  • 1. Data: 2022-05-19 11:45:11
    Temat: Re: Polski import z Rosji bije rekordy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 May 2022 16:23:06 +0200 (GMT+02:00), Eneuel wrote:
    > Ponad 12 mld zł w samym marcu.
    > https://businessinsider.com.pl/gospodarka/polski-imp
    ort-z-rosji-bije-rekordy-ponad-12-mld-zl-w-samym-mar
    cu/x09q44s

    > Ponad 1/3 to ropa naftowa DObajtka?...

    Troche dziwne, bo przeciez mielismy sie od ropy uniezalezniac,
    ale moze i tak.

    Albo to ilosci zakontraktowane wczesniej, albo faktycznie szybkie
    dostawy przed sankcjami.
    Ewentualnie to platnosci za rope sprzed 3 miesiecy ... no i mozliwe,
    ze wysoka kwota wynika ze wzrostu kursu dolara.

    Niby tam pisze, ze ropy sprowadzilismy 12% wiecej niz w lutym,
    oraz 65% wiecej niz rok temu, ale ja bylbym ostrozny w interpretacji.

    Natomiast osobna sprawa ... jak wprowadzamy embargo na ruskie paliwa,
    to musimy kupic gdzie indziej. Gieldowa cena ropy rosnie ... i Rosja
    wiecej zarabia na mniejszych ilosciach.

    A paradoksalnie Putin mogl tym rublowym dekretem sobie zaszkodzic,
    bo niektorzy teraz stwierdzą, ze nie mogą kupic, to nie kupia.

    J.

  • 2. Data: 2022-05-19 15:47:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Natomiast osobna sprawa ... jak wprowadzamy embargo na ruskie paliwa,
    > to musimy kupic gdzie indziej. Gieldowa cena ropy rosnie ... i Rosja
    > wiecej zarabia na mniejszych ilosciach.

    Wątpliwe, raczej zarobi pośrednik, natomiast obie strony stracą.
    Z tym, że tak normalnie, to jednak (znacznie) więcej powinien stracić
    sprzedawca. Przy ropie może być jednak problem z lokalizacją.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2022-05-19 21:22:40
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    W dniu 19.05.2022 o 15:47, Krzysztof Halasa pisze:

    > Wątpliwe, raczej zarobi pośrednik, natomiast obie strony stracą.
    > Z tym, że tak normalnie, to jednak (znacznie) więcej powinien stracić
    > sprzedawca. Przy ropie może być jednak problem z lokalizacją.

    Jeżeli Neste i Reuters dobrze podają to ropa z Rosji (Urals) chodzi o
    ponad 30% mniej niż Brent:
    https://www.neste.com/investors/market-data/urals-br
    ent-price-difference
    A to by oznaczało, że Rosja sprzedaje ropę w cenach zbliżonych do tych
    przed rozpoczęciem wojny (przed wojną różnica to pojedyncze procenty). I
    cały dodatkowy zysk ze wzrostu cen ropy zbiera konkurencja.
    Wolumen jest nieznany pewnie. Bo co jakiś czas pokazują się dane o tym,
    że Rosja sprzedaje więcej ropy niż przed wojną a po paru dniach
    informacje o tym, że magazyny w Rosji pełne, tankowce pełne i kłopot ze
    sprzedażą.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 4. Data: 2022-05-20 10:42:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 May 2022 21:22:40 +0200, Zdzichu500 wrote:

    > Jeżeli Neste i Reuters dobrze podają to ropa z Rosji (Urals) chodzi o
    > ponad 30% mniej niż Brent:
    > https://www.neste.com/investors/market-data/urals-br
    ent-price-difference

    A jest juz osobna kategoria gieldowa na rosyjska rope?

    > A to by oznaczało, że Rosja sprzedaje ropę w cenach zbliżonych do tych
    > przed rozpoczęciem wojny (przed wojną różnica to pojedyncze procenty).

    Tylko na ile sie orentuje, to Rosja duzo ropy sprzedawala na dluzsze
    kontrakty, dajac jakis tam upust od srednich cen gieldowych.
    I wydaje mi sie, ze ten upust byl dosc spory, choc pozostaje tajny.

    > I cały dodatkowy zysk ze wzrostu cen ropy zbiera konkurencja.

    Na czym nam zalezy, lub nie.
    Biorac pod uwage, ze ceny wzrosly, to raczej nie :-)

> [...]
    > że Rosja sprzedaje więcej ropy niż przed wojną a po paru dniach
    > informacje o tym, że magazyny w Rosji pełne, tankowce pełne i kłopot ze

    IMO - tj tzw "chciejstwo". Jak dziennikarz chce cos napisac,
    to pretekst zawsze znajdzie :-)

    Fakt, ze Europa byla znaczącym odbiorcą, przez rurociagi,
    jak my nie odbieramy, to sie zaczyna klopot, bo niekoniecznie
    maja inne rurociagi, porty, tankowce ... no i chetnych klientow.

    J.

  • 5. Data: 2022-05-20 23:01:35
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 20.05.2022 o 10:42, J.F pisze:

    > A jest juz osobna kategoria gieldowa na rosyjska rope?

    Dlaczego już? Od dawna jest, jak na każdą inną. W Europie mamy
    najpopularniejszą ropę Brent z Morza Północnego. W USA mają WTI. Różnica
    w cenie niewielka. A rodzajów jest przecież więcej. Rosyjska Urals ma
    dużo więcej siarki niż średnia więc nie każda rafineria da radę przetworzyć.

    > Tylko na ile sie orentuje, to Rosja duzo ropy sprzedawala na dluzsze
    > kontrakty, dajac jakis tam upust od srednich cen gieldowych.
    > I wydaje mi sie, ze ten upust byl dosc spory, choc pozostaje tajny.

    Żeby sprzedać długoterminowo pewnie dawali. Ale ile i z jakim upustem to
    się nie dowiemy. Wiadomo jedynie, że na rynku spot (czyli na teraz) dają
    ponad 30% rabatu względem innych dostawców.

    > Fakt, ze Europa byla znaczącym odbiorcą, przez rurociagi,
    > jak my nie odbieramy, to sie zaczyna klopot, bo niekoniecznie
    > maja inne rurociagi, porty, tankowce ... no i chetnych klientow.

    Chiny importują niewiele swojej ropy z Rosji. Podobno już wymusili
    podpisanie nowego kontraktu w Juanach (dotychczasowy w Euro):
    https://businessinsider.com.pl/gospodarka/chiny-kupu
    ja-rosyjskie-surowce-w-juanach-to-pierwszy-taki-przy
    padek-od-nalozenia/p33g30y
    Chyba proces wasalizacji Rosji przez Chiny znacznie przyspieszył.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu