  • 1. Data: 2009-03-24 22:09:45
    Temat: Który bank przy kartach chipowych nie da okraść klienta?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Ostatnio rozglądałem się za kartą kredytową i ze smutkiem zauważyłem,
    że już mało kto wydaje karty bez chipów - czyli wszędzie PIN...
    Wszystkie umowy które przeglądałem stwierdzają, że za transakcje
    wykonane z użyciem PINu odpowiada właściciel karty - czyli złodziej
    pozostaje bezkarny, a klient goły. Czy za krótko szukałem i jednak jest
    jakiś bank który się wyłamuje z tego frontu, czy też faktycznie pozostaje
    ostatecznie zrezygnować z kart kredytowych gdy już nie będzie takich bez
    chipa?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2009-03-24 22:14:12
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Jacek Osiecki pisze:
> [...]
    > ostatecznie zrezygnować z kart kredytowych gdy już nie będzie takich bez

    Niektóre banki jeszcze wydają karty bez chipa ale to się pewnie niebawem
    zmieni.

    Poza tym cały problem polega nie na formie autoryzacji tylko na
    podejściu banku do reklamacji.

    Co za różnica czy ma się chip + pin czy pasek + podpis, skoro i tak
    najłatwiej jest zrobić fraud przez internet ? A jakoś są to nadal
    jednostkowe przypadki (przynajmniej w porównaniu do ilości transakcji) i
    dobre banki uwzględniają reklamację zawsze na korzyść klienta, pomimo że
    w regulaminach stoi jednak coś innego. Z pin'em może być zupełnie tak
    samo, więc nie stresowałbym się na zapas.

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2009-03-24 22:20:32
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 24 Mar, 23:09, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
> [...]
    > --
    > Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    > I don't want something I need. I want something I want.

    Nie znam prawa umów konsumenckich, ale na zdrowy rozum bank, aby
    uchylic się od odpowiedzialności, musiałby Ci udowodnić lekkomyślność
    lub niedbalstwo prowadzące do udostępnienia osobom trzecim PIN-u. Sam
    tego typu zapis w umowie to za mało. Problem jest ciekawy, aż przejrzę
    własne umowy o karty. Chipowe mam tylko trzy, więc, jak do tej pory,
    problem dla mnie nie istniał.

  • 4. Data: 2009-03-24 22:40:59
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 24 Mar 2009 22:09:45 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > Ostatnio rozglądałem się za kartą kredytową i ze smutkiem zauważyłem,
    > że już mało kto wydaje karty bez chipów - czyli wszędzie PIN...

    Tak na marginesie - niedawno widziałem zagramaniczną kartę, która miała
    chip, autoryzowana była chipem, ale mimo to była na podpis.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 5. Data: 2009-03-24 22:53:42
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> wrote in message

    > Tak na marginesie - niedawno widziałem zagramaniczną kartę, która miała
    > chip, autoryzowana była chipem, ale mimo to była na podpis.

    Teraz czekamy jeszce tylko na hasla jednorazowe i bedzie bezpiecznie ;).

    MK

  • 6. Data: 2009-03-24 22:55:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 24 Mar 2009 23:40:59 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):
    > Tak na marginesie - niedawno widziałem zagramaniczną kartę, która miała
    > chip, autoryzowana była chipem, ale mimo to była na podpis.

    Czyli to krótko ucina wszelkie "jest chip, będzie PIN"... Jest nadzieja :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 7. Data: 2009-03-24 22:57:46
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 24 Mar 2009 15:20:32 -0700 (PDT), szczurwa napisał(a):

    > Nie znam prawa umów konsumenckich, ale na zdrowy rozum bank, aby
    > uchylic się od odpowiedzialności, musiałby Ci udowodnić lekkomyślność
    > lub niedbalstwo prowadzące do udostępnienia osobom trzecim PIN-u. Sam

    A nie wystarczy przypadkiem stwierdzenie przez bank, że PIN został
    automatycznie wydrukowany, zaklejony i wysłany do klienta przez co tylko
    klient mógł ów PIN poznać? To stawia klienta na przegranej pozycji, choćby
    PIN wyciekł przez zmodyfikowany pinpad w poślednim osiedlowym sklepiku...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 8. Data: 2009-03-24 23:04:54
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 24 Mar 2009 23:14:12 +0100, Mithos napisał(a):

    > Co za różnica czy ma się chip + pin czy pasek + podpis, skoro i tak
    > najłatwiej jest zrobić fraud przez internet?

    Wcale nie tak najłatwiej - w internecie pozostaje znacznie więcej śladów niż
    w fizycznym sklepie. Do tego, poznanie PINu do czyjejś karty kredytowej
    połączone z kradzieżą karty może się wiązać z wypłatą całego limitu w
    najbliższym bankomacie - dużo milsza perspektywa dla złodzieja niż bawienie
    się w kupowanie różnych rzeczy przez internet.

    > A jakoś są to nadal jednostkowe przypadki (przynajmniej w porównaniu do
    > ilości transakcji)

    Właśnie dlatego, że o ile zrobić lewą transakcję przez internet jest łatwo,
    o tyle dużo trudniej wyciągnąć z tego rzeczywiste profity.

    > dobre banki uwzględniają reklamację zawsze na korzyść klienta, pomimo że
    > w regulaminach stoi jednak coś innego.

    Nie stoi coś innego - po prostu klient nie odpowiada za transakcje których
    nie przeprowadził. Ponieważ z reguły ciężko udowodnić że to on przeprowadził
    te transakcje, najczęściej się kończy na automatycznym ich anulowaniu.

    > Z pin'em może być zupełnie tak samo, więc nie stresowałbym się na zapas.

    Z PINem jest inaczej, bo klient jest jedyną osobą która go zna. Skoro
    przeprowadzono transakcję z użyciem PINu, to znaczy że dokonał jej klient
    lub ktoś komu klient przekazał PIN. I d* blada...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 9. Data: 2009-03-24 23:10:14
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Jacek Osiecki wrote:
    > czy też faktycznie pozostaje ostatecznie zrezygnować z kart kredytowych gdy już nie
    będzie takich bez
    > chipa?

    albo raczej poczekac az juz beda karty tylko z chipem, tyle ze to moze
    troche potrwac bo musza zniknac niechipowe terminale, ewentualnie juz
    teraz zdrapac pasek magnetyczny i cieszyc sie bezpieczna karta o
    funkcjonalnosci ograniczonej do punktow z nowego typu terminalami :)

  • 10. Data: 2009-03-24 23:11:33
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    szczurwa pisze:

> [...]
    > tego typu zapis w umowie to za mało. Problem jest ciekawy, aż przejrzę
    > własne umowy o karty. Chipowe mam tylko trzy, więc, jak do tej pory,

    Bank niczego nie musi udowadniać, zapisy w umowie są jasne. Co więcej
    jako instytucja zaufania publicznego posługuje się w razie uchylania się
    dłużnika bankowy tytułem egzekucji. Jak już komornik skończy z takim
    delikwentem to on oczywiście może dochodzić swoich racji w sądzie.
    Życzę powodzenia :)

    Nadużywanie takich mechanizmów w końcu zepsuje opinie banku. Tylko
    ostatnio tę opinię trudno zepsuć bardziej więc banki mogą przestać się
    krępować stosować radykalne metody.

    Sebastian