  • 1. Data: 2005-12-21 10:09:08
    Temat: Raiffeisen - regulamin i moje wątpliwości.
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    1. Martwi mnie zapis § 15 ust. 2...
    Czy mam rozumieć, że jeśli podpisu nie będzie, albo będzie zupełnie inny
    niż mój to i tak będzie to transakcja za którą muszę zapłacić i nie
    podlega reklamacji?

    2. Martwi mnie również zapis § 36 ust. 5 pkt 2...
    Czy mam rozumieć, że Bank w ogóle nie odpowiada za transakcje
    internetowe?... Czyli spisanie (jawnego) numeru karty (np. w sklepie) i
    opłacenie (przez złodzieja) kartą swoich zakupów "zrealizowane na
    odległość bez fizycznego przedstawienia Karty" odbiera mi prawo do
    zakończonych pozytywnie roszczeń reklamacyjnych?...

    http://www.raiffeisen.pl/63a89fec287df655cc9d64cf59b
    b5f02

    § 15
    1. Akceptacja Transakcji dokonanej przy użyciu Karty następuje poprzez:
    1) okazanie Karty i złożenie przez Użytkownika Karty podpisu, zgodnego
    z podpisem na Karcie, na dowodzie dokonania Transakcji
    wystawionym przez Akceptanta Karty, lub
    2) wprowadzenie Numeru PIN w przypadku realizacji wypłaty gotówki w
    bankomacie oraz w przypadku realizacji Transakcji w punktach
    wyposażonych w urządzenia do weryfikacji Numeru PIN, lub
    3) podanie numeru Karty, daty ważności Karty i opcjonalnie kodu
    CVV2/CVC2 przy Transakcjach realizowanych telefonicznie, za
    pośrednictwem poczty, telefonu lub poprzez Internet.

    2. Brak podpisu na dowodzie dokonania Transakcji lub złożenie innego
    podpisu niż wzór podpisu, o którym mowa w § 5 ust. 2 i w § 8 ust. 6 na
    Karcie, nie zwalnia Użytkownika Karty z odpowiedzialności za
    zrealizowaną Transakcję.

    Przy okazji:
    § 5 ust. 2: "Podpis Wnioskodawcy złożony na Wniosku jest wzorem podpisu
    stosowanym dla celów realizacji Umowy Karty. Podpis na Karcie powinien
    być zgodny z podpisem złożonym na Wniosku. Podpis na Wniosku jest
    traktowany jako ostatni wzór podpisu Klienta złożony w Banku.
    Wnioskodawca zobowiązany jest do potwierdzenia swojej tożsamości poprzez
    okazanie dowodu osobistego lub paszportu z kartą pobytu."

    § 8 ust. 6: "Użytkownik Karty dodatkowej składa na Wniosku/Formularzu,
    stanowiącym załącznik do Umowy Karty, wzór podpisu. Brak podpisu
    Użytkownika Karty dodatkowej skutkuje odmową wydania Karty dodatkowej."

    § 36
    5. Bank nie odpowiada, bez względu na kwotę, za Transakcje:
    1) do których doszło przed zgłoszeniem utraty Karty, z winy Użytkownika
    Karty, w szczególności, gdy Użytkownik Karty nie dopełnił
    obowiązków, o których mowa w § 28 ust. 4 lub w § 35 ust. 1, lub
    2) zrealizowane na odległość bez fizycznego przedstawienia Karty, w tym
    w szczególności zrealizowane za pośrednictwem telefonu,
    Internetu lub poczty, lub
    3) potwierdzone prawidłowo wprowadzonym Numerem PIN, przy braku
    zachowania należytej staranności przez Klienta, przy użyciu Karty ,
    lub
    4) do których doszło po zgłoszeniu utraty Karty, z winy umyślnej
    Użytkownika Karty, lub
    5) zrealizowane w sprzeczności z postanowieniami § 12 ust. 3.

  • 2. Data: 2005-12-21 11:40:16
    Temat: Re: Raiffeisen - regulamin i moje wątpliwości.
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Tomasz wrote:
    > 1. Martwi mnie zapis § 15 ust. 2...
    > Czy mam rozumieć, że jeśli podpisu nie będzie, albo będzie zupełnie
    > inny niż mój to i tak będzie to transakcja za którą muszę zapłacić i
    > nie podlega reklamacji?

    Reklamować możesz wszystko, a bank wprowadził taki zapis aby mógł w ogóle
    obciążyć posiadacza. Ale w przypadku wątpliwości musi udowodnić, że
    dokonałeś tej transakcji. Bank rozliczając transakcję dokonaną przy użyciu
    POSa nie wie czy podpis jest prawidłowy, ani nawet czy jest. Wtedy dopierą
    żąda dokumentu obciążeniowego od akceptanta i jeśli tam nie ma podpisu lub
    podpis jest podrobiony, to jest przawdopodobne, że to nie ty płaciłeś.

    > 2. Martwi mnie również zapis § 36 ust. 5 pkt 2...
    > Czy mam rozumieć, że Bank w ogóle nie odpowiada za transakcje
    > internetowe?...

    Bank nie odpowiada. Zazwyczaj odpowiada akceptant lub agent rozliczeniowy.

    --
    Dawid

  • 3. Data: 2006-01-04 14:51:21
    Temat: Re: Raiffeisen - regulamin i moje wątpliwości. - PIĘTNUJĘ TEN BANK!
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    Dawid Kulbicki wrote:

> [...]
    > Wtedy dopierą żąda dokumentu obciążeniowego od akceptanta i jeśli tam
    > nie ma podpisu lub podpis jest podrobiony, to jest przawdopodobne, że to

    Nie masz racji.
    Przeczytaj dokładnie zapis i poproś o wykładnię Banku.
    "nie zwalnia z odpowiedzialności za dokonaną transakcję"
    Zgodnie z otrzymaną wykładnią Banku transakcja taka może ale nie musi
    być uznana na korzyść klienta. Cytuję: "Jeśli do transakcji doszło z
    winy klienta (...) nie zostanie uznana. W przypadku zgłoszenia faktu
    kradzieży karty przed dokonaniem reklamowanej transakcji (...) klient
    nie poniesie szkody (...) o ile dopełnił obowiązków o których mowa (...)."

    > Bank nie odpowiada. Zazwyczaj odpowiada akceptant lub agent rozliczeniowy.

    Dostałem pisemną wykładnię: odpowiedzialność spoczywa na kliencie.

    Tomek