    From: "Leszek" <n...@d...spamu.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Hakerzy okradają konta Inteligo
    Date: Wed, 18 Apr 2007 22:25:25 +0200

    Mateusz Papiernik wrote:

    > Uzywajac swojego banku przez X razy wczesniej powinna miec zaryte w
    > mozgownicy, ze sprawdza sie certyfikat. Opera i Firefox swieca zoltym
    > paskiem adresu, w IE jest klodka - to juz naprawde nie jest wina
    > banku, ze klient idiota podal swoje dane (o ktorych poufnosci jest
    > informowany na pismie przy ich otrzymaniu przez bank, i w kazdej
    > innej sytuacji) zlodziejowi.

    Dokładnie.

    Kurczę, wiedziałem, że ktoś taki argument poda, jednak ale wierzyłem w
    wyobraźnie i sądziłem, że każdy sam sobie dopowie, że X razy widziała
    wcześniej właściwą stronę i ostrzeżenia. Rozumiem jednak, że WAM to taki
    Advocato Diaboli ;)

    Pan Krzysztof pisze w innym wątku, że można łatwo uzyskać certyfikat.
    Uczono mnie, że wcale nie. Po pierwsze Verisign Trust Netw. czy Thawte
    Consulting, to nie firmy, które sroce spod ogona wyleciały i certyfikaty
    na lewo i prawo rozdają, po drugie strony oszustów są blacklistowane i
    naprawdę przy używaniu aktualnego oprogramowania sprawdzającego takie
    oszustwa nie miałoby miejsca podobne wyłudzenie kodów.
    Z resztą poczekajmy - ja jestem pewien, że nie ma mowy o jakimkolwiek
    certyfikacie. Jeżeli mamy już IE 7, a ludzie nadal używaja 6 (ba, nawet
    5!), to czego się spodziewać? Można trąbić i trąbić o bezpieczeństwie, a
    blondynka nawet nie pomyśli, żeby zapytać męża czy zadzwonić do banku i
    zapytać o kwestie bezpieczeństwa. Te programy sa takie idiotoodporne w
    instalacji, że klika się tylko dalej.
    Tymczasem używa się starych programów, okna ostrzeżeń wyłącza się
    (zaznaczając, żeby już się nie ukazywały), itp. Aby dać się oszukać
    trzeba popełnić kilka błedów i to karnynalnych.
    Podobno o bezpieczeństwo NIE DBA 80% uzytkowników - sądzę, że więcej.
    Nie mają firewalla, antywirusa, programu typu AdAware (po co - przeciez
    to zwalnia gierki;) W sieci jest mnóstwo darmowego oprogramowania i
    część sama się aktualizuej! W wfekcie wystarczą proste robaki i nie są
    potrzebne podrobione strony z certyfikatem, żeby spośród tych 80%
    wyłuskać kilkadziesiąt osób. Ludzie od lat i nadal masowo, nabierają się
    nawet na nigeryjski przekręt (!), więc hakerzy i phishingowcy maja
    jeszcze wiele lat prosperity przed sobą ...

    Leszek