    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Płatność kartą "na podpis"
    Date: Tue, 08 Sep 2009 14:01:28 +0200
    <m...@i...localdomain> <p...@r...org>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Po pierwsze to polska ustawa, więc inne kraje mnie nie obchodzą.

    Karty sa miedzynarodowe, Polak placi za granica ale ustawa go (powinna)
    dotyczyc. De facto podpis ani PIN nie sa wymagane. Ustawa moze to
    potwierdzic albo bujac w oblokach, innej opcji nie ma.

    > Po drugie: uważam, że złożenie w takim przypadku (jeśli transakcja
    > została dokonana w Polsce) reklamacji jest całkiem zasadne. Nb. większość
    > znanych mi regulaminów karcianych mówi o sposobach potwierdzenia
    > operacji.

    Tzn. mowia o tym, ze transakcja bez PINu i podpisu z fizyczna obecnoscia
    jest niewazna? Jakis przyklad takiego regulaminu?

    > Mniemam, że jest to przepisane z jakiejś dyrektywy ;-) będzie ciężko.

    Mam wrazenie ze (akurat to) nie z dyrektywy, tylko pod dyktando kogos,
    kto mniej wiecej wiedzial jak to dziala. Tyle ze miedzy "wiedza jak cos
    obecnie dziala" oraz litera prawa powinno byc jeszcze nieco miejsca na
    np. wyobraznie, bo rzeczywistosc nie jest stala.
    Inne rzeczy takze zostaly zmienione (w porownaniu do wzorcow) i to
    z lepszym skutkiem, przypuszczalnie ze wzgledu na wieksza swiadomosc
    w tamtym zakresie.

    > To jest miernik staranności posiadacza karty oraz odpowiedzialności za
    > naruszenie zasad BHP.

    Ale przeciez mialy nie obciazac. To jak to, klienta obciazaja
    transakcje tylko przez niego podpisane, ale juz np. bandyta, ktoremu
    ten musial dac karte, moze sie nie podpisywac i klient takze bedzie
    obciazony (pomijam kwote)?
    Podejrzana sprawa.
    --
    Krzysztof Halasa