  • 1. Data: 2009-12-15 10:32:55
    Temat: Opłata za obsługę nieterminowej spłaty kardy kredytowej i nie tylko
    Od: Robert <w...@w...pl>

    Witam,

    Poszperałem troszkę po sieci i zobaczyłem kilka postów,
    gdzie wspomina się wyrok UOKIK, który stwierdził, że opłata za
    nieterminową spłatę np. karty kredytowej jest niezgodna z prawem, gdyż i
    tak klient płaci odsetki od takich zobowiązań, a opłaty karne dotyczą
    tylko umów kodeksu cywilnego. Nie znam się za dobrze na prawie, czy
    reklamował ktoś taką opłatę i w jakim banku?

    Tutaj jest jeden z linków:
    http://www.money.pl/forum/temat,35,1107993,1107993,1
    5,0,czy;banki;maja;prawo;pobierac;dodatkowe;oplaty;z
    a;nietermino.html

    http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/310957,czy_ba
    nk_moze_stosowac_oplate_dodatkowa.html

    Druga sprawa. Czy bank może pobierać opłatę za monit telefoniczny, w
    przypadku gdy rozmowa nie doszła do skutku? Czy skutek takiej rozmowy
    nie zachodzi dopiero gdy klient zostanie poinformowany o tym, że zalega
    oraz jaka jest wielkość tego zadłużenia? (czy pobierana opłata jest
    słuszna w sytuacji, gdy klient nie chciał/nie mógł odebrać telefonu).

    Szukałem w archiwum tego tematu ale jakoś znaleźć nie mogłem.
    Jeżeli była dyskusja już na ten temat, proszę o podpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 2. Data: 2009-12-15 10:47:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 15 Dec 2009 11:32:55 +0100, Robert napisał(a):

> [...]
    > odsetki od takich zobowiązań, a opłaty karne dotyczą tylko umów kodeksu
    > cywilnego. Nie znam się za dobrze na prawie, czy reklamował ktoś taką

    Swego czasu (przeszło 2 lata temu) reklamowałem w BZWBK, olali mnie, bo
    powiedzieli, że to nie jest to ;-) nie chciało mi się pałować.

    Korespondowałem też w tej sprawie z Aliorem, miałem nawet obiecaną jakąś
    opinię kancelarii, że wszystko jest OK -- nie mam. A pozycja w TOiP nadal
    jest.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 3. Data: 2009-12-15 10:55:59
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 15, 11:47 am, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

> [...]
    > opinię kancelarii, że wszystko jest OK -- nie mam. A pozycja w TOiP nadal

    Wyrok

    z dnia 10 września 2008 r.

    Sąd Apelacyjny w Warszawie

    VI ACa 459/08

    Możliwe jest zastrzeżenie w umowie z konsumentem na wypadek
    niewykonania umowy obowiązku uiszczenia dodatkowej opłaty obok odsetek
    o charakterze sankcyjnym.
    Apel.-W-wa 2009/1/7
    486289
    Dz.U.2001.100.1081: art. 4 ust. 2 pkt 13
    Dz.U.1964.16.93: art. 385(1); art. 385(3) pkt 10

    Uzasadnienie faktyczne

    Powód B. w pozwie wniesionym w dniu 13 lipca 2007 r. wnosił o
    uznanie:
    1. pkt 19 umowy o kartę kredytową G. Bank S.A.,
    2. pkt 11 Tabeli opłat i prowizji kart kredytowych i ratalnych G.
    Banku S.A., oraz
    3. pkt 8 Tabeli opłat i prowizji kart kredytowych i ratalnych G. Banku
    S.A.,
    za. niedozwolone postanowienia umowne uznając, iż postanowienie umowne
    wskazane w petitum pozwu są niezgodne z prawem konsumenckim.
    [ciach]
    Przepis art. 3853 k.c. zawiera listę klauzul niedozwolonych.
    Sformułowanie to oznacza, że klauzule wymienione w tym przepisie per
    se nie są niedozwolone, ale za takie należy je uważać, jeżeli po
    zastosowaniu kryteriów określonych art. 3851 § 1 k.c. istnieją
    wątpliwości czy są to klauzule dozwolone. Oznacza to więc, iż możliwe
    jest wykazanie, że pomimo obecności danej klauzuli na liście w danym
    przypadku jest ona dozwolona.

    Czyli klauzula zabroniona jest... ale nie jest :) :) :)

  • 4. Data: 2009-12-15 12:16:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BK" 0...@2...goog
    legroups.com

    : Czyli klauzula zabroniona jest... ale nie jest :) :) :)

    Popełniłem dwa błędy, w wyniku czego mBank skasował mi 3 złote za przeterminowanie.
    Uznać tę opłatę za niesłuszną czy nie? Jeśli uznam -- po prostu przed terminem
    zamknę kartę i nie zapłacę mBankowi 30 złotych za kolejny rok używania, a na
    samym początku dostałem od mBanku 100 złotych na spłacanie przez 3 lata. :)

    I jeszcze jedno -- ile mi nalicza odsetek, jeśli spłaciłem o jeden dzień za późno?

    Swoją drogą lenistwo nie popłaca -- wczoraj płaciłem ZUS z mBanku i nie zajrzałem
    do kart, przez co przeoczyłem poczyniony przed miesiącem błąd dotyczący spłacenia
    terminu karty. Na domiar złego nie zadbałem wczoraj o środki na rozrzutnym w EB,
    choć i w EB wczoraj byłem...

    To się nazywa pech...

    Ale jeśli mBank naliczył bezprawnie, zamknę rachunek, zyskując tym sposobem nieco...
    Karta mBanku (z limitem 5000) mi nie jest potrzebna, bo w Mille mam złotą z limitem
    21900. :)

    Gdzie teraz warto otworzyć kartę?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2009-12-15 14:31:55
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 15 Dec 2009 02:55:59 -0800, BK napisał(a):

> [...]
    >
    > Możliwe jest zastrzeżenie w umowie z konsumentem na wypadek niewykonania
    > umowy obowiązku uiszczenia dodatkowej opłaty obok odsetek o charakterze

    Zajebiste!

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 6. Data: 2009-12-15 14:47:58
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 15, 3:31 pm, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Zajebiste!
    >
    > --
    > pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    > Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<==

    Ba. Dodam jeszcze, ze w I instancji [SOKIK, okregowy sad w wawie]
    uznał identycznie jak SA. Konsument sie nie zgodzil z wyrokiem SOKIK i
    przed SA nic nie ugral ;-)

  • 7. Data: 2009-12-16 13:24:47
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-12-15 11:32, Robert wrote:

> [...]
    > oraz jaka jest wielkość tego zadłużenia? (czy pobierana opłata jest
    > słuszna w sytuacji, gdy klient nie chciał/nie mógł odebrać telefonu).

    Ja kiedyż skutecznie reklamowałem taki przypadek w CITI - naliczyli
    opłatę, choć nie telefonowali. Zacząłem od pytania "za co jest to
    naliczenie" a gdy powiedzieli, że za usługę powiadomienia, to
    postawiłem zarzut o pobraniu opłaty za niewykonaną usługę.

    witrak()

  • 8. Data: 2009-12-16 13:30:50
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 16, 2:24 pm, "witrak()" <w...@h...com> wrote:

> [...]
    > naliczenie" a gdy powiedzieli, że za usługę powiadomienia, to
    > postawiłem zarzut o pobraniu opłaty za niewykonaną usługę.

    Citi i Raiff to dwa banki, w ktorych kiedys UOKiK zakwestionowal ta
    oplate. Citi polegl na etapie decyzji prezesa UOKiK, raiff poszedl do
    SOKiK i przegral. Pozniej ktos pozwal za to GE, ale GE wygralo i w
    SOKiK, i w apelacji :)

  • 9. Data: 2009-12-16 13:59:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BK" 2...@p...goo
    glegroups.com

[...]

    Więc jak mam postąpić?
    Powinienem uznać naruszenie ze strony mBanku (naliczył mi 3 złote)
    i olać kartę (zabierając mBankowi możliwość odebrania 30 złotych
    za kolejny rok używania) czy uznać swoją winę?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2009-12-16 14:18:14
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 16, 2:59 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > "BK" 2...@p...goo
    glegroups.com

> [...]
    > i olać kartę (zabierając mBankowi możliwość odebrania 30 złotych
    > za kolejny rok używania) czy uznać swoją winę?

    Nie wiem jak masz postapic. Wiem co ja bym zrobil na Twoim miejscu :-)
    Ale doradztwem w zakresie takich spraw staram sie nie zajmowac :)