  • Data: 2002-07-11 00:21:25
    Temat: Re: Dewaluacja
    Od: "Konio" <_...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "hmiel" <h...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:agi1vl$e5o$1@topaz.icpnet.pl...

    > Dewaluacja to urzedowe obnizenie kursu walutowego.

    Tyle to i ja wiem. Mój tok rozumowania idzie w ten sposób:
    Jeżeli dewaluujemy zlotowke np. z 4 do 5 zł za $, to kazdy
    obywatel, ktory przed dewaluacją posiadał 1000 $ (4000 zł)
    po dewaluacji jest posiadaczem 1000 $, ale to jest juz 5000 zł.
    Jednak dalej jest obywatelem polskim i gdy sie wybiera do
    sklepu po chleb (1 zł) to moze kupic tych chlebkow teraz wiecej
    o 25%. Nic tylko sprzedawac w takiej sytuacji zielone i kupowac
    chleb. No i dzieje sie wtedy rzecz następujaca: wszyscy
    posiadacze $ zacheceni iloscia chleba, jaki teraz moga kupic -
    wyprzedają $ i nabywają zlotowke. Z tego co wiem, to duze
    zapotrzebowanie na walute powoduje wzrost jej wartosci, a
    przeciez to głupiego robota - nie o to chodzi pomyslodawcom
    dewaluacji. W tej bezsensownej wydawac by sie moglo
    sytuacji jedynym rozwiązaniem wydaje sie dodrukowanie
    pieniedzy - wieksza ilosc pieniedzy na rynku spowoduje, ze
    chętni do kupowania zlotowki nie będą sie juz miedzy sobą
    bic o polskiego zlotego, bo bedzie go wystarczająco dużo
    na rynku. A dzieki temu jego cena nie wzrosnie (tak mocno).

    Czy w moim wywodzie jest błąd ? i drugie pytanie: dlaczego
    nie dodrukowac pieniedzy od razu - przeciez dewaluacja
    wtedy sama się dokona. Czyżby dewaluacja to synonim
    niepopularnego terminu "dodrukowanie pieniędzy" ?

    Pozdrawiam i liczę na odpowiedź, bo ten problem naprawdę
    nie daje mi spać !

    KonradK