    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Offforsa
    Date: Tue, 13 Jan 2015 10:32:40 +0100

    news:54b40b58$0$2653$65785112@news.neostrada.pl...

    > Obsluga pyta czy mozna ? U mnie sie to zdarza od dosc dawna -
    > wydaje mi sie ze klienci protestowali, ze sie ich karta placi bez pytania.
    > No chyba ze wielu bylo swiadomych i mialo zablokowane.

    Wychodzi, że "Nie wiem czy dobrze rozumiem." było uzasadnione. Twoje "to
    chyba w niewielu miejscach działa." rozumiałem, że nie spotykasz się z
    offline, a teraz piszesz, że od dość dawna. Nadal nie rozumiem tamtej
    wypowiedzi.
    Dla mnie paypass prawie równa się offline i może dlatego nie rozumiem. Nie
    wiem jak w praktyce wygląda płacenie paypass. Według reklam zbliżasz i
    załatwione. Jeśli tak to na pewno offline bo za szybko. Chyba, że praktyka
    jest taka, że zbliżasz i czekasz aż się połączy i potwierdzi - wtedy
    rozumiem tamtą wypowiedź bo paypass nie oznacza offline.

    > We Wroclawiu Mennica czy MPK pozarla sie kioskarzami. No i dystrybucja
    > biletow gwaltownie spadla.

    Nie wiedziałem.

    > Sa automaty na przystankach - ale nie wszystkich, bo duze to, drogie,
    > wymaga zasilania, obslugi, i podatne na kradzieze tez sie okazalo.

    Kilka lat temu czytałem o nich, że często wysiadają. Najbardziej mnie
    śmieszyło tłumaczenie mennicy, że winny jest brzydki prąd dostarczany przez
    energetykę.

    > No i w trosce o klienta trzeba sprzedawac w tramwaju.
    >
    > Tak nawiasem mowiac, to kojarze ze przed laty w tramwajach takie automaty
    > byly. Wrzucalo sie zlotowke lub 50gr, naciskalo duzy przycisk i bilet sie
    > drukowal.

    Coś mi świta, ale nie do końca. Miałem pewnie wtedy zawsze miesięczny bo nie
    pamiętam takiego pytania: "czy mam drobne w kieszeni na bilet."

    > To akurat bank powinien zrobic w trosce o siebie. Czy tez VISA.
    > Ale byc moze u nas latwiej przerzucic na klienta i KNF musi interweniowac.

    Może jak mnie tu obok Wojciech przekonuje - rachunek ekonomiczny im podsunął
    takie rozwiązanie.

    > Przeciez tego musza byc miliony. I jak to dystrybuowac ?

    O tym myślałem jak napisałem wcześniej, że przypuszczam, że system nie
    zawiera skutecznego mechanizmu zastrzegania kart.
    Na czuja (nic nie liczyłem) większy problem niż z pamięcią na te karty w
    terminalu widzę z efektywnym mechanizmem przeszukiwania tej listy, aby
    klient nie czekał minut na zweryfikowanie jego karty w trybie offline. Jak
    dosyłało by się tylko nowe karty to terminal będzie miał problem z ich
    sortowaniem (flash może się zużyć). Jak dosyłana byłaby zawsze cała
    posortowana lista do wszystkich terminali to nie wiem, czy łącza by się nie
    przegrzały :).

    > Swoja droga ... jest tam w ogole jakies zabezpieczenie kryptograficzne,
    > czy kazdy moze sobie falszywa karte zrobic z wymyslonym numerkiem ?

    To byłaby druga rzecz która nawet nie przyszła mi do głowy (nie pomyślałem,
    że ktoś może wprowadzić system bez mechanizmu zastrzegania kart).
    Ciekawe co by klienci powiedzieli jakbyśmy wprowadzili do sprzedaży zamek
    RFID w którym jak ktoś zgubi kartę to się nie da jej zablokować (w
    autonomicznych zamkach i nie programowalnych kartach to jest problem).

    > W miare mozliwosci - czyli probujemy zawsze, jak system nie odpowiada to
    > akceptujemy do licznika, a jak odpowiada, to zapisujemy na karcie ze
    > zablokowana.

    Ja zakładam, że wszystkie transakcje paypass są offline chyba, że karta
    wymusi online. Gdyby wszystkie próbowały być online to szybkość, którą
    głównie reklamowli by nie istniała.

    > Nawet wyszukanie na liscie 100 troche trwa, no i dystrybucja list
    > uciazliwa.

    Lista musiała by być posortowana. Wtedy to jest moment. A dystrybucja
    faktycznie uciążliwa. Ale jakby tak raz na tydzień to nie byłoby tak, że
    karta po pół roku od zastrzeżenia nadal działa.
    P.G.