    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: KK Citi a PIN
    Date: Wed, 17 Mar 2010 22:45:28 +0100
    <hng8ea$hi3$1@inews.gazeta.pl> <hngqdd$vub$1@news.onet.pl>
    <s...@t...ceti.pl> <hni51l$f25$1@news.onet.pl>
    <s...@t...ceti.pl> <hnidk6$n3u$1@news.interia.pl>
    <s...@t...ceti.pl>
    <s...@t...ceti.pl> <m...@i...localdomain>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Chcesz powiedzieć, że sprzedawca nie musi się przejmować podrobionym
    > podpisem? To wynika z jakichś ustaleń między pośrednikami i sprzedawcami
    > wstawiającymi u siebie terminale?

    To wynika z tego, ze acquirer nie odpowiada za podrobiony podpis, wiec
    nie ma interesu przerzucac tej odpowiedzialnosci na sprzedawce.
    Oczywiscie zrodlem sa zasady panujace w organizacjach, bank po prostu
    nie moze zrobic skutecznie chargebacku tylko z takiego powodu, ze podpis
    mu sie nie podoba - nawet jesli obie strony (po fakcie) wiedza, ze dana
    transakcja na pewno jest fraudem.

    Wiem ze w ogole w roznych krajach nieco inaczej to wyglada w teorii,
    acquirerzy moga np. wprowadzic obowiazek legitymowania kupujacych
    (i np. wpisywania na kwicie numeru dokumentu tozsamosci), ale tak czy
    owak, pomyśl - nie mozna porownac podpisu na kwicie z podpisem na
    karcie, bo nie ma kopii (z podpisem) karty uzytej do transakcji.

    Gdyby sprzedawca odpowiadal za zgodnosc podpisow, to nie wiem czy ktos
    by sie zdecydowal na wstawienie terminala do swojego sklepu - przeciez
    wtedy banki nie mialyby zadnego powodu wprowadzania np. EMV, PINy takze
    bylyby dla nich niekorzystne (bo latwiej byloby bankowi zakwestionowac
    "niezgodny" podpis niz walczyc z klientem o np. podpatrzony PIN).
    --
    Krzysztof Halasa