  • 1. Data: 2009-05-19 05:06:41
    Temat: Polbank anuluje aneksy kredytowe
    Od: Schliesky <t...@m...pl>

    http://biznes.onet.pl/5,1557736,prasa.html

    Miło, czyż nie?

    Polbank EFG poddał się presji klientów. Zamierza całkowicie wycofać się
    z pomysłu aneksowania umów. Anuluje też podpisane już załączniki --
    dowiedziała się GP.

    Wczoraj Polbank nieoczekiwanie anulował aneksy do umów kredytowych
    (chodzi o kredyty hipoteczne), które podwyższały koszt kredytu i
    wysokość pojedynczych rat. Jeszcze w ubiegłym tygodniu bank stał na
    stanowisku, że podpisane aneksy wciąż obowiązują.

    -- Zdecydowaliśmy się na anulowanie wszystkich aneksów do umów kredytów
    hipotecznych podpisanych w związku ze wzrostem kwoty zadłużenia,
    spowodowanym deprecjacją złotego. Od środy zaczniemy się kontaktować ze
    wszystkimi zainteresowanymi osobami i przywrócimy im warunki, jakie
    miały przed podpisaniem wspomnianych aneksów -- powiedział GP Paweł
    Maliszewski, dyrektor marketingu Polbanku EFG.

    Sprawa dotyczy ponad tysiąca spośród prawie 32 tys. tysięcy klientów
    Polbanku, którzy zdecydowali się na kredyty hipoteczne w tym banku. W
    marcu w z związku z osłabieniem złotego Polbank EFG rozpoczął rozmowy z
    grupą klientów, których kredyt znacznie przekroczył kwotę 100 proc.
    wartości zabezpieczającej go nieruchomości. Proponował im ustanowienie
    dodatkowego zabezpieczenia, częściową spłatę kredytu lub czasowe
    podwyższenie marży kredytu.

    -- To nie była propozycja, raczej żądanie. Przedstawiciel banku dał mi do
    zrozumienia, że gdybym nie zgodziła się na nowe warunki, Polbank może
    wypowiedzieć umowę -- mówi czytelniczka, która zgodziła się na
    podwyższenie marży banku i podpisała aneks do umowy.

    W niektórych przypadkach marża banku -- a więc koszt samego kredytu --
    wzrosła o ponad 2 pkt proc. W przypadku kredytu w wysokości 150 tys. CHF
    wiąże się to z podwyższeniem kredytu o nawet 100 tys. zł (aneksy
    dotyczyły głównie kredytów we frankach).

    Jak przekonywał Kazimierz Stańczak, dyrektor generalny Polbanku,
    konieczność aneksowania umów wynikała bezpośrednio z tzw. rekomendacji S
    Komisji Nadzoru Finansowego, a także z umowy kredytu hipotecznego.
    Problem w tym, że Polbank jako oddział greckiego Eurobanku EFG,
    działający na podstawie tamtejszej licencji bankowej, nie musi się
    stosować do wytycznych polskiego nadzoru. Podobnie zamieszanie
    zinterpretowała sama KNF, przypomniał jednak, że w momencie podpisywania
    umowy bank powinien uwzględnić w analizach niestabilność kosztów
    pozyskiwania finansowania akcji kredytowej oraz przygotować się na taką
    ewentualność. Nieoficjalnie szef nadzoru Stanisław Kluza zasugerował też
    Polbankowi wycofanie się renegocjacji zawartych już umów kredytowych. 30
    marca bank zrezygnował z indeksowania umów.

    -- Działaliśmy zgodnie z obowiązującymi rekomendacjami KNF. Jednak w
    związku z interpretacjami tych przepisów, które pojawiły się w ostatnich
    dniach, poprosiliśmy Komisję o oficjalną ich wykładnię -- tłumaczył wtedy
    Kazimierz Stańczak.

    To, że bank zaprzestał rozmów w sprawie negocjacji, to jedno. Długo
    jednak nie chciał anulować podpisanych już aneksów. Z naszych informacji
    wynika, że problem dotyczy około tysiąca osób.

    Satysfakcji ze zmiany stanowiska Polbanku nie kryje KNF.

    -- Uważamy, że niewłaściwe jest wykorzystywanie przez banki obecnych
    warunków panujących na rynku do zwiększania rentowności kosztem
    klientów, np. poprzez podwyższanie marż czy rozszerzanie spreadów przy
    kredytach walutowych. Informowaliśmy o tym w marcu, tuż po tym, gdy
    dotarły do nas sygnały od klientów zaniepokojonych działaniami banków.
    Nasza interwencja przyniosła oczekiwany skutek -- powiedziała nam Marta
    Chmielewska-Racławska z KNF.

    Jak przypomniała, przepisy zabraniają jednak KNF ingerowania w
    indywidualne umowy.

    --
    Pozdrawiam, *Schliesky*
    email: schliesky at gmail

  • 2. Data: 2009-05-19 05:16:46
    Temat: Re: Polbank anuluje aneksy kredytowe
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Schliesky" <t...@m...pl> wrote in message

> [...]
    > sygnały od klientów zaniepokojonych działaniami banków. Nasza interwencja
    > przyniosła oczekiwany skutek -- powiedziała nam Marta

    A ma ktos maila do Pani Marty? Uwazam, ze banki probuja wykorzystywac obecna
    sytuacje i narzucaja klientom zbyt wysoka marze, bo obecnie jest ona
    kilkukrotnie wyzsza niz jeszcze kilkanascie m-cy temu... ;)

    > Jak przypomniała, przepisy zabraniają jednak KNF ingerowania w
    > indywidualne umowy.

    Czyli mowiac wprost KNF dzialal niezgodnie z prawem, dopuszczajac sie
    szantazu - 'jesli nie postapicie z naszymi oczekiwaniami to przeprowadzimy
    kontrole'.

    MK

  • 3. Data: 2009-05-19 05:56:49
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > obecna sytuacje i narzucaja klientom zbyt wysoka marze, bo obecnie
    > jest ona kilkukrotnie wyzsza niz jeszcze kilkanascie m-cy temu... ;)

    Niektórzy nie rozróżniaja dobrowolnego przystąpienia do nowej umowy, a
    zmuszaniem do zmiany warunków *starej, już podpisanej*.
    Oczywiście szanujemy ich.

    KJ

    --
    EMACS = Emacs Manuals Are Cryptic and Surreal

  • 4. Data: 2009-05-19 14:25:49
    Od: m...@i...pl

    On 19 Maj, 07:56, k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) wrote:

    > Niektórzy nie rozróżniaja dobrowolnego przystąpienia do nowej umowy, a
    > zmuszaniem do zmiany warunków *starej, już podpisanej*.
    > Oczywiście szanujemy ich.

    Niektorzy maja problemy ze zrozumiemim czym jest umowa i takim musi
    pomagac panstwo. Szanujemy ich i placimy zeby sie panstwo opiekowalo
    niezaradnymi :).

    MK

  • 5. Data: 2009-05-19 15:04:02
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 19 Maj, 07:16, "MK" <m...@i...pl> wrote:

    > Czyli mowiac wprost KNF dzialal niezgodnie z prawem, dopuszczajac sie
    > szantazu - 'jesli nie postapicie z naszymi oczekiwaniami to przeprowadzimy
    > kontrole'.

    Jesli bank nie miał nic za uszami, to co mu zrobią kontrole ?

  • 6. Data: 2009-05-19 15:16:29
    Od: Maverick <m...@p...fm>

    szczurwa wrote:

    > Jesli bank nie miał nic za uszami, to co mu zrobią kontrole ?

    Nie ma ludzi niewinnych, sa tylko źle przesluchani.

    ;)

    --
    Regards,
    Maverick

  • 7. Data: 2009-05-19 16:18:03
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "szczurwa" <s...@g...com> wrote in message
    z.googlegroups.com...

    > Jesli bank nie miał nic za uszami, to co mu zrobią kontrole ?

    Przede wszystkim dezorganizuja prace. Nie wie tego ten kto nie przeszedl...

    MK