    From: "Madoniowie" <m...@t...de>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Opłaty za brak opłat
    Date: Sat, 19 Feb 2005 09:07:47 +0100

    news:cv5uoj$t1f$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Jeśli uzyskanie takich informacji jesteś w stanie udowodnić, to masz rację
    > moim zdaniem.

    Mam tylko e-maile, ale to też w sumie, jak pismo.

    [----]

    > Mogłeś zrezygnować z takiej formy
    > transferu gotówki.

    Otóż to. To był czynnik decydujący.

    [----]

    > Pytanie, czy czasami sprawa nie jest wynikiem błędnego zapytania z Twojej
    > strony. Jeśli zapytałeś obydwa banki o ICH prowizje, to udzielona przez
    nich
    > odpowiedź, że nie pobierają jest w sumie prawdziwa.

    To fakt. Też się nad tym zastanawiałem. Choć dalej uważam, że sprytne
    wykorzystanie tej sytuacji i odpowiedź zatajająca ten "drobiazg" nie jest
    uczciwa. A jeśli chodzi o pytanie, to brzmiało ono:

    upewnić i zapytać: Jakie opłaty poniosę wykonując przelew do Polski?<<

    A więc nie ich prowizji, tylko całkowitego ciągu opłat. A odpowiedź była:

    Oczywiście dziś wiem, że odpowiedź dotyczyła wyłącznie ich prowizji. Pytanie
    moim zdaniem wyraźnie nie.

    > Żaden z nich prowizji
    > nie pobrał. Pobrał trzeci bank. Ale to już kwestia przeanalizowania
    > dokładnie udzielonej Ci odpowiedzi oraz Twojego pytania.

    Co i tak pozostaje dla mnie nieuczciwe.

    > Myślę, że nie tyle chodzi tu o ukrycie kosztów przed klientem, co sprawę
    > czysto techniczną. Skoro prowizję pobiera jakiś tam pośrednik, to może on

    > tylko potrącić z przelewu. By obciążyć Twoje konto musiał by uzyskać Twoja
    > zgodę.

    Ale skoro jest "korespondentem", to przecież mają ze sobą kontakt. Może
    obciążyć konto mojego banku w DE.

    > Choć moim zdaniem tak powinno być na zdrowy rozsądek i blokowało by
    > to takie ukryte prowizje.Nie sadzę, by bank działał z naruszeniem prawa w
    > tym zakresie.

    Ja niestety jestem tego pewien.

    > No i niestety ma racje. On ma w stosunku do Ciebie roszczenie o zapłatę
    > określonej kwoty i nie jest jego sprawą jak do tej zapłaty dojdzie.

    No właśnie. Nie jest również moją sprawą, ilu było pośredników. Robiąc
    przelew wydaję dyspozycję uznania konta odbiorcy kwotą przelewu, czyż nie? A
    wszelkie opłaty powinny obciążać mój rachunek.

    > Nie znam
    > prawa niemieckiego w tym zakresie i akurat nie chce mi się zastanawiać, w
    > jakim zakresie ono ma zastosowanie do tej transakcji, ale zgodnie z prawem
    > polskim koszty dostarczenia tych pieniążków są Twoimi kosztami. Tak więc
    > musisz dopłacić różnicę, choć z kolei jeśli z tego tytułu dojdą jakieś
    > koszty (załóżmy odsetki), to jeśli tylko zdołasz dowieść, że zostałeś
    > oszukany w tym zakresie przez bank moim zdaniem możesz dochodzić
    > odszkodowania z tego tytułu.

    Na szczęście kwota nie była aż tak duża. I chyba na tym rzecz polega.
    Większość machnie ręką i bulnie.

    > Tu już prawo nic nie pomoże. Teoretycznie możesz nie korzystać z tej
    usługi.

    Nie będę.

    Dziękuję serdecznie za bardzo wyczerpującą odpowiedź. Prawdę mówiąc nie
    spodziewałem się aż takiej pomocy. Jeszcze raz dziękuję.

    Ukłony
    Przemek