  • 1. Data: 2002-08-30 11:23:46
    Temat: Bledne przelewy - podstawa prawna
    Od: "lukasz191" <l...@p...onet.pl>

    Oto co udalo mi sie znalesc na temat pomylkowych przelewow w LEXe:

    "Janiak A. artykul M.Prawn. 2002/11/499 - t.3
    Wykonywanie zobowiazan pienieznych za posrednictwem banków.

    Uznanie rachunku przez bank powinno nastapic nawet w razie pomylkowej
    wplaty. Bank nie ma bowiem ani obowiazku, ani nawet prawa badania czy
    dokonywana wplata na istniejacy rachunek bankowy wynika z waznego tytulu
    prawnego. Obowiazkiem banku jest niezwloczne zaksiegowanie kazdej wplaty na
    dobro posiadacza rachunku wskazanego przez wplacajacego. Wplacajacy, który
    omylkowo wplacil (przelal) pieniadze na rachunek innego podmiotu nie ma tez
    podstawy prawnej do zadania zwrotu tych pieniedzy od banku. Moze jedynie
    dochodzic ich zwrotu od posiadacza rachunku na podstawie przepisów o
    nienaleznym swiadczeniu lub bezpodstawnym wzbogaceniu."

    Nalezy zwrocic uwage na tekst: "Obowiazkiem banku jest niezwloczne
    zaksiegowanie kazdej wplaty na dobro posiadacza rachunku wskazanego przez
    wplacajacego" co to oznacza w kontekcie roznych danych adresowych i numeru
    rachunku???.
    Jezeli popelniam blad w numerze rachunku to nie jest osoba wskazana przez
    wplacajacego.
    Pozdrawiam Lukasz.

    P.S.
    Kodeks Cywilny o bezpodstawnym wzbogaceniu:
    Art. 405. Kto bez podstawy prawnej uzyskal korzysc majatkowa kosztem innej
    osoby, obowiazany jest do wydania korzysci w naturze, a gdyby to nie bylo
    mozliwe, do zwrotu jej wartosci.

  • 2. Data: 2002-08-30 12:13:16
    Temat: Re: Bledne przelewy - podstawa prawna
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik lukasz191 <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3d6f5632$1...@n...vogel.pl...
    > Oto co udalo mi sie znalesc na temat pomylkowych przelewow w LEXe:
    >
    > "Janiak A. artykul M.Prawn. 2002/11/499 - t.3
    > Wykonywanie zobowiazan pienieznych za posrednictwem banków.

    [...]
> [...]
    > rachunku???.
    > Jezeli popelniam blad w numerze rachunku to nie jest osoba wskazana przez
    [...]

    Właśnie - czy istotne jest wskazanie osoby, czy rachunku?
    Kluczem jest tu interpretacja na co "wskazał" wpłacający - rachunek,
    czy odbiorcę. Wydaje mi się, że rachunek. Czyli: na dobro posiadacza
    rachunku, który to rachunek został wskazany przez wpłacającego. Ale
    tu potrzeba prawnika, który wie, jak to czytać 8-)

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 3. Data: 2002-08-30 20:55:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    30 Aug 02 13:23, lukasz191 pisal do All:

    l> zaksiegowanie kazdej wplaty na dobro posiadacza rachunku wskazanego
    l> przez wplacajacego" co to oznacza w kontekcie roznych danych
    l> adresowych i numeru rachunku???. Jezeli popelniam blad w numerze
    l> rachunku to nie jest osoba wskazana przez wplacajacego.

    To jest "wpłata na na dobro posiadacza RACHUNKU"
    Skoro pomyliłeś numer konta/rachunku, to dokonałeś właśnie co wyżej.
    Banki nie przyjmują wpłat "na dobro osób wskazanych przez wpłacającego", ale
    na _rachunki (konta) bankowe_

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-