  • 41. Data: 2020-12-07 18:54:29
    Temat: Re: 9hpln
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5fce6566$0$520$6...@n...neostrada.pl

    > "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > GPS jest -- cywilny i wojskowy.

    > Galileo jest: komercyjny CS; powszechnie dostępny OS;
    > ratujący życie SAR; publiczny, niezupełnie dostępny PRS...

    > Albo przynajmniej tak miało być przed laty...

    Być może L2C jest komercyjnym GPS. W takim razie -- po co
    komu komercyjna L2C, skoro ma za freeko L5? A może L5 nie
    jest za freeko?

    Mając dowolne dwie częstotliwości naraz, można
    zminimalizować błąd dodawany przez powietrze/ośrodek...

    -=-

    Czy ktokolwiek z Was ma L5 bądź E5 w swym smartfonie?
    Może te smartfony są droższe o eksploatację ;) L5 bądź E5
    tak, jak samrtfony z 5G zawierają w sobie słoną zapłatę
    za samą technologię 5G?... Podano kiedyś, ile kto ma
    dostawać z każdego sprzedanaego smartfonu 5G -- Nokia od
    razu zerwała (chyba na zawsze) smycz trzymaną przez M$...

    Podobnie kiedyś było z zegarkami DCF77 -- nie wiem, jak jest teraz.

    Dostęp do masy serwerów NTP jest bezpłatny...

    SnapDragon 720G wspiera i Galileo, i Dual Frequency,
    ale Redmi Note 9 Pro oparty o SD720G nie oferuje ani
    Galileo, ani DF GNSS... Wiem, bo mam RN9P.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 42. Data: 2020-12-07 18:54:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

  • 43. Data: 2020-12-09 10:02:30
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rqfhqp$15s0$...@g...aioe.org

    > Pod (pietro niżej) tym CF masz:
    > - tylko L1
    >    czy
    > - i L1, i L5?

    Tylko E1 i L1.

    > Więc raczej nie masz DF.

    > U mnie nie ma DF, więc nie sprawdzę, ale na snapach można znaleźć L5.
    > https://play-lh.googleusercontent.com/gGzMgRHyTGHbdY
    s1XQaTTAgbfrlnLRubhwYMm2M6Aoul_Iu801CT4ouBzaynYpwFnl
    o=w1366-h696-rw

    Z ciekawości wyciągnąłem poprzedni telefon i i okazuje sie ze na nim
    program GPSTest w ogóle nie pokazuje parametru CF.

    > Tylko jeden? Czy czasami widać więcej niż jeden?

    Tylko jeden, i o dość słabym sygnale,. Słabszy sygnał nawet o Galileo,
    bo te satelity po jakimś czasie widać w domu, a tego japoniec tylko przy
    oknie.

  • 44. Data: 2020-12-09 10:03:58
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rqfhs5$15s0$...@g...aioe.org

    > To samo masz dzięki SSD.

    Tak prawdę pisząc SSD jest dla mnie jedynym wskaźnikiem wydajności
    sprzętu. A te podobno super szybkie procesory czy pamięci RAM to czysto
    papierowe dane. Nie to żebym żeby obalać tezę że klient nic nie
    uzyskuje, powiem tylko że trzeba by jakiegoś wnikliwszego obserwatora
    żeby zobaczyć jak szybki jest komputer po przejściu z Pentium na i5.

    > Chyba każdy GPS test to pokazuje.

    Możliwe, tylko gdzie tego szukać?

    > Być może ulice będą pełne takich samochodów, zanim
    > umrzemy -- o ile żółta febra nie zje nas zbyt szybko...

    Jak na razie to grozi nam klientom tylko marketingowy bełkot
    licytujących się na liczby i numerki tfurców.

    > W programach do testowania GNSS -- różne xDOP ('gDOP', 'vDOP',
    > 'hDOP', 'tDOP', 'DOP') lub po prostu 'dokładność' bądź 'błąd'.

    Są to programy będące częścią Androida czy trzeba extra instalować?
    Jeżeli są częścią to mógłbyś podać do nich ścieżkę dostępu?

  • 45. Data: 2020-12-09 10:04:50
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rqiaub$1nh0$...@g...aioe.org

    > Statyczne pomiary mogą dać kilka mm na L1 -- ale trzeba stać
    > raczej nieco ;) dłużej niż chwilę i mieć różne wspomagacze.

    A mi sie wydaje że dla łapania fixa GPS zupełnie nie ma potrzeby stania
    w miejscu.

    > W ruchu jest stała?

    Tak. Przykład - włączony GPS i google maps w wersji z obrazkami -
    precyzyjnie pokazuje jak idę do domu, wchodzę, ładuję się na kanapę a
    GPs najpóźniej po minucie pokazuje mnie już gdzie indziej niż faktycznie
    jestem. Oczywiście  nie musi to być kanapa wystarczy stanąć w miejscu i
    pozycja dość szybko przestaje być precyzyjna.

    > Kieska ta Motka pod tym względem.

    Mógłbyś jaśniej, co Ci się w Motce nie podoba? I oczywiście nie chodzi o
    program "gps test" a "gps status"

    > -=-
    >
    > Wprowadzenie kolejnej częstotliwości nośnej i szybkich CPU do obróbki
    > obu sygnałów może zezwolić na jeżdżenie autonomicznych samochodów. Do
    > takiego GNSS -- kamery i łączność 5G pomiędzy samochodami...
    >
    > -=-
    >
    > Może pewnego dnia zaplanuję sobie w domu drogę, po czym wsiądę
    > do samochodu (a raczej położę się w samochodzie) i spokojnie
    > zasnę, by zbudzić się na chwilę przed dojechaniem do celu...

    Ja mam skromniejsze marzenia - w zupełności wystarczy mi nowe
    elektryczne auto z ręczną kierownicą.

  • 46. Data: 2020-12-09 10:06:04
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.12.2020 o 21:32, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    >
    > Być może złudzenie polega na tym, że nie widzimy błędów w kierunku
    > zgodnym z kierunkiem ruchu. Faktycznie, na pierwszy rzut oka, "ślad
    > stacjonarny" jest "jeżem" w porównaniu go gładkiego śladu w ruchu.
    >
    > Dodatkowym powodem różnej wielkości błędów mogą być różne warunki -
    > np. lepsza widoczność satelitów na drodze w porównaniu do gorszej
    > w (okolicach) budynku itp. Tak czy owak, zablokowanie pozycji (lub
    > nawet tylko wysokości) w odbiorniku - jeśli ten ma taką możliwość -
    > lub w postprocessingu - daje znaczne zwiększenie dokładności.

    Ruch = precyzja pozycjonowania. Proponuję sprawdzić np na pozycjonerze i
    gdzieś w lesie dochodzić do zaparkowanego i spozycjonowanego auta. 50m,
    30,10, 1m, stop, stoisz i po chwili postoju pokazuje że nie jesteś już
    przy aucie a gdzieś obok.

> [...]
    > Service), być może w przeciwnym przypadku trudniej byłoby przekonać
    > decydentów do wydania nań zupełnie sporej ilości kasy.
    >
    > Jeśli nie Galileo, może masz na myśli komercyjne poprawki różnicowe?
    > Takie serwisy istnieją, a przynajmniej istniały w czasach, gdy dostępne
    > były tylko sygnały z 24 satelitów GPS (NAVSTARa - plus ew. dwa WAAS,
    > które obejmowały tylko obszar Ameryki Północnej). Te poprawki różnicowe
    > nie są częścią systemu GPS, można je odebrać przez Internet lub w innych
    > przypadkach (raczej bezpłatnie) z nadajników naziemnych (wybrzeża).

    Sorry, to nie program "GPS Test" miałem na myśli a "GPS Status". Nie
    wiem gdzie bo nawet nigdy bym nie pomyślał o jakichś komercyjnych
    GPSach, ten w wersji free w zupełności mi wystarcza. Natomiast gdybyś Ty
    był sprawą zainteresowany to polecam ww GPS Status.

  • 47. Data: 2020-12-09 10:07:30
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rqfht0$15s0$...@g...aioe.org

    > IMO rozstrzygnęliśmy -- nie masz Dual Frequency GNSS.
    >
    > 'CF' może oznaczać 'Civil Frequency', ale niekoniecznie...

    A kto to ma? Trzeba mieć do tego dedykowany sprzęt, typu telefony za 3000zł?

  • 48. Data: 2020-12-09 12:33:50
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Wednesday, December 9, 2020 at 10:06:06 AM UTC+1, trybun wrote:
> [...]
    > gdzieś w lesie dochodzić do zaparkowanego i spozycjonowanego auta. 50m,
    > 30,10, 1m, stop, stoisz i po chwili postoju pokazuje że nie jesteś już

    Haha, bo jak stoisz miejscu to się nie ruszasz? Względem gruntu ten ruch określasz?
    A dlaczego?
    Satelity cały czas się poruszają i to z prędkością rzędy wielkości większą, więc to,
    czy stoisz w miejscu, czy jedziesz drogą - powoli, czy autostradą - szybko, nie ma
    istotnego wpływu na twoją prędkość względną w odniesieniu do nadajników. Zatem to
    generalnie nie może mieć bezpośredniego wpływu na odczyt z satelitów.
    Natomiast niewielka zmiana pozycji może mieć wpływ na odczyt - ale w mieście, gdzie
    budynki przesłaniają satelity, albo powodują zmieniające się gwałtownie z niewielką
    zmianą miejsca odbicia. I to wpływa na odczyt na pewno.

    witrak()

  • 49. Data: 2020-12-09 15:03:46
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    > Tak, ale nie pytaj co to jest - to tylko parametr który pokazuje program GpsTest.

    carrier frequency

    Po prostu 'nośna'.

    Ene

  • 50. Data: 2020-12-09 15:08:00