    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ile transakcji bez PINu
    Date: Sat, 19 Nov 2016 22:07:58 +0100

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Ja to robiłem wiele razy włącznie z bezpośrednim odczytaniem z
    > zatrzymanego oscylogramu kodu nadawanego przez kartę (Unique).

    Coś takiego miałem właśnie na myśli.

    > Kiedyś dawno wygrałem konkurs na pomysł na scalak. Zaproponowałem
    > właśnie scalak do odbioru RFID PSK i FSK. Nagrodą było, że KBN zrobi
    > ten scalak. Jak dostaliśmy prototyp to udało się na nim zrobić czytnik
    > o zasięgu zaledwie 3mm! A oni się starali. Jak scalak (bez dopalacza)
    > pozwala zrobić czytnik o zasięgu rzędu 7..10cm to według mnie nikt tam
    > nie robił nic aby ograniczyć jego możliwości.

    KBN? Kojarzy mi się tylko z Komitetem Badań Naukowych, ale ja nie robię
    scalaków. Natomiast z pewnością użycie gotowych scalaków z półki dałoby
    znacznie lepsze efekty.
    Porównaj np. z odbiorem takich "zwykłych" rzeczy jak DVB-T, albo tym
    bardziej GPS. Tego ostatniego nie idzie w ogóle obejrzeć niczym (jeśli
    nie masz dokładnie ustawionej anteny np. fi 3m), a jednak scalak za $4
    potrafi to zrobić (z anteną z kawałka ścieżki na PCB).

    > Oprogramowanie w terminalu (czytniku) to inna para kaloszy.
    > Odczytywanie wielu kart wymaga wysiłku programisty. Jak mu się nie
    > chce, to nie zrobi. Znajomy student bardzo sobie chwali, że nie musi
    > wyjmować karty z portfela (gdzie są inne karty) aby wejść do
    > akademika.

    Żaden wielki wysiłek, każda biblioteka to robi, a zrobienie tego na
    "piechotę" też jest trywialne (robiłem).
    Czytniki mogą nie działać jeśli wykryją więcej niż jedną kartę, ale nie
    dlatego, że nie potrafią zrobić selecta, tylko jako zabezpieczenie, na
    wysokim poziomie (procedura dostaje listę kart, liczy ile ich jest,
    i jeśli jest to liczba inna niż 1, to nie przeprowadza transakcji).

    > Radio to ma chyba 7 zakresów fal krótkich i jeden obejmuje 13,56.
    > Zrobiłem więc taki eksperyment - jak czytnik moduluje pole 100% (tak
    > nadaje sygnał do karty) to tym radyjkiem za kilka dych (bez żadnych
    > przeróbek) daje się to usłyszeć z odległości około 10m.
    > Przypuszczam, że "domowym sposobem" dało by się zrobić odbiornik,
    > który całą transmisję by podsłuchał z 5m a może więcej.

    Obawiam się, że bez 12-bitowego ADC oraz sprytnego DSP (może być na PC,
    np. w postprocessingu w gnuradio) byłby z tym pewien problem - właśnie
    ze względu na tę "głębokość modulacji".

    Można łatwo się pobawić, dongle RTL2832 + R820T(2) kosztuje $10 (i daje
    się go zmusić do pracy na tej częstotliwości). Niestety sygnał będzie
    kiepskiej jakości (w porównaniu do sprzętu przystosowanego do tego).

    Antena przede wszystkim.
    --
    Krzysztof Hałasa