  • 1. Data: 2004-10-19 11:07:25
    Temat: Bezsensowny system przelewów
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Dlaczego identyfikacja adresata przelewu następuje tylko według numeru konta ?
    Przecież to muszą być setki błędnych przelewów dziennie !

    Dziewczyna nie dostała pieniędzy za pracę za poprzedni miesiąc bo prawdopodobnie ktoś
    pomylił cyferki w numerze konta. I co teraz ?

    --
    Grzegorz

  • 2. Data: 2004-10-19 11:10:15
    Temat: Re: Bezsensowny system przelewów
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Grzegorz <n...@y...com> wrote:
    > Dziewczyna nie dostała pieniędzy za pracę za poprzedni miesiąc bo
    > prawdopodobnie ktoś pomylił cyferki w numerze konta. I co teraz ?

    Raczej pracodawca nie wyslal i sciemnia.
    W nowym formacie, ktory juz obowiazuje jakis czas nie da sie pomylic
    numeru, bo nie przejdzie.
    Pierwsze dwie cyfry to suma kontrolna calego numeru. Jak w srodku wpiszesz
    zamiast 1 - 7 - to nie bedzie sie suma zgadzac i przelew nie zostanie
    przyjety.

    --
    Michał 'Amra' Macierzyński || finansowy wortal public relations:
    http://www.PRnews.pl Najświeższe informacje na temat banków i ich

  • 3. Data: 2004-10-19 11:22:10
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 13:07:25 +0200, Grzegorz napisał(a):

    > Dlaczego identyfikacja adresata przelewu następuje tylko według numeru konta ?
    > Przecież to muszą być setki błędnych przelewów dziennie !

    A jak sobie wyobrażasz to inaczej w przypadku operacji automatycznych?
    Przeciez ktos moze wpisac:
    Łukasz Cielecki
    Lukasz Cielecki
    L. Cielecki
    L Cielecki
    Cielecki Łukasz
    Cielecki Lukasz
    Cielecki L
    itd. itp.

    A inwencja ludzi przy wpisywaniu różnych cudów w polu adresata przelwów nie
    zna granic - uwierz mi.

    > Dziewczyna nie dostała pieniędzy za pracę za poprzedni miesiąc bo prawdopodobnie
    ktoś
    > pomylił cyferki w numerze konta. I co teraz ?

    Pracodawca ma problem. Tego typu błędy to najczęściej albo wynik ściemy
    albo bezmyślnego kopiuj - wklej. Pomyłka na jednej pozycji wylucza
    przejście takiego przelewu. Pomyłka na większej ilości pozycji już nie.
    Była tu już dyskusja na temat prawdopodobieństwa trafienia w inny (czyjś)
    numer konta. Nie jest ono pomijalne, ale IMHO jest na tyle małe, że nie ma
    co sobie rwać włosów z głowy (to było chyba jakoś tak, że na 100 pomyłek
    dwupozycyjnych jedna może być trafieniem w technicznie poprawny numer konta
    - oczywiście wcale to nie znaczy, że takie konto rzeczywiście istnieje).

    Pozdrawiam!

    --
    Łukasz "Mr Luck" Cielecki
    m...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2004-10-19 11:59:13
    Od: "Krab" <_...@h...pl__>

    Użytkownik "Łukasz Cielecki" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A jak sobie wyobrażasz to inaczej w przypadku operacji automatycznych?
    > Przeciez ktos moze wpisac:
    > Łukasz Cielecki

    no i jeszcze lókasz ceilecki - to dla przykladu :-))) he he

  • 5. Data: 2004-10-19 11:59:58
    Od: Jacek Ostrowski <j...@w...pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński napisał(a):

> [...]
    > Pierwsze dwie cyfry to suma kontrolna calego numeru. Jak w srodku
    > wpiszesz zamiast 1 - 7 - to nie bedzie sie suma zgadzac i przelew nie

    Uzupełniając -- masz 1% szans, że wpisując dowolny 26-cyfrowy numer NRB
    uda Ci się trafić w numer, który zostanie zaakceptowany przez bank i
    potem przez ELIXIR. Oczywiście pomijając inne ograniczenia, jak ważne
    numery banków/oddziałów.

    Oczywiście zawsze jest jeszcze możliwość, że ktoś poda inny prawidłowy
    numer konta.

    Wydaje mi się jednak, że to problem pracodawcy, jeśli pomylił numery
    rachunków.

    J.

  • 6. Data: 2004-10-19 12:09:38
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Jacek Ostrowski <j...@w...pl> wrote:
> [...]
    > NRB uda Ci się trafić w numer, który zostanie zaakceptowany przez
    > bank i potem przez ELIXIR. Oczywiście pomijając inne ograniczenia,

    Dodajac - ze taki adres nie musi wcale istniec :) I wtedy sie odbije.

  • 7. Data: 2004-10-19 12:19:02
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    > A jak sobie wyobrażasz to inaczej w przypadku operacji automatycznych?

    Tu nie ma nic do wyobrazania.
    Gdyby dane adresata byly zbedne to by nie bylo miejsca na druku przelewu na
    nie.
    Oczywiscie, ze automat reaguje tylko na numer konta, ale skoro jest jakas
    reklamacja to nalezy uruchomic "procedure specjalna z uzyciem automatu
    bialkowego", a nie sie zaslaniac tym, ze "KIR tak ma i nic nie mozemy
    zrobic". W koncu bank przyjal polecenie przelewu z numerem konta ORAZ danymi
    odbiorcy i odpowiada za CALE to polecenie tak jak zostalo sporzadzone.
    Nowe numery rachunkow i przelewy wylacznie elektroniczne to ulatwienie dla
    banku ale nie zastepuje jego odpowiedzialnosci za prawidlowosc wykonanych
    dzialan.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 8. Data: 2004-10-19 12:28:39
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 14:19:02 +0200, Slawek Kos napisał(a):

> [...]
    > reklamacja to nalezy uruchomic "procedure specjalna z uzyciem automatu
    > bialkowego", a nie sie zaslaniac tym, ze "KIR tak ma i nic nie mozemy

    Zgadza się. Ciężko się z tym nie zgodzić (choć jak to wygląda w praktyce
    każdy chyba wie...). W końcu te pola po to właśnie są.
    Wydaje mi się jednak, że przedposter miał na myśli pytanie: "dlaczego
    _każdy_ przelew nie jest tak sprawdzany". I to była odpowiedź na takie
    właśnie pytanie.

    Pozdrawiam!

    --
    Łukasz "Mr Luck" Cielecki
    m...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2004-10-19 13:24:50
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    ---->
[...]

    To nie jest problem - wystarczy wyodrębnic pole imie i nazwisko i wpisywać na
    przykład bez polskich znaków a w przypadku błędnego wypełnienie system nie
    przyjmowałby przelewu.

    W każdym razie dzięki wszystkim za info - nie wiedziałem o tych cyfrach kontrolnych.
    Prawdopodobieństwo błędnej operacji rzeczywiście spada, ale dalej uważam że
    weryfikacja numeru konta z danymi personalnymi nie byłaby większym problemem a tylko
    ułatwiłaby wszystkim życie.

    --
    Grzegorz

  • 10. Data: 2004-10-19 13:36:42
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 15:24:50 +0200,
    osoba podpisana: Grzegorz <n...@y...com>
    napisała:
    [...]
> [...]
    > weryfikacja numeru konta z danymi personalnymi nie byłaby większym problemem a

    Kurna. Czy którykolwiek z tych geniuszy twierdzących, że weryfikacja
    danych beneficjenta to "nie problem" mógłby raz siąść i _ZAPREZENTOWAĆ_
    algorrytm który
    a) nie byłby zbyt kosztowny
    b) _ISTOTNIE_ poprawiłby weryfikację przelewów ?
    Bo na razie wszyscy awokaci tego rozwiązania mówią, że jest proste ale,
    żaden nie chce powiedzieć "jak"

    KJ

    --
    JIDs: k...@j...aster.pl , k...@j...wp.pl
    Linux jest w stanie przeżyc wyjęcie procesora - resztę doliczy w pamięci.