  • 21. Data: 2010-05-31 13:13:22
    Temat: Re: [Euronet] ciekawostka
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marx wrote:
    > ja jestem ciekaw co by sie stalo gdybys zlikwidowal teraz konto...
    > Marx

    Nic ciekawego by sie nie stało.
    Dostałby pismo z banku, że ma wpłacić brakującą kwotę.

  • 22. Data: 2010-05-31 13:20:43
    Od: sorden <s...@s...com>

    Filip wrote:

    > 22/05 wypłaciłem kartą 1500 PLN z bankomatu Euronetu. Założyła się
    > blokada na koncie i wszystko w porządku. Dziś loguję się do banku,
    > blokady nie ma, środków nie pobrano z konta.

    No to zarabiaj na odsetkach od "niepobranego" 1500 i od 1500 wplaconego
    ponownie na konto po wybraniu z Euronetu. Sytuacje powtarzajac zostan
    milionerem ;)

    --
    in

  • 23. Data: 2010-05-31 13:24:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr Gałka wrote:

    > Zaczynam przestawać rozumieć jak działa karta ;-). Jeśli coś "dojdzie
    > później" to znaczy że jest to jakaś kolejna transakcja, która też
    > musiała być jakoś autoryzowana. Tak przynajmniej do tej pory sądziłem.

    Przede wszystkim błędnie zakładasz, że musi być jakaś autoryzacja.
    Nie musi. Może jej w ogóle nie być.
    Wystarczy, że druga strona ma twoją zgodę na obciążenie karty.
    Jednorazową lub wielokrotną.

    Autoryzacja to zabezpieczanie się banku przed klientami, którzy nie
    pilnują własnego salda. Wygodniej jest bankom odmówić transakcji niż
    potem ścigać klienta i kasę.

    > To jednak skarpeta ma jeszcze pewne zalety w stosunku do banku ;-)

    Ale znacznie więcej wad.

  • 24. Data: 2010-05-31 13:32:01
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-05-31 14:42, witek pisze:
    > jesteś w sytuacji w jakiej jesteś i nic nie zwalnia cie z pilnowania,
    > aby na koncie była kwota, która być powinna.
    Przeciez to chore. Jak ktos intensywnie korzysta z konta, to raczej nie
    zlicza recznie wszystkich transakcji, ktorych moga byc dziesiatki czy
    setki miesiecznie, aby w kazdej minucie swojego zycia znac stan
    wszystkich swoich kont. Po prostu patrzy czy kasa na koncie jest (czy to
    przez net, czy tez po kwitku z bankomatu) - i jesli tak, to jej uzywa.
    Marx

  • 25. Data: 2010-05-31 13:35:05
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-05-31 14:51, witek pisze:
    > j.w. bank pisze programy dla siebie, nie dla ciebie.
    Chcesz powiedziec ze bank nie ma zadnego interesu w tym aby posiadac
    system przyjazny uzytkownikowi?
    Marx

  • 26. Data: 2010-05-31 15:31:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Autoryzacja to zabezpieczanie się banku przed klientami, którzy nie
    > pilnują własnego salda. Wygodniej jest bankom odmówić transakcji niż
    > potem ścigać klienta i kasę.

    Eee tam. Autoryzacja to jest zabezpieczenie sklepu przed bankami
    i klientami, ktorym moze sie transakcja "odwidziec". Tzn. i tak moze,
    ale nie bezwarunkowo.

    Jesli sklep przeprowadza transakcje bez autoryzacji, i jeszcze dodatkowo
    nie dysponuje zadnym dowodem zlecenia transakcji "z udzialem karty" (np.
    kopia karty, kwitem podpisanym przez klienta oraz dowodem dostarczenia
    towaru itp.) to niech sie nie dziwi jesli dostanie chargeback i nie
    bedzie mogl nic z tym zrobic. Inna sprawa ze w niektorych przypadkach to
    nie jest problemem.

    Z tym ze wygasniecie blokady to jest zupelnie inna sprawa, wynikajaca
    z tego, ze czesto blokada nie konczy sie prawdziwa transakcja. Bank
    zdejmuje blokade po kilku dniach na wlasne (i ew. klienta) ryzyko.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2010-05-31 15:37:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    xbartx wrote:

    > Ale to można ciągnąć w drugą stronę. Dlaczego bank przetrzymuje na moim
    > koncie nie moje pieniądze?

    To nie bank przetrzymuje nie twoje pieniądze. To wierzyciel sie jeszcze
    po nie nie zgłosił. Twój bank jest tylko pośrednikiem, a ty jesteś
    zobowiązany do trzymania tyle kasy ile wierzycielom jesteś winien.

    > Dlaczego z winy/błędu banku i/lub właściciela
    > bankomatu pojawiają się na moim koncie jakieś pieniądze?

    Nic sie nie pojawia. One jeszcze tylko nie zotały zabrane przez
    wierzyciela.
    Autoryzacje, blokady nie maja to nic do rzeczy. To tylko mechanizm dla
    banku, którego bank nie ma obowiązku stosować.

    > Ja przecież
    > swojej mam w portfelu. Dlaczego mam pilnować banku?

    Nie banku tylko siebie.
    Popatrz na to tak.

    Kolega Jan Bank zgodnie z umową zawartą pomiędzy tobą i nim
    zobowiązuje się udostępnić swój portfel do przechowywania twojej gotówki
    oraz jej wydawania.
    W prymitywnej formie przychodzisz do kolegi janka (oddziału) i wyciągasz
    swoją kasę z jego portfela jak potrzebujesz. Jak nie ma juz kasy to
    nie wyciągniesz. Chociaż co niektórzy i to potrafili.

    W bardziej zaawansowanej wersji oboje zgodziliście się, że możesz
    wyciągnąć też kasę z cudzych portfeli (bankomatów), a oni zgloszą się
    do Janka po zwrot tego co wziąłeś z ich portfeli. Oczywiscie Janek
    uzgadnia z tobą, że nie wolno ci wziąć wiecej niż masz.
    Oczywiście zanim Janek ci na to pozwoli sam musiał się dogadać z innymi
    kolegami, że zobowiązuje się dać to po co się zgłoszą. Bo inaczej oni
    nic by ci nie dali.

    I teraz taki jeden przychodzi do Janka po należną mu kasę. Zgodnie z
    umową pomiędzy Jankiem i nim Janek sięge do portfela, a tam kasy niet.
    Złamałeś umowę pomiędzy tobą i Jankiem i wziąłeś więcej niż miałes
    pozwolenie. I co Janek ma zrobić?
    On musi kasę dać, bo tak zobowiązuje go umowa. Tobie może spuścić w
    pi..ol (naliczyć karę) i zapisać ci to "na krechę" a potem ściągnać jak
    sie da.
    I wszystko działałoby super, gdyby nie więcej takich "niesolidnych".
    Półbiedy jak ściągalnych. Gorzej z tymi nieściągalnymi i oczywiście
    fraudami.

    Stąd janek i inni wprowadzili poprawki do SWOICH umów.
    Że kolega ma się najpierw Janka zapytać (wykonać autoryzację) i dać kasę
    dopiero jak dostanie zgodę. W jakiś sposób chroni to bank przed
    drenowaniem jego własnych kieszenie.
    oczywiscie jak kolega da kasę bez autoryzacji, to tak czy siak ty
    dostaniesz "wpierdol" i zapisane ci to zostanie pod kreską jak nie
    bedzie kasy na koncie.

    Jasne?

  • 28. Data: 2010-05-31 15:39:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > kopia karty, kwitem podpisanym przez klienta oraz dowodem dostarczenia
    > towaru itp.) to niech sie nie dziwi jesli dostanie chargeback i nie

    Ale samo z siebie to sie nie stanie. To zadziała dopiero wtedy kiedy
    klient powie "to nie ja".

  • 29. Data: 2010-05-31 15:40:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marx wrote:

    > Chcesz powiedziec ze bank nie ma zadnego interesu w tym aby posiadac
    > system przyjazny uzytkownikowi?

    oczywiscie, ze tak, ale to nie jest główny powód.

  • 30. Data: 2010-05-31 15:46:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marx wrote:
> [...]
    > zlicza recznie wszystkich transakcji, ktorych moga byc dziesiatki czy
    > setki miesiecznie, aby w kazdej minucie swojego zycia znac stan

    No sorry. A kto ma to robić jak nie ty?

    Po za tym dla wygody klienta banki wprowadziły takie coś jak overdraft,
    limit w koncie itp itd.
    Właśnie po to, że jak się klient lekko pomyli w swoich rachunkach, a
    wiadomo, że jest solidnym klientem, to żeby nie robić z tego fakut problemu.

    Jak ktoś uważa, że overdraft należy wykorzystać na maksa to znaczy, że
    czas zmienić myslenie.

    > Po prostu patrzy czy kasa na koncie jest (czy to
    > przez net, czy tez po kwitku z bankomatu) - i jesli tak, to jej uzywa.

    Saldo konta nie zawsze równa się temu co można jeszcze wydać. I z tego
    trzeba sobie zdawać sprawę.