  • Data: 2005-08-18 05:11:20
    Temat: Re: Karty z chipem bezpieczne
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    news:m3acjg2hy1.fsf@defiant.localdomain...

    > To przeciez nic nie zmienia - jesli masz zawartosc karty (ktorej normalnie
    > nie masz), to albo masz PIN clear textem, albo masz dowolny, jaki Ci sie
    > podoba hash, ktory zmieniasz w PIN uzywajac 10 tys. prob (czyli w czasie
    > mikrosekund). Nie ma takiego hasha, ktorego zlozonosc obliczeniowa
    > utrudnialaby jego odwrocenie przy tak malej dlugosci klucza (rzedu
    > 15 bitow - zmiennego elementu klucza, zaleznego od PINu).
    >
    > Jesli nie masz zawartosci karty (normalna sytuacja), to postac PINu takze
    > nie ma znaczenia, albo go znasz albo nie.

    > Nazwalbym to lekka przesada :-)
    Mozna pisac w cudzyslowiu.
    Generalnie masz racje (jesli chodzi o postac zapisu PINu w karcie - niewiele
    to zmienia). Co do inteligencji : nawet najprostsze systemy operacyjne kart
    sa przygotowane wlasnie pod tego rodzaju zadania - dotyczy to równiez
    Javacard. Wiec ograniczenie ilosci prób podania PIN kodu sa nijako sprzetowo
    implementowane, to samo dotyczy wszystkich operacji na karcie. Sa to systemy
    operacyjne optymalizowane pod takim katem.
    Generalnie wyglada tak, ze z wykorzystanie tej samej technologii (Javacard)
    w produktach masowych (karty GSM, karty bankomatowe, karty kryptograficzne w
    zastosowaniach cywilnych) i w produktach wojskowych (okolo 1 mln kart
    miesiecznie w samym USA w zeszlym roku) spowodowalo, ze i cena jest bardziej
    przystepna (skala produkcji) i system operacyjny+sposoby testowania sa
    bardziej pewne (wymagania stawiane przez wojsko+certyfikacja).

    > Mysle ze w przyszlosci beda dostepne karty, w ktorych programowanie
    > sposobu podawania PINow bedzie zostawione uzytkownikowi. Wystarczy
    > ze ci, ktorzy beda potrzebowac, zmienia zwykle PINy w listy
    > jednorazowych.

    Moze, ale tak na prawde ja bym oczekiwal to od systemów bankowych ogólnie
    zróznicowane sposoby- w zaleznosci od sytuacji - dostepu do operacji. Coraz
    wiecej jest uzytkownikow mobilnych z jednej strony (wymagajacych czasami
    utrudnienia dostepu nawet kosztem wygody) a z drugiej naturalne tendencje do
    automatyzacji konktaktu z bankiem. Mozna miec kilka kont.

    Vizvary Istvan
    http://www.cryptigo.com