    From: Clegan <c...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Date: Fri, 25 Nov 2011 08:46:43 -0800 (PST)
    <3...@w...googlegroups.com>
    <v...@4...com>

    On 25 Lis, 09:26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    > uważasz, że to czy obowiązkowo bank ma odprowadzić 90% czy 10% nie ma
    > żadnego znaczenia?
    Oczywiście, że ma tylko co to ma do oszustwa ? Szafujesz oskarżeniami,
    które nie znajdują pokrycia w faktach.

    > no cóż, ja się z nim zgadzam, a pracę rozumiem jako pokazanie, że
    > system rezerwy częściowej to jedno wielkie oszustwo, bo z samego
    > założenia wynika niemożliwość pełnej spłaty.
    Powtarzam po raz wtóry: nie może być oszustwem dobrowolna umowa,
    której warunki są wypełniane.

    > mylisz się znów. /.../
    Cytat wskazuje, że mam rację, bowiem Rothbard pomija fakt, że depozyty
    bieżące są faktycznie lokatami długoterminowymi - ludzie trzymają
    pieniądze na swoich RORach i ich nie wypłacają przez długi okres
    czasu. Co więcej - ilość tych pieniędzy się zwiększa. Dlatego też
    argument Rothbarda a rzekomym braku oszczędności służących do
    udzielania kredytów jest nieprawdziwy.

    Ponadto Rothbard w swoim rozumowaniu przyjmuje aprioryczne założenie,
    że ludzie w bankach gotówkę deponują (w sensie depozytu prawidłowego)
    - tymczasem ludzie bankom gotówkę pożyczają. Jest to jego podstawowy
    błąd.

    Poza tym - jak już pisałem - banki inwestycyjne w systemie
    rothbardowskim przyjmujące wyłącznie lokaty terminowe też mogą służyć
    do kreacji pieniądza. Mechanizm opisałem wyżej.

    > Jeśli jesteś w stanie oddać po 6 miesiącach lokatę, a na zwrot kredytu
    > poczekać jeszcze 18 - to można (stawiam Cię tu w roli przedsiębiorcy).
    Czyli - jeśli mogę oddać - to nie złamałem umowy i nie ma oszustwa ?

    > OK, czy jesteś zatem przekonany, że banki byłyby w stanie wypełnić
    > art. 723 (zwrot pożyczki w terminie 6 tygodni), gdyby wszyscy zażądali
    > tego? Ja sądzę, że nie; ostatnio zdaje się był problem, gdy Grecy
    > wycofali 3% wkładów...
    Oczywiście, że nie - tak samo jak żaden ubezpieczyciel nie jest w
    stanie wypłacić sumy ubezpieczenia wszystkim ubezpieczonym w tej samej
    chwili. Jest to oczywista wada systemu.
    Tylko że to nie świadczy o żadnym oszustwie - deponując pieniądze w
    banku ponoszę ryzyko, że mogą mi zostać nie wypłacone. Rothbard domaga
    się żebym nie mógł ponosić tego ryzyka i tym samym narzuca mi jaką
    umowę mogę zawrzeć z bankiem. Jako wolnorynkowiec się temu
    zdecydowanie sprzeciwiam.

    Na marginesie: art. 723kc nie ma zastosowania, bo tą kwestię regulują
    regulaminy bankowe.