców
    w innych krajach, w których banki nie prowadzą takiego rozboju gospodarczego
    jak w Polsce.

    Oczywiście banki mają zawsze coś na wytłumaczenie ich postępowania, ale są to
    tylko bardzo naciągane wybiegi prawne, niemające nic wspólnego ani ze zdrowym
    gospodarczym rozsądkiem, ani z duchem i celem cytowanego wyżej rozporządzenia.
    Banki posługują się też często argumentem niespełnienia warunków formalnych
    polecenia przelewu, wykorzystując tu niewiedzę polskich przedsiębiorców,
    zamiast im doradzać. Warunkiem bowiem działania rozporządzenia 2560/2001 w
    odniesieniu do opłat za przelewy jest dopełnienie wszystkich formalnych
    wymogów tzw. standardowego przelewu europejskiego, a jest ich w sumie tylko
    pięć i tak:

    &#8226; podanie numeru konta beneficjenta wg standardu IBAN (International Bank
    Account Number),

    &#8226; podanie kodu identyfikacyjnego banku beneficjenta wg standardu BIC (Bank
    Indentifier Code), zwanego również BIC-SWIFT,

    &#8226; kwota przelewu nie może przekraczać 50 000 euro (granica ta obowiązuje
    dopiero od dnia 1 stycznia 2006 r. - wcześniej było to tylko 12 500 euro),

    &#8226; kwota przelewu musi być podana w euro,

    &#8226; kraj, do którego dokonywany jest przelew, musi być objęty cytowanym wyżej
    rozporządzeniem, a są to następujące kraje: Belgia, Dania, Estonia, Finlandia,
    Francja, Guyana Francuska, Gibraltar, Grecja, Gwadelupa, Irlandia, Islandia,
    Włochy, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Martynika, Holandia,
    Norwegia, Austria, Polska, Portugalia, Réunion, Szwecja, Słowacja, Słowenia,
    Hiszpania, Czechy, Węgry, Wielka Brytania z Północną Irlandią, Cypr.

    Wiele zależy również od tego, jak się wypełni pola polecenia przelewu
    dotyczące kosztów bankowych. Istnieją tu praktycznie trzy zasadnicze
    możliwości. Pierwsza jest obciążeniem każdej strony przelewu (zleceniodawcy i
    beneficjenta) kosztami własnego banku, tzw. tryb share. Druga to obciążenie
    zleceniodawcy wszelkimi kosztami obu banków, tzw. tryb our. Trzecia, to
    obciążenie beneficjenta wszelkimi kosztami obu banków, tzw. tryb ben.
    Zagraniczni kontrahenci, przelewający płatności do Polski, najczęściej
    korzystają z trybu ben albo share, co powoduje, że polski beneficjent
    otrzymuje kwotę solidnie okrojoną przez polski bank, bo koszty banku
    zagranicznego zleceniodawcy są z reguły znikome albo wręcz zerowe. Przy rzadko
    stosowanym przez zagranicznych zleceniodawców trybie our są oni obciążani
    wysokimi opłatami pobieranymi przez polskie banki, ale mają przynajmniej
    pewność, że cała zadysponowana kwota, najczęściej kwota faktury, dotrze do
    polskiego beneficjenta.

    Przy przelewach z Polski rzecz ma się odwrotnie, ale jakby tego nie obracał,
    wygranym jest zawsze polski bank, bo zagraniczne banki za przychodzące
    przelewy najczęściej nie pobierają w ogóle żadnych opłat, jak to jest np. w
    Niemczech.

    Czas najwyższy, żeby minister finansów z jednej strony i mister
    sprawiedliwości z drugiej strony zadbali wreszcie o to, żeby polskie banki nie
    łamały prawa europejskiego i nie obławiały się nielegalnie na koszt
    przedsiębiorców. Inaczej może się to skończyć bardzo bolesną dla Polski
    interwencją Komisji Europejskiej, nie mówiąc już o gniewie przedsiębiorców, z
    którym też trzeba się liczyć. A swoją drogą trzeba byłoby zbadać, czy nie
    należałoby tego procederu sklasyfikować jako oszustwo i nie zawiadomić o tym
    właściwych prokuratur.

  • 2. Data: 2006-08-02 08:33:29
    Temat: Re: Polskie banki łamią prawo europejskie
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    mimad wrote on 2006-08-02 10:00:
> [...]
    > z tych krajów. Rozporządzenie mówi, że opłaty za przelewy między krajami Unii
    > nie mogą być wyższe od opłat za przelewy wewnątrz tych krajów.
    Tylko, że autor artykułu zapomniał dodać, że rozporządzenie mówi, że
    przelewy transgraniczne w euro mają nie być droższe niż przelewy krajowe
    w euro!!!! A w Polsce nie wiem, czy można ot tak sobie przelać euro z
    jednego banku do drugiego bez przewalutowania :-).

    http://tinyurl.com/ky39c
    Pierwszy link, artykuł 3.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 3. Data: 2006-08-02 09:24:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    MrMrooz wrote:

> [...]
    > krajowe w euro!!!! A w Polsce nie wiem, czy można ot tak sobie przelać
    > euro z jednego banku do drugiego bez przewalutowania :-).

    Można. Od wprowadzenia Euroelixiru nie idzie to nawet przez zagraniczne
    banki. Ale nadal jest drogie jak diabli.

  • 4. Data: 2006-08-02 09:37:01
    Od: " mimad" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MrMrooz <m...@s...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > w euro!!!! A w Polsce nie wiem, czy można ot tak sobie przelać euro z
    > jednego banku do drugiego bez przewalutowania :-).

    Kwestia interpretacji. Na pewno przelew transgraniczny musi byc w euro, ale
    zauwaz, ze to rozporzadzenie obejmuje w calosci takze kraje ktore nie
    wprowadzily euro, a "duch rozporzadzenia" jest taki, ze koszt takiego przelewu
    nie moze byc wyzszy niz koszt przelewu wenatrz kraju. Nie zdziwilbym sie,
    jakby to mozna bylo interpretowac jako rownowartosc przelewu krajowego w euro.

    W przypadku przelewow do Polski sprawa wydaje sie byc prosta:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=346

    Czyli bank w Polsce nie ma prawa pobierac kosztow za przelew przychodzacy z UE
    przy spelnionych warunkach.

    Co ciekawe, to rozporzadzenie dotyczy tez operacji za pomoca kart platniczych.

  • 5. Data: 2006-08-02 10:09:04
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    Użytkownik " mimad" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wprowadzily euro, a "duch rozporzadzenia" jest taki, ze koszt takiego
    > przelewu nie moze byc wyzszy niz koszt przelewu wenatrz kraju.

    Koszt takiego przelewu nie może być wyższy niż koszt przelewu w euro
    wewnątrz kraju.
    "Przelewu w euro" i nie ma tu miejsca na interpretacje

    > Nie
    > zdziwilbym sie, jakby to mozna bylo interpretowac jako rownowartosc
    > przelewu krajowego w euro.

    Wprost nie wyobrażam sobie takiej intrpretacji.

> [...]
    ory=346
    > Czyli bank w Polsce nie ma prawa pobierac kosztow za przelew
    > przychodzacy z UE przy spelnionych warunkach.

    Nie ma prawa pobrać dodatkowych kosztów gdy za przyjęcie przelewu
    krajowego w euro też nie pobiera. W innym przypadku ma prawo pobrać opłatę
    nie większą niż za przyjęcie krajowego przelewu w euro i niepobieranie
    opłaty w banku niemieckim niczego tu nie zmienia. Bank polski i bank
    niemiecki to dwa różne podmioty uczestniczące w wykonaniu usługi.

    > Co ciekawe, to rozporzadzenie dotyczy tez operacji za pomoca kart
    > platniczych.

    W jakim sensie i w którym fragmencie?
    http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriSe
    rv.do?uri=CELEX:32001R2560:PL:HTML

  • 6. Data: 2006-08-02 10:11:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    " mimad" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> writes:

    > Kwestia interpretacji. Na pewno przelew transgraniczny musi byc w euro,

    Wcale nie musi. Musi byc tylko we wspolnej walucie obu bankow.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2006-08-02 10:46:13
    Od: " mimad" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    K.K. <z...@h...oraz.pl> napisał(a):

    > W jakim sensie i w którym fragmencie?
    > http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriSe
    rv.do?uri=CELEX:32001R2560
    > :PL:HTML

    Artykul 2: definicja platnosci transgranicznych - a) -> ii)

    Artykuł 2

    Definicje

    Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

    a) "płatności transgraniczne" oznaczają:

    i) "transgraniczne przekazy bankowe" będące transakcjami przeprowadzonymi z
    inicjatywy zleceniodawcy poprzez instytucję lub jej oddział w jednym Państwie
    Członkowskim w celu udostępnienia kwoty pieniężnej beneficjentowi w instytucji
    lub jej oddziale w innym Państwie Członkowskim; zleceniodawcą i beneficjentem
    może być ta sama osoba;

    ii) "transgraniczne elektroniczne transakcje płatnicze", którymi są:

    - transgraniczne przekazy środków pieniężnych dokonywane poprzez elektroniczny
    instrument płatności, inne niż te zamawiane i wykonywane przez instytucje,

    - transgraniczne wycofanie gotówki poprzez elektroniczny instrument płatności
    oraz wielokrotnego użytku elektroniczne karty płatnicze w bankomatach i kasach
    automatycznych w pomieszczeniach wystawiającego lub instytucji, która na mocy
    umowy akceptuje instrument płatniczy;

    iii) "czeki transgraniczne" będące czekami papierowymi określonymi w Konwencji
    genewskiej przewidującej jednolite prawa dla czeków z dnia 19 marca 1931 r.
    wystawione na instytucję położoną wewnątrz Wspólnoty i wykorzystywane do
    transakcji transgranicznych wewnątrz Wspólnoty;

    b) "elektroniczny instrument płatności" oznacza instrument płatności ze
    zdalnym dostępem oraz elektroniczną kartę płatniczą, które umożliwiają
    posiadaczowi dokonywanie jednej lub więcej elektronicznych transakcji płatniczych;

    c) "instrument płatności ze zdalnym dostępem" oznacza instrument umożliwiający
    jego posiadaczowi dostęp do środków posiadanych na koncie w instytucji, dzięki
    czemu płatność może zostać dokonana na rzecz beneficjenta oraz normalnie
    wymaga kodu identyfikacji osobowej i/lub jakiegokolwiek innego podobnego
    dowodu tożsamości. Instrumenty płatności ze zdalnym dostępem obejmują w
    szczególności karty płatnicze (zarówno kredytowe, debetowe, debetowe z
    odroczoną płatnością, jak i karty rozliczeniowe), a także karty do
    zastosowania w bankowości telefonicznej i typu home-banking. Definicja ta nie
    obejmuje transgranicznych przekazów bankowych;

    d) "instrument pieniądza elektronicznego" oznacza instrument płatności
    wielokrotnego użytku, zarówno kartę z zapisanymi wartościami, jak i pamięć
    komputerową, na której jednostki wartości są elektronicznie przechowywane;

    e) "instytucja" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która prowadząc
    działalność gospodarczą, wykonuje płatności transgraniczne;

    f) "opłaty nałożone" oznaczają każdą opłatę nałożoną przez instytucję i
    bezpośrednio związaną z transgranicznymi transakcjami płatności w euro.

  • 8. Data: 2006-08-02 10:52:07
    Od: " mimad" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał(a):

    > Wcale nie musi. Musi byc tylko we wspolnej walucie obu bankow.

    Musi. "Niniejsze rozporządzenie stosuje się do płatności transgranicznych w
    euro do kwoty 50000 EUR wewnątrz Wspólnoty."

  • 9. Data: 2006-08-02 11:42:18
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    mimad wrote on 2006-08-02 12:52:
    > Musi. "Niniejsze rozporządzenie stosuje się do płatności transgranicznych w
    > euro do kwoty 50000 EUR wewnątrz Wspólnoty."
    To oznacza jedynie, że przelew w innej walucie niż EUR lub w EUR ale >
    50k E nie podlega pod to rozporządzenie.

    Michał M