    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Date: Fri, 25 Nov 2011 09:26:09 +0100
    <3...@w...googlegroups.com>

    On Thu, 24 Nov 2011 10:00:45 -0800 (PST), Clegan <c...@g...com>
    wrote:

    >Dodruk gotówki - zgadzam się, bo to zwyczajna kradzież.
    >Kreacji pieniądz dłużnego dokonuje deponent i kredytobiorca
    >dobrowolnymi umowami, zatem w tym punkcie się nie zgadzam.

    uważasz, że to czy obowiązkowo bank ma odprowadzić 90% czy 10% nie ma
    żadnego znaczenia?
    Przecież jeśli wiem, że do "kreacji" posłuży 10% moich zdeponowanych
    pieniędzy, to mniej ryzykuję w razie runu na banki niż gdy kreacji
    posłuży 99%, prawda? A decyzja o tym, czy będzie to 10 czy 99% - nie
    zależy w żaden sposób od treści mojej umowy z bankiem zawartej przy
    deponowaniu.

    >częściowej. Rothbard zamiast analizować umowę łączącą deponenta z
    >bankiem przeprowadza jakieś ogólne wywody w stylu "ja wiem
    >najlepiej".

    no cóż, ja się z nim zgadzam, a pracę rozumiem jako pokazanie, że
    system rezerwy częściowej to jedno wielkie oszustwo, bo z samego
    założenia wynika niemożliwość pełnej spłaty.

    >Mnie chodziło o to, że rozwiązanie zaproponowane przez Rothbarda tego
    >problemu nie rozwiązuje, bowiem dotyczy tylko depozytów płatnych na
    >żądanie pomijając lokaty.

    mylisz się znów. Cytat z przedmowy:

    Stąd ,,system rezerw cząstkowych" powinien zostać uznany za sprzeczny z
    zasadą poszanowania prawa własności.
    Czy nie oznaczałoby to końca kredytu? Rothbard natychmiast ripostuje,
    że nie. Czym innym jest kredyt, a czym innym produkowanie nie mających
    żadnego pokrycia pieniędzy i przeznaczanie ich na kredyt. Pierwszy
    sposób wynika z dobrowolnej oszczędności i odłożenia przez klienta
    określonej sumy na jakąś lokatę terminową (tydzień, miesiąc, pół roku,
    rok, kilka lat itd.).
    Drugi sposób polega na ukrytej konfiskacie czyjegoś bogactwa wbrew
    woli tej osoby. W wolnym społeczeństwie banki będą albo magazynami i
    będą przechowywać 100% rezerwy pieniądza na banknoty (pobierając
    opłaty za przechowywanie jak każdy magazyn), albo instytucjami
    inwestycyjnymi, pobierającymi oszczędności od społeczeństwa i
    przeznaczającymi je na przedsiębiorcze inwestycje.
    "

    ostatnie zdanie nie daje wątpliwości, że Rothbard nie pomija lokat,
    wbrew temu, co twierdzisz.

    >Proste pytanie ilustrujące problem: czy z lokaty 6-miesiecznej można
    >sfinansować kredyt 2-letni ?

    Jeśli jesteś w stanie oddać po 6 miesiącach lokatę, a na zwrot kredytu
    poczekać jeszcze 18 - to można (stawiam Cię tu w roli przedsiębiorcy).
    >A co ma moja wiara do rzeczy ? Mamy kodeks cywilny - zob. sobie na
    >art. 845 w zw. z art. Art. 720. § 1 i mamy klarowną sytuację: depozyty
    >bankowe nie muszą być pokryte w 100% gotówką.

    OK, czy jesteś zatem przekonany, że banki byłyby w stanie wypełnić
    art. 723 (zwrot pożyczki w terminie 6 tygodni), gdyby wszyscy zażądali
    tego? Ja sądzę, że nie; ostatnio zdaje się był problem, gdy Grecy
    wycofali 3% wkładów...