    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Sun, 20 Aug 2023 09:18:22 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Płacenie za granicą.
    From: Kris <k...@g...com>

    piątek, 18 sierpnia 2023 o 13:21:46 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
    > Po wielu latach przerwy w końcu miałem okazję przetestować płacenie za granicą.
    > W niewielkim zakresie, bo wyjazd z biurem, więc wydaliśmy w sumie 102,5 euro ;>
    > Z tego 101 gotówką - jako że testowanym krajem była Albania, kraj postawiony na
    głowie
    > (choć członek NATO i kandydat do UE) - tam można się wszystkiego spodziewać,
    > np. "hotel na uboczu, bez sąsiadów" - może się wydawać, że będzie cicho, ale w
    Albanii
    > to może też oznaczać, że nie ma sąsiadów, którzy będą narzekać na nocne hałasy,
    > więc samemu można robić "muzykę na żywo" (angielskie, a nawet polskie "hity" - np.
    > "oczy zielone" - śpiewane przez albańskie zespoły) np. do 23:40.
    > I to na pełnym wzmocnieniu - prądem próbowali nadrobić braki w wykonaniu,
    > no cóż, nasycone ucho już fałszowania nie wychwyci...
    > Więc tak to jest dopłacić za pokój z widokiem na morze (widok rzeczywiście rewela,
    fantastyczne zachody słońca oraz burza z piorunami między chmurami)
> [...]

    bym
    > się nie doczekał, tak jak do zgłoszonego popsutego sejfu), żarcie pierwsza klasa,
    > ładna plaża z leżakami dla wszystkich pokoi - byle nie brać od frontu,
    > jeśli nie chce się uciekać do zamknięcia balkonu (ale słychać nadal) i spania przy
    klimie
    > (która nawet ustawiona na 27 stopni dmucha zimnem - nie mam pojęcia, gdzie miał
    czujnik temperatury,
    > gógiel pokazywał temperatury nocą ok. 20 stopni - i mniej więcej tyle było).
    > Jak ktoś chce to mogę hotel na priv polecić, gdyby nie te hałasy (no i jeszcze
    trzaskające z siłą wystrzału - a jak był przeciąg, to armatniego - drzwi - nie wiem,
    kto ustawiał te samozamykacze, ale pewnie albańczycy - windy też były albańskie i
    działały totalnie wg zasady "awasz, awasz") to by było 100%,
> [...]
    > nie miałem (swoją drogę ciekawe, jak to osiągnęli - w pokojach zasięg był
    znakomity),
    > a co dopiero mówić o plaży.
    > No chyba że sobie kupili kartę na 100GB za 23 euro bodajże, to dla uzależnionych
    jeszcze da się znieść.

    > No ale miało być o płaceniu.
    > Średni kurs przed wyjazdem to było ok. 105 leków ze euro.
    > Na lotnisku skupowali po 101,80 - o ile się nie pomyliłem - ale co z tego, skoro to
    się tylko wyświetlało,
    > a w kantorze nikogo nie było (ok. 8 rano - inna sprawa, że lotów o 6 rano nie
    polecam - i korpo taksówkowego dzwoniącego 15 minut przez 3:30, na którą było
    zamówione taxi, że nikt nie przyjedzie).
    > No ale dobra, skoro tyle jest w kantorze na lotnisku (choć powinno być
    ostrzeżeniem, że jest tak dobrze, na okęciu rżną nieporównywalnie)
> [...]
    >
    > Przeliczanie 100 leków za euro jest wygodne - ale ciekawy jestem, jak będzie w
    kolejnym sezonie,
    > bo kurs się może zmienić - i jak dużo ludzie będą chętni dopłacać za wygodę - bo
    wygodnie
    > rzeczywiście jest, w sklepach nawet pytają, w jakiej walucie chcesz resztę, więc w
    ogóle
    > nie trzeba szukać kantorów - a i za dużo ich też nie ma.
    > No chyba że kurs spadnie poniżej 100 leków za euro, to wtedy sobie
    > może przypomną, że ludzkość wymyśliła kalkulatory nie tylko do wystukiwania ceny
    (no, technologia jest, pan taksówkarz z Durres chciał ze mną gadać
    > przez tłumacza w smarkfonie;) ;>
    >
    > Bankomaty raczej odpadają - 7 euro prowizji za wypłatę zabija opłacalność - nawet
    jakby
    > się dostało 103 leki za euro, to zyskasz dopiero przy wypłacie ponad 233 euro.
    >
    > Najkorzystniej wychodziły by płatności kartą, oczywiście odpowiednią - choć w sumie
    pani rezydentka na tyle
    > skutecznie nas zniechęciła opowieściami o tym, że zamiast 3,50euro za kawę potrafią
    (niezamierzenie, po prostu nie czają tego) wbić 350euro
> [...]
    > dla płatności kartami "złotówkowymi".
    > Ja mam i takie z "podobno 0% do 1000zł" - ale to milek, więc rozliczanie w euro,
    więc tak naprawdę ze 3%,
    > i takie na 3,5% - santander "bez prowizji", ale też rozliczana w euro, za to
    kredytowa, oraz mbąkowa,
    > rozliczana w PLN, ale z prowizją - żeby była mniejsza (3,5% zamiast 5,9%), trzeba
    sobie włączyć
    > "funkcję wielowalutową" (i nawet już nie trzeba zakładać konta walutowego),
    > i na 5%, i na 6,8%.
    > Ale i tak najlepsza jest z N26 oraz IKA jako backup.
    Co do Albanii to się. Tobą zgsdzam- fajny kraj skromnie mówiąc.
    Bywamy tam z pewnych względów min raz w roku na krótkich wizytach
    Co do płatności, prowizji itp się nie wypowiem.
    Płacimy, używamy ściągają z konta jak wszędzie a czy 2 %mniej czy 2 % więcej jak
    gdzie indziej to nigdy nie wnikalem.
    Płacimy, działa i o to chodzi