  • 1. Data: 2012-03-31 19:43:00
    Temat: Optymalizacja - nadal działa na jednodniowych
    Od: "mx" <@m...@o...pl@>

    Idea jest prosta, odsetki brutto mają się zaokrąglić o pół grosza w górę, a
    podatek żeby wyszedł jak najbliżej pełnego grosza, aby nie przekroczył.
    Pomoc potrzebna, aby funkcję w Excelu napisać do liczenia kwot optymalnych.
    Wiem, wiem, będzie bardzo prosta, ale po tych świątecznych porządkach mam
    pustki w głowie ;)

  • 2. Data: 2012-03-31 20:23:33
    Temat: Re: Optymalizacja - nadal działa na jednodniowych
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    On 31 Mar, 19:43, "mx" <@m...@o...pl@> wrote:
> [...]
    > Wiem, wiem, będzie bardzo prosta, ale po tych świątecznych porządkach mam

    Pewnie że prosta. Podstawa opodatkowania 1,00 zł podatek 0,19 zł.
    Tylko wtedy stopa podatku wynosić będzie równo 19%. A potem prosta
    funkcja "Szukaj wyniku" przy zadanej stopie odsetkowej

  • 3. Data: 2012-03-31 21:57:23
    Od: "mx" <@m...@o...pl@>

    >Idea jest prosta, odsetki brutto mają się zaokrąglić o pół grosza w górę, a
    >podatek żeby wyszedł jak najbliżej pełnego grosza, aby nie przekroczył.

    Pociągnę dalej. Jest jeszcze lepiej. Odsetki można zaokrąglić nie o pół
    grosza, a o "prawie" grosz, czyli 0,999999999
    Na palcach wyliczyłem pierwszą kwotę optymalną w Meritum (4,3%). Jest to
    1103,49. Dzienne odsetki to 14 gr, podatek 3 gr (od 2,66), na rękę 11 gr.
    Efektywnie 3,64%, z Vice(nt) Belką 4,49% > 4,30%. Jeszcze wątpliwość. Czy
    odsetki w wysokości 0,1300001917808219 zł, po zaokrągleniu w górę, wyniosą
    14 gr?
    Paradoksalnie, dotychczas można było zyskać 0,5 gr, a teraz aż 0,81 gr.

    Mam rację?

  • 4. Data: 2012-03-31 22:28:39
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <jl7nj8$er3$1@inews.gazeta.pl>
    mx <> wrote:

    > Jeszcze wątpliwość. Czy odsetki w wysokości 0,1300001917808219 zł,
    > po zaokrągleniu w górę, wyniosą 14 gr?

    Po zaokrągleniu w górę wyniosą. Pytanie tylko dlaczego którykolwiek
    bank miałby je tak zaokrąglać?

    --
    Jacek Politowski

  • 5. Data: 2012-03-31 22:40:38
    Od: "mx" <@m...@o...pl@>

    "Jacek Politowski" wrote

    >Po zaokrągleniu w górę wyniosą. Pytanie tylko dlaczego którykolwiek
    >bank miałby je tak zaokrąglać?

    Gdyż powszechnie wiadomo:
    W ustawie stoi jak wół "... podstawa opodatkowania i podatek jest
    zaokrąglany w górę do pełnego GROSZA".

  • 6. Data: 2012-03-31 22:48:02
    Od: "Waldek" <m...@n...dam>

    Użytkownik "Jacek Politowski" <s...@n...istnieje> napisał w wiadomości

    > Po zaokrągleniu w górę wyniosą. Pytanie tylko dlaczego którykolwiek
    > bank miałby je tak zaokrąglać?

    A ile cyfr po przecinku jest brane pod uwage (ustawowo ?)

  • 7. Data: 2012-04-01 00:33:07
    Od: kecef <n...@n...no>

    W dniu 31.03.2012 21:57, mx pisze:
> [...]
    > zaokrągleniu w górę, wyniosą 14 gr?
    > Paradoksalnie, dotychczas można było zyskać 0,5 gr, a teraz aż 0,81 gr.

    W teorii :) Teraz ważne jak ustawę banki zinterpretowały, a jak wdrożyły
    do swoich systemów, to drugie.

    Jeśli już pod meritum liczysz optymalne, to IMO najlepiej dla 4,3%
    kalkuluje się 1188,38 (odsetki 0,12 po odliczeniu Vincenta,
    oproc. efektywne 3,67%).
    Natomiast dla dziennych bez kwoty minimalnej, optymalizacja daje
    oprocentowanie netto takie same jak brutto (mimo wykastrowania) !

  • 8. Data: 2012-04-01 01:30:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mx" jl7nj8$er3$...@i...gazeta.pl

    > Paradoksalnie, dotychczas można było zyskać 0,5 gr, a teraz aż 0,81 gr.

    > Mam rację?

    Na mój gust -- do tej pory można było niemal podwoić oprocentowanie,
    a teraz można co najwyżej nie zapłacić podatku, ale dla bardzo małych
    depozytów... Zaokrąglają nam odsetki do pełnego grosza w górę (prawie
    o cały grosz) i ten grosz odprowadzają do Fiskusa jako podatek od tych
    odsetek. Im podatek bliższy jednego grosza, tym kwota lokaty wyższa.

    IMO mowy nie ma o dodatkowych groszach, a co najwyżej można zminimalizować straty.

    Aby naliczyli tylko jeden grosz podatku, odsetek musi być nie więcej niż 5 groszy.

    5*19%=0.95 po zaokrągleniu -- 1 grosz
    dla 6 groszy odsetek podatek zaokrąglą do 2 groszy

    Czyli tyle trzeba wpłacić, aby odsetki wyniosły nieco ponad 4 grosze.
    Dla 4.3% depozytem optymalnym będzie

    x*4.3%=4.00001 zależnie od czułości banku, bo chyba banki nie
    wezmą pod uwagę tysięcznego miejsca po przecinku

    x zatem = 4.00001/4.3%
    4.00001/0.043=93,023488372093 po zaokrągleniu -- 94 grosze

    93*0.043=3,999 -- trochę brakuje do przekroczenia progu 4 groszy

    Czyli wpłacając 94 grosze, dostaniemy nieco ponad 4 grosze odsetek,
    co bank zaokrągli do pełnych 5 groszy, z czego odprowadzi do państwa
    1 grosz, czyli niemal tyle, ile wyniosło zaokrąglenie odsetek.

    94*0.043=4,042~=5 po opodatkowaniu mamy z tego
    5*0.019=0,095 prawie jeden grosz, czyli do Fiskusa idzie 1 grosz.
    zatem nasza strata to 0.042 grosze, a zysk rzeczywisty to raptem

    400/94=4,25531914893617

    czyli 4.255% zamiast 4.3%

    A teraz bardzo trudne zadanie arytmetyczne: ,,ile lokat trzeba, aby
    ulokować optymalnie milion złotych?''. ;) Tyle nikt nie lokuje? OK.
    Powiedzmy, że 10 tysięcy złotych -- ile to lokat? Więcej niż 10638.
    Dla ilu klientów starczy numerów kont? -- i ile czasu zajmie bankom
    obsługa tej optymalizacji? Tak czy siak -- Vincenty zabierze swoje,
    a co najwyżej bank straci tyle, o ile zaokrągli odsetki w górę. Nie
    my zapłacimy, alecz bank -- ale Vincenty swoje weźmie. [z mafią tak
    jest i było zawsze]

    Teraz ja -- Mam rację?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2012-04-01 01:31:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mx" jl7nj8$er3$...@i...gazeta.pl

> [...]

    obsługa tej optymalizacji? Tak czy siak -- Vincenty zabierze swoje,
    a co najwyżej bank straci tyle, o ile zaokrągli odsetki w górę. Nie
    my zapłacimy, lecz bank -- lecz Vincenty swoje weźmie. [z mafią tak
    jest, i było, zawsze]

    Teraz ja -- Mam rację?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2012-04-01 02:01:52
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "mx" <@m...@o...pl@> napisał w wiadomości
    > "Jacek Politowski" wrote

    > W ustawie stoi jak wół "... podstawa opodatkowania i podatek jest
    > zaokrąglany w górę do pełnego GROSZA".

    Ale do celów podatkowych. Gdyby nawet była zaokrąglana do złotówki to
    działało by to tak:

    odsetki np.: 0,70 zł,
    podstawa opodatkowania: 1 zł.

    Czyli dostajesz 70 groszy, a podatek masz liczony od 1 zł.

    W tym przypadku zapis jest trochę na wszelki wypadek, aby banki nie
    wymyśliły jakiegoś produktu dającego odsetki w kwocie poniżej 0,5 grosza, z
    którego zaokrąglenie podstawy dało by 0 groszy.