  • 11. Data: 2006-11-20 08:47:32
    Temat: Re: Ceny nieruchomosci w dół? TVN
    Od: "FW" <f...@g...pl>

    Wit\(old\) <w...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Jako ze grupa omawia tematy mieszkań, kredytów a co za tym idzie banków,
    > pozwoliłem sobie napisać post częściowo NTG za co przepraszam. W TVN24 w
    > poprzednim tygodniu była ponoć wypowiedź analityka rynku nieruchomości o
    > prognozach na nastepne miesiące co do can nieruchomości - zwłaszcza
    > mieszkań. Pan ten prognozował zmiane kierunku trendu cen nieruchomości na
    > kierunek w dół.

    W dużym uproszczeniu

    Ceny mieszkań długo utrzymywały się na stałym poziomie, banki równie długo
    wymagały 30% wkładu własnego, a oprocentowanie kredytu hipotecznego nie
    odbiegało od oprocentowania pożyczki gotówkowej.
    Media zaczęły podgrzewać atmosferę, a banki zrezygnowały z wkładu własnego.
    Ceny zaczęły rosnąć, bo nagle mnóstwo osób uzyskało zdolność kredytową.
    Atmosfera sama się podgrzewała, banki obniżały oprocentowanie i wydłużały czas
    spłaty kredytu.

    Wedle starego powiedzenie, że ludzi są w stanie wydać każde pieniądze, cena
    mieszkania rosła do poziomu maksymalnej zdolności kredytowej.

    Obecnie ceny mieszkań osiągnęły pułap 40 na czterysta, czyli kredyt hipoteczny
    na czterdzieści lat przy zdolności kredytowej liczonej w ten sposób, iż w
    Warszawie na miesięczne utrzymanie rodziny po opłaceniu raty kredytu wystarczy
    400 zł.

    Ponieważ ani czasu spłaty kredytu do trzech pokoleń nie da się już wydłużyć,
    ani obniżyć teoretycznych kosztów utrzymania, więc zdolność kredytowa
    gwałtownie przyhamowała.

    Przestała rosnąc zdolność kredytowa, to przystopowały ceny mieszkań.

    Przez kilka najbliższych lat cena mieszkań nie spadnie, bo popyt napędza wyż
    demograficzny wchodzący w dorosłe życie.

    Ale po paru latach rynek skieruje się w stronę dawnej NRD i ceny mieszkań będą
    systematycznie spadały.

    Przy okazji, kto ma czas i ochotę, może zadać sobie pytanie (i poszukać na nie
    odpowiedzi ;-), czemu w dawnej NRD nie pęczniała bańka hipoteczna, a wystąpiła
    w Polsce i zaczyna puchnąć w Bułgarii i Rumunii.

  • 12. Data: 2006-11-20 08:54:49
    Od: "FW" <f...@g...pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > "Codzienną praktyką stało się wypowiadanie przez deweloperów umów
    > zawartych z klientami przed cenową gorączką. Opłacało się im zapłacić
    > kary, żeby podpisać umowy z nowymi nabywcami po cenach wyższych nawet o
    > 40 procent."
    >
    > Czy faktycznie była to codzienna praktyka ? Bo mi nic, poza
    > pekało-pirelli, nie przychodzi do głowy.

    PekaoPirelli miał pecha, gdyż akurat w tym nagłośnionym w mediach
    apartamentowcu upatrzyło sobie mieszkanka kilku dziennikarzy.

    Kolaga z radia klął na czym świat stoi, bo mieszkania były rzeczywiście
    atrakcyjne zarówno cenowo, jak i z dobrą lokalizacją.

    O podobnych praktykach innych deweloperów pies z kulawą nogą nie słyszał, bo
    do niedawna prędzej pojawiłby się artykuł chwalący buraczana koalicję, niż
    podrzynający gardło bankowo-deweloperskiej kurze znoszącej złote reklamowe
    jaja.

  • 13. Data: 2006-11-20 09:05:11
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    FW wrote:
    [...]

    > PekaoPirelli miał pecha, gdyż akurat w tym nagłośnionym w mediach
    > apartamentowcu upatrzyło sobie mieszkanka kilku dziennikarzy.

    Ale podasz inne prykłady?
    KJ

  • 14. Data: 2006-11-20 09:18:09
    Od: "kursor" <m...@U...wp.pl>

    > Ja widzę taki: spadek cen wynajmu.

    z jakiego powodu ten spadek cen wynajmu?
    popyt spada? podaz wzrasta?

    kursor

  • 15. Data: 2006-11-20 19:36:37
    Od: "Marcin" <k...@k...de>

    Witam

    > Czy faktycznie była to codzienna praktyka ? Bo mi nic, poza
    > pekało-pirelli, nie przychodzi do głowy.

    W Krakowie firma Salwator wypowiadala umowy i odsprzedawala te same
    mieszkania
    po nowych cenach. Kilka innych firm tez, ale nazw nie pamietam.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 16. Data: 2006-11-20 19:48:46
    Od: "Marcin" <k...@k...de>

    Witam

    Użytkownik "Sierp" <s...@n...net> napisał w wiadomości

    > Ja tam nie bardzo widze powod do tanienia mieszkan niestety..

    Dzisiaj za mieszkanie 60 m kw. w Krakowie mozna sobie wybudowac
    dom pod Krakowem ok. 140 m kw. i do tego kupic przecietna dzialke
    (ok. 1 000 m kw.).
    Przy czym dom masz od razu w duzo lepszym standardzie niz mieszkanie
    i zaprojektowany zgodnie z Twoimi oczekiwaniami (no powiedzmy).
    A jakosc mieszkania w bloku (zwlaszcza na nowych osiedlach, gdzie
    stoi blok przy bloku bez ladu i skladu) z mieszkaniem w domu
    poza miastem to dwie zupelnie rozne rzeczy. Zwlaszcza gdy
    planuje sie rodzine z dziecmi.

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 17. Data: 2006-11-20 22:10:35
    Od: Ra <w@stopce>

    Kamil Jońca napisał(a):
    > FW wrote:
    > [...]
    >
    > Ale podasz inne prykłady?
    > KJ
    zobacz forum developerzy: warszawa na gazeta.pl Kojarzę co najmniej
    dwóch innych który wypowiedzieli umowy

  • 18. Data: 2006-11-21 07:31:23
    Od: fakir <a...@t...onet.pl>

    masz racje - jedyną rzeczą do przeskoczenia pózniej są koszty dojazdu i
    koszty eksploatacji budynku (chocby ogrzewanie, remonty) - przy np.
    zaciagnietym wysokim kredycie jest to problem dla znacznej grupy osób

  • 19. Data: 2006-11-21 10:19:45
    Od: Janek Pradera <s...@g...pl>

    fakir napisał(a):
    > masz racje - jedyną rzeczą do przeskoczenia pózniej są koszty dojazdu i
    > koszty eksploatacji budynku (chocby ogrzewanie, remonty) - przy np.
    > zaciagnietym wysokim kredycie jest to problem dla znacznej grupy osób

    ...a jeszcze jak się planuje rodzinę z dziećmi - zapewnienie im
    odpowiedniego przedszkola/szkoły/zajęć pozalekcyjnych...

    -Janek-

  • 20. Data: 2006-11-21 12:44:24
    Od: Fakir <a...@p...onet.pl>

    podejrzewam ze problem dojazdu do aglomeracji nie zawsze jest brany pod
    uwagę, właśnie szczególnie pod kątem dojazdu dzieci i reszty rodziny do
    szkół, miejsc pracy.
    Osobiście brałbym też pod uwagę tylko miejsca z alternatywą dla
    transportu samochodowego - nie damy rady przewidzieć w przyszłosci
    kształtowania się kosztów dojazdu, potrzebnego na to czasu, awarii
    pojazdu, itp.