  • 1. Data: 2015-01-08 14:41:25
    Temat: Raport z KRD - wiarygodny?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Kolega ubiega się o kredyt hipoteczny, dostał informację
    że bank wstrzymał wniosek gdyż osobnik zalega w KRD z tytułu
    nieopłaconej kary za jazdę bez biletu. Kolega założył sobie
    konto na portalu KRD, wysłał skan dowodu a potem pobiegł
    do kasy MPK zapłacić zaległość (faktycznie był winny).
    Przekazał dowód wpłaty panience z działu windykacji MPK,
    która obiecała że załatwi wymazanie z KRD.
    Po powrocie do komputera okazało się, że został zweryfikowany
    i może sobie pobrać raport na swój temat. Wyszło mu,
    że z niczym nie zalega. O momentu wpłaty do wydruku
    raportu minęło niecałe 1,5h.
    Czy to możliwe, żeby wymazanie zadziałało tak szybko,
    czy może coś jest nie tak z tymi raportami? A może bank
    ma jakieś inne źródło informacji, a podali że jest w KRD
    na odczepnego?

    L.

  • 2. Data: 2015-01-08 17:00:46
    Temat: Re: Raport z KRD - wiarygodny?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]
    ----------
    Jeśli nie ma jakiegoś wymagania prawnego, że usunięcie nie może nastąpić
    szybciej niż to autor oprogramowania pewnie nie wprowadzał żadnych celowych
    opóźnień.
    Jeśli panienka w windykacji ma dostęp do wpisywania/wymazywania i od razu
    wklepała że dostała dowód wpłaty to nie widzę powodu dla którego miało by to
    potem komputerom zająć więcej niż góra kilka sekund (skoro prawie radzą
    sobie z wyborami to taki jeden wpis to pikuś...).
    P.G.

  • 3. Data: 2015-01-08 19:10:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
> [...]
    >miało by to potem komputerom zająć więcej niż góra kilka sekund
    >(skoro prawie radzą sobie z wyborami to taki jeden wpis to pikuś...).

    Zeby to byl jeden program w jednej firmie ... to tak.

    Jesli panienka ma dostep przez firmowy portal, i nie odklada roboty na
    jutro, to moze i tez szybko.
    Ale to dla niej trzy razy wiecej roboty.

    A jak wejda jakies automaty, interfejsy - to moze znacznie dluzej
    potrwac.

    O, wez banki, wpisuje przelew przez internet i po zatwierdzeniu w
    zasadzie powinien w ciagu paru sekund byc u odbiorcy. A potrafi to
    trwac pare dni :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-01-08 19:41:29
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 8 Jan 2015 17:00:46 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > potem komputerom zająć więcej niż góra kilka sekund (skoro prawie radzą
    > sobie z wyborami to taki jeden wpis to pikuś...).

    Aż mnie zaintrygowałeś i pogrzebałem pod kątem jakichś specyfikacji. KRD ma
    wszystko pięknie opisane i udokumentowane, np.:

    http://info.krd.pl/Programista/Dokumentacja-technicz
    na/Nicci
    http://info.krd.pl/Programista/Dokumentacja-technicz
    na/Nicci/Download/Protoko%C5%82-Nicci-3-1/Specyfikac
    ja-protokolu-Nicci-3-1

    Więc wpis mógł faktycznie zniknąć bardzo szybko.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2015-01-09 09:52:11
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 8 stycznia 2015 19:41:17 UTC+1 użytkownik Borys Pogoreło napisał:
    > Więc wpis mógł faktycznie zniknąć bardzo szybko.

    Dzięki, to pewnie jest wyjaśnienie, bo raczej bank by nie ściemniał,
    chyba że miałby w tym jakiś interes? :>

    L.

  • 6. Data: 2015-01-09 10:15:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > powinien w ciagu paru sekund byc u odbiorcy. A potrafi to trwac pare dni

    Pieniądze to jednak nieco więcej niż sama informacja (choć może się mylę).
    Każdy bank ma swoje pieniądze i się umówiły, że spotykają się tylko co jakiś
    czas aby zrobić "machniom".
    A tu na logikę powinna być jedna baza danych i dostęp uprawnionych klientów.
    Zastanawiając się ile potrwa bardziej widziałem przelew w ramach banku - i
    tak trzeba zarejestrować kto zlecił, kiedy - czyli mniej więcej to samo
    P.G.

  • 7. Data: 2015-01-09 10:28:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

> [...]
    na/Nicci/Download/Protoko%C5%82-Nicci-3-1/Specyfikac
    ja-protokolu-Nicci-3-1

    > Więc wpis mógł faktycznie zniknąć bardzo szybko.

    Dziwi mnie, że wybory nie zostały kiedyś tak raz na zawsze załatwione (do
    niedawna nie miałem nawet żadnych podejrzeń że to tak nie jest zrobione).
    Jeden serwer i dostęp dla poszczególnych komisji. Przecież tych komisji jest
    znacznie mniej niż klientów banku. Przecież oni nie wpisują każdego głosu
    osobno tylko podliczone - w sumie chyba parędziesiąt liczb całkowitych (góra
    4-bajtowych) na komisję - czyli około 1kB danych na komisję (zakładając że
    listy są już wcześniej wpisane). Wydaje się, że to śmieszne ilości do
    przesłania/obrobienia.
    P.G.

  • 8. Data: 2015-01-09 11:26:22
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 9 Jan 2015 10:28:56 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > 4-bajtowych) na komisję - czyli około 1kB danych na komisję (zakładając że
    > listy są już wcześniej wpisane). Wydaje się, że to śmieszne ilości do

    Tam w praktyce było nieco więcej pracy ale jeśli się robi to od d* strony 3
    miesiące przed terminem i praktycznie rękoma jednej studentki, to efekt nie
    może być inny :)

    W KRD trochę ludzi mają jak na taki podmiot: http://it.krd.pl/
    A kto pracuje w Nabino już wie cała Polska.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2015-01-09 11:33:00
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 8 Jan 2015 19:10:41 +0100, J.F. napisał(a):

    > O, wez banki, wpisuje przelew przez internet i po zatwierdzeniu w
    > zasadzie powinien w ciagu paru sekund byc u odbiorcy. A potrafi to
    > trwac pare dni :-)

    Od tego jest teraz Express Elixir. A wcześniej (i nadal) SORBNET.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2015-01-09 16:09:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
    >Dziwi mnie, że wybory nie zostały kiedyś tak raz na zawsze załatwione
    >(do niedawna nie miałem nawet żadnych podejrzeń że to tak nie jest
    >zrobione).

    No bo chyba bylo.

> [...]
    >około 1kB danych na komisję (zakładając że listy są już wcześniej
    >wpisane). Wydaje się, że to śmieszne ilości do przesłania/obrobienia.

    po ubraniu w XML troche wiecej, ale tylko troche.

    I o ile wiem to mniej wiecej tak wyglada, tylko ostatnio cos robili i
    nie zadzialalo.

    Ale nie da sie "na zawsze". Platformy sie zmieniaja, systemy
    operacyjne, sposoby autoryzacji, a w koncu ordynacja wyborcza.

    Kiedys mogles wpasc na pomysl ze najlepszym rozwiazaniem bedzie modem
    i telefon, bo w koncu telefon w kazdej komisji jest, a internet chyba
    niekoniecznie.
    Dzis moze byc problem z zakupem modemu i skonfigurowaniem, lepszy
    bedzie tablet/smartfon z Androidem.

    A ze ta informatyka rozwija sie szybciej niz kolejne wybory, to sie
    nie ma co dziwic, ze co chwila cos trzeba zmieniac :-)

    J.